נזיר דף סו
עד כמה אפשר לעשות סיום מסכת למרות שחיסר בה?
סיום המסכת
רבים מסתפקים אודות לימודים שונים, האם אפשר לשמוח בסעודת סיום, והאם אפשר לאכול בסיומים אלו בערב פסח ובתשעת הימים? מאות שאלות מגיעות לרבינו בתחומים אלו, חלקם יובאו כאן, לכבודה של תורה.
האם גמרא בלא רש"י נחשב סיום?
- אם הבין מה שלמד, הוי סיום, גם אביי שאמר שעבידֶנא יומא טבא לרבנן למד בלא רש"י.
רבינו ענה פעם לשאלתי, ואמר כי בגיל 16 (לערך), עשה סיום ש"ס פעם ראשונה, וקצת אח"כ החל לסיים מידי שנה בשנה.
חיסר בגמ', האם הוי סיום מסכת?
- אין זה קריאת התורה, שכל אות מעכבת, אלא א"כ חיסר סוגיה שלימה.
למד מסכת ורוצה לעשות סיום ויש קטע או קטעים שלא הבין, אם סגי לסיום לענין סעודת מצוה עם כל דיניה?
- וכי כל אלו שעושים סיום באמת מבינים הכל? יש שרק חושבים שמבינים, ואפילו הכי עושים סיום, אטו הרמכים רוכבי הרכש האחשתרנים ידעינן. וישתדל להבין הכל.
קטן העושה סיום, אם אפשר לבכורות לאכול בו בערב פסח?
- למה לא?! זה סיום גמור גם לתשעת הימים.
סיום סדר או מסכת משניות שאין בהם גמ', כגון בזרעים וטהרות. אם זה כסיום מסכת יש אומרים שכן ויש אומרים שלא.
ושוב שאלו, אם סיום סדר אחד משניות אומרים קדיש של סיום?
- יש אומרים. ויגיד רבי חנניה בן עקשיא אומר וכו' ואז יגיד קדיש של סיום.
רבינו מקפיד לטעום משהו עשרות פעמים בשנה, בכל סיום מסכת שלו. רבינו אמר לי, כי בכל סיום מסכת בסדר לימוד הש"ס שלו, טועם משהו, כדי שהסיום בערב פסח יתירנו, [ומדוע תלוי בזה? כי שמע מאביו זצ"ל שאם אינו טועם בסיום, יש אומרים שזה לא מתירו לאכול בסיום דערב פסח].
כ"ח ניסן תשנ"ז. בחור שואל כי למד בישיבה במחזור אחד חצי בבא קמא, ובמחזור שני בישיבה את החצי השני. אם יעשה סיום בערב פסח להפטר מתענית בכורים?
- למה לא, זה סיום של מסכת שלימה ומה שהפסיק כמה שנים באמצע לא מגרע לו.
למד בקיץ שעבר קידושין ונשאלו לו שלושים דפים, ועתה לפני פסח רוצה להשלימם לסיום בכור, וכבר שכח מה שלמד אם זה מצורף?
- למה לא, יכול ללמוד את הנשאר והווי מסכת שלימה.
אם השאיר קטע קטן בסף המסכת האם אפשר לעשות סיום אחרי זמן?
- אין לזה צורה וטעם, עד שבוע שבועיים עוד אפשר להמתין, אבל לא אחרי זמן רב. וגם אם הטעם שמשאיר את הקטע בסוף המסכת מחמת שיש לו יארצייט בעוד תקופה מסויימת, אין לזה טעם, ויסיים קודם לכן, וגם באופן זה יהיה לנפטר לעילוי נשמה לא רק אם מסיים ביארצייט עצמו.
אם בכל זאת השאיר קטע לאחר זמן רב, האם כבר אין אפשרות לומר קדיש שאחרי סיום?
- הרי גם אחרי קטע גמרא סתם, אפשר לומר קדיש, ומאי אכפת לו אם מוסיף שם [הדרן]. ויכול לומר קדיש.
מהו שישאיר הסוף ובינתיים יחזור המס' איזה פרק ועדיין עוסק בה?
- בשעת הדחק, אפשר. שאם חוזר על פרק האחרון יכול גם לגמור ויהיה סיום, כי אם עדיין חוזר על תלמוד המסכת עדיין לא גמר. אבל להשאיר רק מעט גמרא ועליה לחזור, לא.
בסיום מס' נוהגין להתחיל מס' אחרת, מה המנהג כאשר אינו יודע מה ילמד אח"כ?
- יתחיל איזו מסכת שירצה ואח"כ יכול לשנות ללמוד דבר אחר.
מה שאומרים בסוף המסכת "הדרן עלך והדרך עלן", בפשטות הכוונה אני 'אחזור עלייך ואתה תחזור עלי'. ולכאורה הלשון היתה צריכה להיות "אליך" ולא עליך? וכן מה פי' שאתה תחזור אלי?
- בפשיטות, הבנת הדבר היא שזו בקשה "והדרך עלן" פירושו – שיהא לי זכות התורה.
(מתוך הספר 'כל משאלותיך')