נדרים יז
היכן רמוז 'שווער' במילה 'חכמים'?
להרע או להיטיב
הרה"ק מרוזבדוב רבי משה הורביץ, חתנו של ה'ייטב לב' מסיגעט, כשהיה אברך צעיר הירבה בתעניות, ועדיין היה הישמח משה זקנו של הייטב לב בין החיים, וביקש הייטב לב להשפיע על חתנו שיפסיק עם התעניות ולא הצליח, ויבקש מזקנו הישמח משה שישפיע עליו, וקרא לו הישמח משה לביתו, ועמד הייטב לב בחוץ כדי לשאול אותו אח"כ מה אמרו לו הסבא, כאילו אינו יודע כלום מה שדיבר עמו.
ואמר לו הישמח משה על הפסוק 'חכמים המה להרע ולהטיב לא ידעו', על פי המבואר בגמ' שבועות כי להרע או להיטיב היינו להרע שבועה שלא אוכל ולהיטיב שבועה שאוכל. ולכן פירשו חכמים המה להרע לא לאכול ולהיטיב כן לאכול, לא ידעו. מה לך להתענות האם אין לך חכמה להטיב, לדעת איך לאכול בטוב בקדושה בעוה"ז. כשיצא שאל אותו חמיו, מה אמר לך הסבא? ענה לו רבי משה בחכמה גליציאנית 'חכמי"ם המה…. ר"ת י'תרו ח'ותן מ'שה כ'הן מדין'… כמרמז על חותנו הק' שבישל קדירת תוכחה זאת.
(הרה"ג ר' מנשה ישראל רייזמאן שליט"א)