הרב מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
מורה הוראה 'נאות שמחה' מודיעין עילית
מרפסת שיש לה גגון הזזה ובסוכות פותחים את הגגון האם היא נפטרת ממזוזה במשך ימי הסוכות, והאם צריך להעביר את המזוזה לצד שמאל שתהיה לימין החדר הפתוח לסוכה בימי הסוכות, ואם לא העביר את המזוזה, האם כיוון שנפטרה מן המזוזה במשך ימי הסוכות נפסלה משום תעשה ולא מן העשוי. ויתחייב להסירה ולחזור לקובעה, או שכיוון שנקבעה בהכשר אף שנעשית פטורה, כשחזרה ונתחייבה חזרה להכשרה.
הבה נבאר דעות הפוסקים בנדון זה הנוגע לרבים.
הנה מבואר בגמרא יומא (יא.) שהסוכה פטורה מן המזוזה, לפי זה כאשר יש חדר הפתוח למרפסת שהיא חדר פנימי והמזוזה בצד ימין הנכנס לחדר הפנימי, ובסוכות מסיר את הגגון בחדר הפנימי ומסכך לשם סוכה, יוצא שהמרפסת שהיא הפנימית פטורה מן המזוזה, וא"כ יצטרך להעביר את המזוזה לצד שמאל של הכניסה שהוא צד ימין של הכניסה לחדר החיצון הסמוך לסוכה.
בספר ארבעה טורי אבן להג"ר אלעזר רוקח זצוק"ל (סי' י"ד) כתב אליו הגאון פ"ח על אותם שיש להם חדרים מקורים עם מזוזה ובסוכות פותחים את הקירוי, ודעתו שיש בזה משום תעשה ולא מן העשוי, כיון שבשעה שמסיר את הקירוי ועושה סוכה נפטר ממזוזה, וכשמחזיר את הקירוי, המזוזה פסולה משום תשעה ולא מן העשוי, וצריך ליקח את המזוזה ולהניחה מחדש ולברך עליה, וכן יש להחמיר אם נשברה הדלת ונתן לאומן לתקנו, כשחוזר וקובע את הדלת, צריך להוציא את המזוזה ולקבוע אותה מחדש משום תעשה ולא מן העשוי.
והגאון בעל ארבעה טורי אבן השיבו שנראה לו שסוכה זו לא נפטרה מן המזוזה, כיוון שסוכה דרכה להיות בלי קירוי, ואין הסרת הקירוי פטורה רק מטעם דסוכה דירת עראי, א"כ הרי חדר זה הוא דירת קבע כל השנה ולא נפטר ממזוזה. ורק העושה סוכה לשם חג אף שעשאו דרך קבע כיוון דסוכה דירת ארעי פטורה ממזוזה, אבל חדר זה שהוא דירת קבע כל השנה, ודאי גם בימי סוכות לא נפטר.
עוד כתב דאף אם נאמר שחדר זה פטור מן המזוזה בהיותו סוכה, אין לחוש משום תעשה ולא מן העשוי, כיון שנעשה בהכשר, וכדמצינו בהלכות ציצית (סימן ט"ו) שאם נקרע הכנף יכול לחזור ולתופרו באותו בגד כמו שהוא עם ציצית ( עי' בזה מה שנחלקו הט"ז והמג"א בהל' ציצית ובלבושי שרד שם), עוד הוכיח מדברי הפוסקים בהלכות סוכה סי' תרכ"ו שמותר לסגור את הגג מעל הסוכה מפני הגשמים ולחזור ולפתחו הואיל ונעשית הסוכה בהכשר.
הרי שנחלקו בשתי מחלוקות: א) האם חדר קבוע שנעשה סוכה נפטר מן המזוזה. ב) האם שנפטר מן המזוזה יש פסול של תעשה ולא מן העשוי או שכיוון שהמזוזה נקבעה כדין אין בזה פסול.
