פסחים קי
מדוע פותחים את הדלת כי זה ליל שימורים רק בסוף הסדר ולא בתחילתו?
ליל שימורים
על הפסוק 'ליל שימורים הוא' (שמות יב מב) אומר רש"י "משומר ובא מן המזיקין". ומטעם זה נהגו לפתוח דלת הבית בליל הסדר, כדי להראות שהלילה הוא ליל שימורים (רמ"א או"ח סי' תפ). אלא שכבר העיר הבית הלוי שנכון יותר היה לעשותו בתחילת הסעודה ולא כפי הנהוג בסופה. וכתב לתרץ שלא לחנם נקבעה פתיחת הדלת עם מזיגת הכוס הרביעית, שמבואר בגמרא (פסחים קט:) שזה שתיקנו לשתות בליל הסדר ארבע כוסות ולא חששו משום זוגות הוא משום שליל שימורים הוא, ולכך פותחים אז את הדלת להראות שזהו ליל שימורים ושלכן מוזגים כוס הרביעי.
אך באמת יתכן אומר הגר"ח קנייבסקי שאין הכוונה שבליל הסדר אין המזיקין באים ונכנסים, כי באמת נכנסים ורק שאינם מזיקים, ובשעת הסעודה אין אנו רוצים לישב עם מזיקים. (ספר דרך שיחה ח"א עמ' רל"ח) והנה במגילת רות (ג ז) כתוב 'ויאכל בועז וישת וייטב לבו', ופירש רש"י וייטב לבו שעסק בתורה, וכן הוא במדרש רבה (רות פ"ה סט"ו). הנה לפי מה שכתב ברוקח כאן ובביאורו על התורה (בא בפסוק ויהי בחצי הלילה) שליל פסח היה, לפי"ז "ויאכל" היינו מצה ומרור, "וישת" ד' כוסות, "וייטב לבו" שעסק בתורה הוא ה"הגדה". אך יש לעיין למה שכב בקצה הערמה כדי לשמור מגנבים, כמו שאמרו חז"ל במדרש הרי מבואר במגן אברהם (סוף סי' תפ"א) בשם מהרי"ל שאין לנעול את הדלת בליל פסח, כי ליל שימורים הוא, ולמה נתיירא מגנבים. וצ"ל דשכיח הזיקא הוא כמו שאמרו במדרש רבה, ובשכיח הזיקא לא סומכים על הנס כמו שכתב המגן אברהם שם.
(ספר טעמא דקרא רות)