יום שני י"א בכסלו תשע"ט
מלאכה 'שאינה צריכה לגופה' – המושג וההלכה
העושה מלאכה בשבת בכוונה, אך אינו עושה אותה לצורך המטרה הקבועה של אותה מלאכה, הרי זו מלאכה 'שאינה צריכה לגופה'.
ולדוגמה: אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'המכַבה', והכיבוי לצורך יצירת פחם, נחשב כמלאכה 'הצריכה לגופה', אבל כיבוי אש למניעת נזק, כיבוי נר כדי להחשיך את החדר, או כיבוי אש כדי לחסוך בחומר הבעירה, וכיוצא בהם – הם מלאכה שאינה צריכה לגופה.
ונחלקו הראשונים בדין מלאכה זו: דעת הרמב"ם שהיא אסורה מדאורייתא; ודעת רוב הראשונים שאסורה רק מדרבנן, וכן הלכה; ומכל מקום, חמורה מלאכה שאינה צריכה לגופה משאר איסורים דרבנן.
[שו"ע שלד, כז, ומשנ"ב עה (בהרחבת המקור), פד ו־פה; ביאורים ומוספים דרשו, 89 ו־91; וראה שם רעח, 24-25]
טלטול מוקצה ועשיית מלאכה 'שאינה צריכה לגופה' לצורך מניעת נזקי הגוף
במקרה של חשש נזקי הגוף לרבים לא אסרו חכמים טלטול מוקצה ולא מלאכה 'שאינה צריכה לגופה', אך עדיף לטלטל מוקצה מאשר לעשות מלאכה שאינה צריכה לגופה.
ולכן, לדוגמה, הרואה גחלת עץ בוערת ברחוב, במקום שבני אדם עלולים להינזק ממנה – יטלטלה למקום שאיש לא יינזק ממנה; ואם אינו יכול לעשות כן, רשאי לכבותה, כיון שכיבוי זה הוא מלאכה שאינה צריכה לגופה, כנ"ל.
ושלושה בני אדם נחשבים ל'רבים' לענין זה; ואף אם חשש הנזק הוא רק לאחד מתוכם, כגון בדבורה שעוקצת ומתה. אולם, במקרה של נזק ודאי, וכגון בעל חיים הרודף אחר האדם – דין היחיד כדין רבים.
[שו"ע (שח, יח ו־)שלד, כז, משנ"ב פב ו־פד; ביאורים ומוספים דרשו, 90]
חוטי חשמל גלויים ברחוב – האם מותר להתקשר לחברת החשמל?
חוטי חשמל שנפלו ברחוב והם גלויים, ואין חשש סכנה בעצם הדבר, אלא רק שיגע בהם אדם מבלי משים ויסתכן – יש אומרים שאסור להתקשר לחברת החשמל על מנת שיבואו לתקנם, אלא יש לעמוד במקום עד לצאת השבת ולהזהיר את הרבים מפני הסכנה.
ויש שהסתפק בדבר, משום שיתכן שאין חובה על האדם לטרוח כל כך כדי להימנע מפעולה המותרת מעיקר הדין, אך מאידך, ההתקשרות לחברת החשמל כרוכה באיסורים רבים, ובארץ ישראל – חשודים אנשי חברת החשמל היהודים לעשות מלאכות שאין הכרח לעשותן בשבת; ולכן הורה למעשה כנ"ל, שחובה לעמוד במקום ולהזהיר את הרבים מפני הסכנה.
[ביאורים ומוספים דרשו שלד, 86]