הרה"ח אהרן כהן
בחודשים האחרונים זוכים אנו להביא כאן ראיונות עם לומדים חשובים בתכנית 'קניין ש"ס', הנבחנים מדי חודש בחודשו על הלימוד החודשי, ובהמשך ברצונם הטהור לזכות לידיעת הש"ס כולה, משקיעים הם ומשננים שוב ושוב את הלימוד ונבחנים עליה בתכנית מוגדרת ומיוחדת של מבחן מסכם כל ארבעה חודשים על 120 דף, כשאחר כל חצי שנה נערך מבחן כולל על הלימוד מתחילת מחזור הדף היומי, דהיינו בראשונה היה כ 200 דף אחר כ 400 עד שבמבחן האחרון שנערכה אחר סוכות ש.ז. זכו מאות! לעמוד בכור המבחן שבכתב על 2250 דפי גמרא! ובמילים: אלפיים מאתיים וחמישים דפי גמרא, כשכן, היו אף כאלו שנבחנו גם על פירוש תוספות. אשריכם ישראל.
הרבה תגובות הגיעו על הראיונות של נבחני 'קניין ש"ס'. גם מאלו הזוכים ונהנים ורואים תועלת מקריאת וידיעת דרכים ורעיונות איך ידידיהם לדרך ולחזון עושים את זה, אך לא פחות מכך, הגיעו התגובות הדומעות והרוגשות, שנפשם בוער בלהב אש של תורה. הדוחקים ומדרבנים להמשיך עוד ועוד בסיפורים חיים שכאלו המוסיף ומבעיר בליבם רצון ושאיפה להתקדם בחייהם ולעשות!
כעת עם התחלת לימוד מסכת חולין יחד עם ההזדמנות המיוחדת מבית 'דרשו' להצטרפות קלה יותר למבחנים החודשים, בחרנו השבוע להביא שני מכתבים מקוראים חשובים שהעלו את רגשי ליבם והגיגי מחשבתם עלי-הדף. נדמה, שהמכתבים מדברים בעד עצמם…
"מכתב א'"
שלום וברכה
זה מזמן שברצוני לכתוב תגובה על המאמרים והראיונות עם נבחני תכנית 'קניין ש"ס' המובאים בגיליון שזה אולי המאמר המעשי בעלון החשוב, וזה הכניס ומכניס לי המון מוטיבציה ללימוד קניין ש"ס, עפ"י שלע"ע אני רחוק מזה משום שלי יש בעיה עם עקביות… וכן שבאם אינני מבין את הגמ' אני יכול להיתקע שעה מול אותה סוגיה.
אוסיף ואתוודה עוד, בחג הסוכות קראתי את אותו מאמר שבו אחד מצהיר שהוא לומד/עובר ביום 80 דפי גמרא – זלגו עיני דמעות … היתכן? האמנם? וזה בנוסף לזה שהוא בכולל הלכה כמדומני.
אמשיך ואספר עוד ב'שמחת תורה' כשרקדתי עם הס"ת כל הזמן שפתותי מלמלו – 80 דף, 80 דף, 80 דף.. אשריו ואשרי חלקו.. הלוואי ואזכה. אמן.
וכעת במאמר האחרון שלך הגדלת לכתוב על עוד אחד שעובר על 120 דף… קשה להאמין. ועוד מגלה בכאילו לאחר יד, שברכות שבת עירובין וכו' וכל השלוש בבות זה כאילו אשרי יושבי ביתך.. ואת השאר הוא צריך לחזור ולעבור.. קראתי את זה אולי 50 פעם…
מחזק את ידיכם במילותיי הקצרים, אשריכם שהנכם מעלה זאת עלי גליון וחרט, דבר המהווה זיכוי הרבים עצום בחיזוק לימוד התורה הקדושה. וזה באמת מחזק לקרוא שוב ושוב את הנבחנים ואת הרגשותיהם .. "זה מחייב גדול"
בברכת התורה, אגיטען ער"ש, י. מ.
"מכתב ב'"
"בביזנעס כמו בביזנעס"
ראשית כל, כאחד מרבבות אלפי קוראי הגיליון הפופולרי "לקראת שבת מלכתא" חובה נעימה עלי להודות על הגיליון המבורך והעשיר עם כל המדורים המיוחדים והמעניינים. אך עתה ארצה להתייחס למדור המיוחד עם הראיונות עם נבחני 'קניין ש"ס' עם כל העצות הנבונות והמחכימות ובעיקר המגיעים מפי 'בעלי ניסיון' בשטח, דבר המביא לדרבון תמידי איך לנצל ולרומם את הזמן המוקדש ללימוד התורה.
אם תרצו, יותר מכל העצות המחכימות לסוגיהם, חלחלה בי ההבנה העמוקה שאנחנו צריכים להתייחס לכל נושא הלימוד ולקביעות עתים לתורה, כמו שבעל בעמיו מתייחס לביזנעס מצליח, ופה טמון סוד ההצלחה, וכמו שאם אנחנו רוצים שהביזנעס שלנו יצליח, אנחנו נשקיע את כל הנשמה, נשמע ונתייעץ עם מומחים למיניהם, ננסה את כל הדרכים האפשריות, ואם העגלה שקועה בבוץ נעשה הכל כדי להוציא אותה משם, אם באותה צורה בדיוק אנחנו צריכים להתייחס לפרויקט הזה שנקרא לימוד התורה, זה הביזנעס שלנו וזה חייב להצליח, נשקיע את כל הנשמה, אבל באמת, בלי לספר סיפורים, ננסה את כל הדרכים האפשריות, נשמע עצות מאלו שהצליחו כבר בכך, אז מובטחת לנו ההצלחה… כי אם רוצים באמת, אז מגיעים.
