שאלה: אני ומשפחתי שוהים בביתנו בבידוד לאחר שאחד מהילדים נתגלה כחיובי לקורונה. ביקשתי מחברי שיערוך עבורי קנייה בצרכניה. סכום הקניה היה בסך 98.55 ₪, והוא שילם אותו בכרטיס האשראי שלו. כעת אני רוצה לשלם לו 100 ₪ – האם יש בזה ריבית, או שמותר לתת סכום עגול? שהרי כיצד אשלם 98.55 ₪, הרי אי אפשר לתת 5 אגורות?
ובעיקר יש לשאול, שמאחר וחברי לא שילם במזומן אלא בכרטיס אשראי, הרי עדיין לא יצא ממנו הכסף, אלא ייצא רק בעוד כמה שבועות, ואם כן אולי זה כלל לא נחשב שהוא הלווה לי.
תשובה: כיון שהדבר מצוי מאד שאדם קונה עבור חברו והמשלח רוצה לתת סכום עגול או להוסיף מעט על הסכום, חשוב להבהיר כמה יסודות ופתרונות כדי שלא להכשל בריבית:
א. אדם שקנה עבור חברו ושילם מכיסו, בזה נחשב שהלוה לו – גם לפני שהגיעו המוצרים לידי המשלח – ואסור להוסיף לו על הסכום.
ב. מה שהתירו להוסיף בדבר מועט בידידים שלא מקפידים, זה רק במוצרים שקשה לשער במדויק. כגון שלוו משכן חצי כוס חלב ומחזירים חצי כוס, ויתכן שזה מעט יותר. אבל בכסף צריך לדייק ולהחזיר בדיוק כפי הסכום שלוה, כמבואר בספר ברית פנחס פרק ה' סי"ז.
ג. כשיש סכום של אגורות מותר לעגל כלפי מעלה, ואין חשש ריבית בחמש אגורות שמוסיף, משום שגלוי לכל שהסיבה שהוא מוסיף אינה כדי לתת תוספת למלוה אלא רק משום שא"א לשלם באגורות.
ד. כשמשלם עבור חברו בכרטיס אשראי, מרגע שגיהץ את הכרטיס עבור הקנייה נחשב שהלוה לו, כיון שהמוכר יגבה את הסכום רק ממנו, ונותן את המוצרים ללוה על סמך האשראי של המגהץ בעל הכרטיס. לכן נחשב למלווה אף שלא יצא מכיסו כלום.
ה. העצה היעוצה באופן זה היא שיאמר המשלם לשליח שהתוספת היא עבור הטירחא שטרח וקנה עבורו.
ו. עצה נוספת אמר לי ידידי הר"ר אלימלך בש שליט"א, שיכוון השליח לקנות עבור עצמו, ואחר כך ימכור לחברו בסכום עגול, ובזה אין חשש ריבית.