הרב משה גרין
גזיזת צפרניים ותלישת שיער היא בכלל מלאכת 'גוזז'. וכשעושה זאת בידיו או בשיניו, האיסור הוא רק מדרבנן, כיון שדרך עשיית מלאכת הגזיזה היא באמצעות כלי. וכשמסיר שיער על ידי משחה, נחשב כמסיר באמצעות כלי.
צפורן שהחלה להתלש ועדיין לא נתלשה לגמרי, או שגזז מערב שבת את צפורניו ונשארו קצוות תלויים – אם החלק התלוש הוא רוב הצפורן והוא גורם לו צער, יש אומרים שמותר להסירו בידיו או בשיניו.
ואסור מדאורייתא לסרוק את שער הגוף במסרק, משום שבשעת הסריקה נתלשות שערות. אבל מותר לסדר שערו מעט במברשת רכה, אשר אין זה קרוב לודאי שייתלשו שערות מחמתהּ; ויעשה זאת במברשת המיוחדת לשבת. ויש שסובר שגם זה מותר רק בכלי שאינו מיועד לסירוק, כגון מברשת ניקוי.
וכן מותר להפריד שערותיו באצבעותיו, ולחכך בראשו ובזקנו ובעיניו, ואף אם נשרו שערות לא עבר בזה איסור, שהרי אינו מתכוון לכך ואין זה קרוב לודאי שיתלשו שערות. ויש להקפיד שלא להסיר תחבושת ו'פלסטר' המודבקים על הגוף במקום שיער, אם קרוב לודאי שיתלשו שערות.
[שו"ע שג, כז, משנ"ב פה-פח, ושעה"צ שם עח; ביאורים ומוספים דרשו, 67-68; שו"ע שכח, לא, וראה משנ"ב שם צט; שו"ע או"ח שמ, א, ומשנ"ב א-ב; ביאורים ומוספים דרשו, 1; ארחות שבת יז, ה, והע' ח]