נזיר דף מד
בעבור מה נבראו השערות?
בתגלחת מצוה
יהודי מלומד אחד פגשני ברחוב, מספר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א והציג בפני גזיר־עיתון של אחד הבטאונים המפורסמים בתקשורת ה…סינית, ובו מופיעה ידיעה ׳חדשותית׳ שגרמה להדים בסין.
הידיעה דיברה על כך שחוקרים בכירים ברפואה הסינית – הפועלת ע׳׳י ׳דיקור' דהיינו דקירות מחט בנקודות מסוימות בגוף – קבעו שהנחת התפילין אצל יהודים נעשית ב׳נקודות׳ מדויקות מאוד הגורמות ל׳פעילות חיובית׳. החוקרים קבעו שיש ׳קשר הדוק׳ בין הנחת התפילין, בראש ובזרוע, ל׳בריאות הגוף והנפש' של האדם המקיים את המצוה. הם מציינים במפורש את ׳הגבולות ההלכתיים׳ של המצוה, בקו השיער הקדמי, ובמקום בו יושבת הטוטפת, בראש ובזרוע, וקובעים שגבולות אלה עונים על ה׳נקודות׳ המדויקות של הרפואה הסינית העתיקה והידועה באיכותה. האדם המקיים את המצוה, ׳קבעו׳ החוקרים, איננו זקוק ל׳דיקור׳, אלא די לו בהנחת התפילין, הפועלת באותם קווים.
בידיעה התקשורתית דווח שרבים חזרו בתשובה בעקבות הגילוי. לדידנו, בודאי שאין צורך בשום ׳חיזוקים׳ נוספים למצוות התורה, אבל ברור שיש בכך קידוש־השם, כשגם הגויים רואים את חכמת התורה.
כשסיפרתי על כך לגיסי מרן הגר״ח קניבסקי, ציטט בפניי את ׳מדרש אותיות דרבי עקיבא׳ האומר שלא נברא הראש ׳אלא לכבוד שמך, לתפילין, וליקוד לך ולהשתחוו תלך׳. דהיינו, לא כמו שחושבים שאחרי שהקב״ה ברא את הראש, מצוה להניח עליו את התפילין, אלא אדרבה; כל הווייתו ומציאותו של הראש לא נבראה אלא לצורך הנחת התפילין,כן הביא מדברי מרן החזון איש, בספרו על נזיר, ש׳לא נבראו השערות אלא בשביל תגלחת הנזיר׳.
(לחנך בשמחה)