יומא כז
מדוע רצה עלי הכהן לגזור מיתה על שמואל
שחיטה בזר כשירה
הגמרא במסכת ברכות (לא:) מספרת ששמואל הורה הלכה בפני רבו כשאמר לעלי ששחיטה כשרה בזר, אחרי שעלי חיפש דווקא כהן שישחט. ואמר לו עלי שהוא חייב מיתה. אמרה לו חנה חיכיתי תשע-עשרה שנה וחצי לילד הזה, ואתה עכשיו הולך להורגו. אמר לה עלי תשעה חודשים מעכשיו, יהיה לך ילד יותר טוב ממנו. אך חנה לא מסכימה והיא אומרת לו 'אל הנער הזה התפללתי'.
נשאלת השאלה, אדם, שהורה הלכה בפני רבו דינו מיתה בידי שמים, וא"כ מה חנה מנהלת משא ומתן עם עלי, וכי הוא אחראי אם הילד הזה ימות או לא. כך שואל הצל"ח.
מה בעצם היה הוויכוח בין עלי לשמואל ?
עלי הכהן חיפש דווקא כהן שישחט. אמר לו עלי – נכון ששחיטה כשרה בזר, אבל לכתחילה, אם אפשר להביא כהן, זה יותר טוב.
כמו שכהן ראשון לזימון … כהן ראשון בנטילת ידיים … אז תמיד כהן יותר טוב, מכבדים אותו להיות ראשון !
אומר לו הנער שמואל – מורי ורבי, אתה צודק … אם יש לך כרגע כהן שוחט, ישראל שוחט, לוי שוחט ואשה שוחטת … אז לוקחים עכשיו את הכהן … אבל אם אין כהנים בשטח, אתה לא מחכה עכשיו חצי שעה, עד שהכהן מגיע מהבית … שוחטים מיד !
על מה הוויכוח ?
אם יש לך הידור מצוה בכהן, וזריזות בקיום המצוה … השאלה היא – מי קודם ???
אומר לו שמואל הקטן – זריזות במצוה, חשובה יותר מהידור מצוה !
אם יש לך הידור מצוה … ויש לך אפשרות לקיים רק את המצוה שלא בהידור … אז את מה מקיימים ?
מקיימים את מצוה שלא בהידור, כי קיום המצוה בזריזות, חשוב יותר מהידור המצוה.
אומר לו שמואל – אתה מחפש כהן … אבל ההלכה היא, שאם יש הידור במצוה, וזריזות במצוה – הזריזות קודמת.
שואל אותו עלי – מאיפה אתה יודע את זה ?
והקריבו הכהנים כתיב מקבלה ואילך מצות כהונה מכאן לשחיטה שכשרה בזר …
אומר עכשיו עלי – הילד הזה צריך למות, כי הוא מורה הלכה בפני רבו !
אומר הצל"ח – באה חנה ומתפללת עליו … אתה יודע למה ?
היא באה, כדי שימחל לה, על 'מורה הלכה בפני רבו' … יש אפשרות לרב למחול על זה !
אמר לה עלי – בשום פנים ואופן לא … אני אהרוג אותו, ואתן לך אחד אחר … למה ?
הרמ"ע מפאנו, בסדר הגלגולים שלו, מביא בשם האר"י הקדוש, וכך הוא אומר – אמר בלעם הרשע 'וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר אוֹי מִי יִחְיֶה מִשֻּׂמוֹ אֵל' (במדבר כד כג).
אמר בלעם – לי, אין תקנה … אבל לקֹרח יש .
אוֹי, הוא אומר, קֹרח הזה עוד יזכה לתקנה … מי יתקן אותו ?
מִשֻּׂמוֹ אֵל – דרך שמואל הנביא, הוא יגיע לתיקונו… שמואל יתקן את קֹרח !
שואל הספר מעדי שמואל על ההפטרות – למה עלי רצה כ"כ להרוג את הילד הזה ?
ואומר – פשוט מאוד …ידע עלי, שהילד הזה בא לתקן את קֹרח …
הוא הרי נכד של קֹרח … וכל מחלוקת קֹרח, היתה בגלל שראה קֹרח, שעתיד לצאת ממנו שמואל …
אמר עלי – איך התחיל קֹרח את המחלוקת שלו ?! הוא בא למשה רבינו, ושאל אותו – תגיד, טלית שכולה תכלת, חייבת בציצית ???
"חייבת"
אמר לו קֹרח – לא נכון, אתה ממציא דברים !
מה הוא עשה כאן ?
הורה הלכה בפני משה רבו !
מגיע התיקון שלו, שנקרא שמואל … ומה הוא עושה ???
בפעם הראשונה שהוא פוגש אותו, ושמואל פותח את הפה … מה הוא עושה לעלי ???
מורה הלכה בפני עלי רבו !
אמר עלי – רק בן שנתיים, וכבר יוצא לחלוק על גדול הדור ?! מה יהיה עוד כמה שנים ?! אותו צריך להרוג כבר שהוא קטן, עוד לפני שהוא יגדל !
אומר עלי לחנה – אני הורג אותו ! ככה מתנהג ילד, שבא לתקן את קֹרח ?! הוא יותר גרוע מהסבא שלו !
אומרת לו חנה – אדוני עלי … אֶל הַנַּעַר הַזֶּה הִתְפַּלָּלְתִּי…
בספר עלי ורדים, הוא מביא רעיון נפלא, בשם הגאון ר' ראובן שפירא :
המגיד מדובנה שואל – למה אברהם אבינו היה עקר , ויעקב ויצחק לא היו עקרים ?
אומר המגיד מדובנה – אם לאברהם אבינו היה נולד בן, בגיל 25 , כל הילדים שהיו יוצאים ממנו, היו משתייכים לתרח .
אם רוצים לנתק מאברהם אבינו את תרח, צריכים לנתק ממנו את כושר ההולדה … ואם ינתקו ממנו את כושר ההולדה, וזה יגיע בגיל 85, זה כבר לא בא מאבא שלו … זה בא מתפילות של אברהם אבינו !
אברהם אבינו התפלל … זה כבר כוח חדש, שבא ע"י תפילה.
מה שבא ע"י תפילה, לא מתחבר אל ההורים.
אילו היתה רבקה נפקדת, מיד לאחר שהתחתנה עם יצחק, היו כל הכוחות של בתואל ולבן נכנסים בה … ועוד מה היו אומרים ???
"אתה יודע למה היא התעברה ?! בזכות הברכה של סבא לבן 'אחתנו את היי לאלפי רבבה ויירש זרעך את שער שנאיו' (בראשית כד ס).
אמר הקב"ה – זה ייקח זמן … 'ויעתר יצחק לה' לנכח אשתו כי עקרה הוא ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו' (בראשית כה כא).
עיני לאה רכות, ע"י תפילה … רחל באה ומבקשת מיעקב 'הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי' (בראשית ל א) תתפללי, אומר לה יעקב, תעקרי את השורש של לבן … יהיו לך ילדים !
יוצא, שתפילה עוקרת את מהות ההורים הקודמים …
באה חנה, ואומרת לעלי – ממה אתה מפחד ?! מהילד הזה גודל קֹרח קטן … הוא לא חוזר כקֹרח קטן … אֶל הַנַּעַר הַזֶּה הִתְפַּלָּלְתִּי … הוא נולד ע"י תפילה ! ומי שנולד ע"י תפילה, אין לו קשר לסבא קדישא –קֹרח !
"אהה, אם זה לא קשור לקֹרח האורגינל, אז אני משאיר אותו" …
(הרה"ג ר' יצחק רוזנבלום שליט"א)