כתובות פד
כיצד קידש אדם הראשון את חוה אשתו ללא עדים?
במקום שחב לאחרים
מסופר ששאל הגאון ר׳ נתן אדלר את תלמידו בעל ה׳חתם סופר׳ כשהיה כבן שש שנים את השאלה הבאה: היאך קידש אדם הראשון את אשתו, והרי ההלכה אומרת שהמקדש ללא עדים אין קידושיו קידושין, וכאן היו רק האדם ואשתו יחידים בעולם? השיב הילד החריף: הגמרא (קידושין סה.) לומדת ששני עדים נאמנים לגבי קידושין מדיני ממונות.
בדיני ממונות אף אומרים שהודאת בעל דין כמאה עדים דמי, ואם כן שואלת הגמרא מדוע שלא נאמר שאף בקידושין הודאת בעל דין תהיה נאמנת, דהיינו שיספיק אם יבואו שנים ויאמרו שהם נשואים? ומתרצת, שבשונה מדיני ממונות, בקדושין ישנו ענין של ׳חב לאחריני׳.
דהיינו שבקידושין ע״י הודאתם זו הם נאסרים לקרובים אחד של השניה ולהפך, ואי אפשר על סמך הודאתם לאסור על אחרים. לכן, במקרה של אדם וחוה שהיו יחידים בעולם, לא נאסרו על אף אחד מכח הקידושין שלהם, ולכן לא היו זקוקים לעדים והודאתם הייתה מספקת.