גוי הרים את המפסק הראשי עבור חולה – האם מותר לכל דיירי הבניין להנות מהאור?

הדף היומי בהלכה י"ט בכסלו - סימן רע"ו- סעיף א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לקרוא לגוי לצורך חולה?

באיזה אופן מותר ליהודי להנות מאור שהדליק גוי בביתו? האם יהודי צריך למחות בגוי העושה מלאכה עבורו בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ו סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

גוי שעשה מלאכה עבור ישראל, אסור ליהודי להנות מאותה מלאכה, כיוון שחז"ל חששו שאם הישראל יהנה ממלאכה זו, הוא יבוא גם לומר לגוי שיעשה עבורו מלאכה, ולכן גזרו לאסור, ולא רק לאותו יהודי אסור, אלא אסור לכל ישראל להנות מאותה מלאכה.

זה הכל כשמדובר במלאכה שאסורה לישראל מדאורייתא, אבל מלאכה האסורה רק מדרבנן, בזה אסור רק לאותו יהודי שעבורו נעשתה המלאכה, אבל לכל היהודים מותר, ולכן, גוי שהביא מחוץ לתחום חפץ מסוים לצורך יהודי, לאותו יהודי אסור להנות מאותו חפץ, אבל כיוון שזה איסור דרבנן, לשאר יהודים מותר, אא"כ הגוי עשה את המלאכה עבור עצמו או עבור חולה, ואפילו חולה שאין בו סכנה, כיוון שעשה את המלאכה בהיתר, ואפילו עשה לצורך קטנים שצריכים הרבה, מותר לכל היהודים להנות מהמלאכה.

גוי שהדליק מדורה, נחלקו בזה הדעות, י"א שכשהדליק עבור עצמו מותר לכל היהודים להנות ממנה, וי"א שלא כיוון שחוששים שמא הגוי יוסיף גחלים לפי ריבוי האנשים.

הרמ"א אומר, שיש חיוב מחאה בגוי כאשר היהודי רואה שהגוי בא לעשות מלאכה, וצריך לגרש את הגוי, וגוי שהדליק נר בבית הישראל, הישראל לא חייב לצאת מביתו, אבל אסור לו להנות מהאור הזה, דהיינו, אסור לו לעשות לאור הנר דברים כאלו שלא היה יכול לעשות בלי הנר, אבל ללכת, ולהסתובב אפילו שהוא נהנה מהאור, מותר, שהרי יכול ללכת גם בלי הנר, ויש נידון האם צריך להסב את פניו מהנר או לא, אבל ודאי שמידת חסידות היא להסב את פניו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים