סוכה מו
מי קודם לכזית מצה אורח גדול או בן קטן?
הושענא לינוקא
החשוקי חמד (סוכה מו:) דן באדם הנמצא עם בנו בבית החולים ביום טוב ראשון, והוא נוטל את הלולב, ולאחר שנטל רוצה לתת לבנו שיצא בו ידי חובה, האם ראוי לעשות כך?
הדין הוא שאף על פי שהאב עצמו יצא בו כבר ידי חובה, בכל זאת לא יתנם לבנו שיטול ויברך, שמא יזדמן לו יהודי אחר שיבקש ממנו ויוכל לתת לו שיצא בזה ידי חובה, כמבואר בביאור הלכה (סי' תרנח ד"ה קודם).
ויש להסתפק לפי זה באדם שיש לו בביתו בליל הסדר אורח ובנו הקטן, ויש לו רק כזית מצה אחד ליתן, למי יעדיף לבנו הקטן שחייב בו במצות חינוך או לאורח. ושמעתי שמורי חמי מרן הגרי"ש אלישיב אמר שיתן לבנו קטן שמחויב בו בחינוך, משא"כ לתת לאורח שהוא רק מדין ערבות.
אך צריך עיון מהביאור הלכה הנ"ל שמשמע מדבריו שיש להעדיף את האחים הגדולים על בנו. ואולי י"ל שמכיון שאת ארבעת המינים יכול לתת לבנו בשאלה, ולקיים את הדין חינוך ב'שאול', על כן יתן לבנו בשאלה בלבד, וישמור את הלולב עבור הגדולים. אמנם האליה רבא סובר שאף בנו הקטן אינו יוצא בשאול, כמבואר במשנה ברורה (סי' תרנח שעה"צ ס"ק לד). ולכן נראה שמצה איננה דומה ללולב, כי בבמצה יכול לקיים רק אחד את המצוה, ולכן יתן לבנו שמחויב בו בחינוך, אבל בלולב יכול לתת לאחרים ובסוף היום לבנו, על כן יקדים לאחרים.