הכתב סופר (יו"ד סי' קל"ט) כתב דהעושים סוכה בחדרים ונוטלים התקרה אף אם נימא דסוכה כזו הוי דרך קבע וחייבת במזוזה מ"מ צריך להסיר את המזוזה ולחזור לקובעה, כיוון שבשעה שנטל את התקרה עד שמסכך אין כאן בית שחייב במזוזה והוי תעשה ולאמן העשוי, ואין בזה היתר משום שנעשה בהכשר כמו סוכה שהניחו עליה סדין ונטלוהו, ששם אין חסרון בגוף הסוכה רק מדבר חיצוני, אבל כאן שאין בית החייב במזוזה פקע מצותו.
אכן דעת הארבעה טורי אבן שהואיל וכן דרכי הוי כמו חצר שחייבת במזוזה גם בלי קרוי.
דעת הפמ"ג הבכורי יעקב והמשנ"ב
הפמ"ג סי' תרכ"ו כתב דחדר שמשמש לדירה כל השנה, ועושה ממנו סוכה פטור מן המזוזה, והביאו המשנה ברורה סוף סי' תרכ"ו, ואם הולך מחדרו לסוכה חייב במזוזה משום חדרו והכוונה שישים את המזוזה לצד ימין של הנכנס מהסוכה לחדרו.
וכ"כ הבכורי יעקב בתוספת בכורים לסי' תרכ"ה שהסוכה פטורה מן המזוזה גם אם משמשת במשך השנה לדירה, וכתב שלפי"ז אם במשך השנה היתה המזוזה לימין הנכנס לסוכה, בסוכות שהיא פטורה יש להעביר לצד שמאל שזה ימין הנכנס לחדר. אכן לענין תעשה ולא מן העשוי דעתו כהארבעה טורי אבן שאם קבע את המזוזה בהכשר בזמן חיוב קודם החג יכול להשאירה אף לאחר החג ולא נפסלה במה שהייתה פטורה בחג, וכדין סוכה שעשאוה בעוד הגג פתוח ואח"כ סגרו מפני הגשמים וחזרו פתחו שכשרה הואיל ונעשית בהכשר.
היוצא מזה שלדעת הארבעה טורי אבן הסוכה חייבת במזוזה גם בסוכות , ולדעת הפר"ח והפמ"ג ובכורי יעקב וכן הכריע המשנ"ב שהסוכה פטורה ממזוזה בסוכות ולדעתם יש להעביר את המזוזה לצד שמאל שזה ימין הכניסה לחדר, ואילו לדעת הארבעה טורי אבן אסור להעביר את המזוזה.
האם לשים 2 מזוזות
והבנין ציון (סי' צ"ט) כתב בספק לחדר שלפנים מחדר (כשאין בו ד' על ד' רק כדי לרבע) שיתן שתי מזוזות אחד לימין לכוון חדר פנימי ואחד לשמאל לכוון החדר החיצון , וכתב שאין בזה משום בל תוסיף כיוון שהאמת שלא כדין, וכמו שמניחים תפילין דרש"י ורבנו תם ומכוונים שהאחד למצוה והשני אינו כשר.
והמהר"ם שיק השיבו (שם ס' ק') שאין לדמות לתפילין ששם אותם שאין הפרשיות כהלכה הם כרצועות לכן אין בל תוסיף, אבל כיון ששתי המזוזות כשרות הוי בל תוסיף.
הכרעת השבט הלוי
השבט הלוי (ח"פ סי' קנ"ג) כתב דמסתברים דברי ארבעה טורי אבן והביא עוד אחרונים שסוברים כמות שאין הסוכה נפטרת מן המזוזה, לכן אף שכמה פוסקים סוברים שהסוכה פטורה, אין להסיר את המזוזה לצד שני מספק, וגם אין לעשות שתי מזוזות משום בל תוסיף.
והשי"ת יפרוס עלינו סוכם רחמים וחיים שלו'.