עד כאן בסגנון כללי, מה ששייך לכל אחד ואחד מאיתנו.
עכשיו אני רוצה להקדיש בתור חבר וידיד כמה מילים לאברכי הכולל יושבי האוהל מבינינו, אלו הזוכים ועולים ומתעלים במסילה העולה בית א-ל.
אברך רגיל, לאחר כמה שנות לימודים בכולל, מציב את עצמו במשבצת מסוימת, כלומר, האחד יהיה מאוד מרוצה מעצמו אם הוא יידע הלכות שבת ריבית וטהרה, ואילו האחר חושב לעצמו שאם יהיה בקי ב'נשים נזיקין' (כמובן חוץ מנדרים נזיר סוטה סנהדרין מכות עבודה זרה והוריות), הוא יהיה מסודר בחיים, והשלישי רק חושב על הלכות טוען ונטען וזכיה ומתנה.
זה דבר מבורך מאוד, כי סוף כל סוף אנחנו צריכים להיות יציבים במדה כזו או אחרת, ולא לקפוץ מלימוד ללימוד בלי שום תכלית ומטרה, וזה גם גורם שהאברך ישקיע את כל כולו בלימוד הזה, אבל… וכאן מגיע האבל הגדול, התורה לא מתחילה ומסתיימת בשלש מצוות אלו, בש"ס לבד ישנם עוד כאלפיים דף חוץ מנשים נזיקין, ובשולחן ערוך חושן משפט לבד ישנם יותר מארבע מאות סימנים, וכן הלאה… ועל הכל אנחנו ניבחן בבית דין של מעלה, בלי שום חכמות והנחות, חוץ מ'אגר נטר' ו'סאה בסאה' יבחנו אותנו שם גם על מומי הבכור וגם על הלכות מעילה ומליקה, על טומאת נבילות ועל נבלת העוף הטהור, על שבע מצוות בני נח ועל דיני פר העלם דבר של צבור, על הכל יבחנו אותנו שם…
זה לא אומר שעלינו לפרוש הרגע מכל לימודי הכולל ולהתחיל לגרוס ש"ס על הסדר, או לחילופין להתחיל מ'שויתי ה' לנגדי תמיד' בשולחן ערוך עד שנגיע ל'וטוב לב משתה תמיד', אבל זה כן אומר שעלינו לנקוט באיזו שהיא תוכנית מסודרת, חוץ מסדרי הכולל הקבועים, כדי להספיק לעבור גם על שאר חלקי התורה, ואם אנחנו לא נזיז את עצמנו לאיזה מקום, אף אחד לא יזיז אותנו לשם.
כי 'אם אין אני לי מי לי'…
יש תוכנית כזו, תוכנית מצוינת מאד, המבחנים החודשיים של "דרשו" על סדר הדף היומי, כמובן שזה דורש השקעה של לפחות שעתים שלש ביום, אבל הסיפוק וטעם החיים שמרגישים, שוה יותר מהכל, לצלול לסוגיא דמתיר מפגל את המתיר, או לנסות להבין איך הוציאו את לחם הפנים מדי שבת בשבתו אליבא דמאן דאמר כמין ספינה רוקדת, לגלות בכל דף ודף עוד ועוד מושגים תורניים חדשים ומחודשים, הוא תענוג מאין כמותו, ושוה כל השקעה, הרחבת אופקים תורנית בצורה שלא תתואר, ואחר כך הסיפוק שמרגישים אחרי המבחן, כשאתה מרגיש שיש לך את החומר ביד, שוה הכל… וכל זה בלא שתצטרך לתת דין וחשבון לאף אחד, רק לרבונו של עולם ולעצמך.
עכשיו, ממש בימים אלו, מתחילים בסדר הדף היומי מסכת חולין, וזו ההזדמנות שלך 'אחת ולתמיד' לגדול בתורה, להקיף את כל מרחבי הש"ס העצומים, לשלוט היטב בבסיס התורה שבעל פה, ליהנות מכל רגע ולחוות סיפוק שאין כמוהו, כמובן שכל ההתחלות קשות, ושאף אחד לא ישלה את עצמו שזה הולך להיות קל במיוחד, אבל אחרי חצי שנה של השקעה אמיתית, מובטחים פירות ההצלחה…
התקשר עכשיו למוקד 'דרשו' והירשם כנבחן מן השורה, ובעזהשי"ת בבחינה הבעל"ט, ביום ששי כז טבת אתה נבחן על שלשים דף הראשונים של מסכת חולין בהצלחה רבה, ומתחיל להתקדם בידיעת הש"ס, עד שתגיע בעזהשי"ת לפסגה.
בהצלחה רבה!!!
מספר הטלפון של דרשו הוא: 02-5609000
י. ב.