כתובות ב
מה היא סגולתה של מסכת כתובות?
מסכת כתובות
שאלה:
אדם הלקוי במדת הכעס, רצה להנצל ממדה זו, ולכן רוצה לעסוק בתורה ביתר שאת וכמו שנאמר במסכת ברכות (ה.) לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, אם נצחו מוטב, ואם לאו יעסוק בתורה, איזה פרק בגמרא כדאי לו ללמוד?
תשובה:
א. כדאי לו ללמוד את המקומות בגמרא העוסקים בגנות מדת הכעס כמו מסכת נדרים (דף כב:) יעו"ש באורך.
ב. ילמד מסכת כתובות ובמיוחד פרק 'אף על פי', דהנה נאמר במדרש (אסתר רבה פרשה ט) ארבעה הם שפתחו באף, ואבדו באף, ואלו הן נחש ושר האופים ועדת קרח והמן, נחש דכתיב (בראשית ג) אף כי אמר אלקים, שר האופים דכתיב (בראשית מ) אף אני בחלומי, עדת קרח דכתיב (במדבר טז) אף לא אל ארץ, המן דכתיב אף לא הביאה אסתר המלכה, יעו"ש. ודקדק בספר שמן הטוב מה ראו רבותינו חכמי התלמוד הקדושים לפתוח ב'אף' בפרק אף על פי בכתובות. [וכן ראיתי ששאלה זו שאל רבינו החת"ס בהיותו נער, את בעל ההפלאה כשהתחילו ללמוד בישיבה מסכת כתובות]? ותירץ על פי מה דנודע כי התורה שבעל פה, שהם הי"ג מדות שהתורה נדרשת בהן, המה מכוונים כנגד הי"ג מדות של רחמים, ומסכת כתובות קראו הקדמונים ש"ס קטן, ובה נמצא י"ג פרקים, ופרק אף על פי הוא פרק החמישי, ומכוון כנגד מדת 'אפים', ולכך פיהם פתחו בחכמה, לפי שאף הוא נגד אפים, יעו"ש.
ויתכן שיש בפרק זה אף סגולה להתגבר על מדת הכעס. וכמו כן יתכן שיש ללמוד מכאן שהרוצה לעורר על עצמו רחמי שמים, יש לו ללמוד מסכת כתובות שהוא מכוון כנגד הי"ג מדות של רחמים.
(חשוקי חמד כתובות נד:)
פעם אחת נכנס אל הרבי רבי בונם זי"ע אחד מחסידיו וסיפר לו כי גמר ללמוד מסכת כתובות בשלימות ויודע הוא אותה על בוריה נענה לו רבינו ואמר אתה באמת למדת את כל מסכת כתובות אבל מה לימדה אותך מסכת זו?
(הרבי רבי בונם מפשיסחא ח"ב עמ' תלב)