מדוע תפילין שכתבם גר שחזר לדתו כשרות ?

כ' אב- סימן ל"ט סעיף ג'- סעיף ו'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה דינם של תפילין שנכתבו על ידי אפיקורוס?ובאיזה אפיקורוס מדובר? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ט סעיפים ג' – ו']  

בני אדם הפסולים לכתיבת תפילין

בחלקו הראשון של הסימן מבואר, שעבד, אשה, קטן, גוי, מומר, פסולים לכתיבת תפילין ספרי תורה ומזוזות, שנאמר, 'וקשרתם וכתבתם', רק מי שהוא בכלל 'וקשרתם', כשר לכתיבת תפילין ומזוזות, וכיוון שהם פטורים מהנחת תפילין, הם לא כשרים לכותבם, וגם מי שחייב בהנחת תפילין אלא שהוא לא מאמין בהנחתם, כגון מומר, פסול לכתיבת תפילין כיוון שהוא אינו בכלל 'וקשרתם'.

כתיבת תפילין על ידי גר שחזר לדתו

גר שהתגייר, וחזר לדתו מחמת יראה שמא יהרגו אותו, כשר לכתוב תפילין, ואף על פי שבאופן עקרוני, גוי שהתגייר, אינו יכול לחזור לגויותו, וממילא, אם הוא לא שומר תורה ומצוות, הוא נידון כמומר לכל דבר, ומומר הרי פסול לכתיבת תפילין, בכל זאת, מכיוון שחזר לדתו מחמת יראה כשר לכתיבת תפילין.

תפילין שכתבם אפיקורוס

תפילין שכתבם אפיקורוס, יש אומרים, יישרפו, ויש אומרים, ייגנזו, ולא מדובר באפיקורוס שאינו מאמין בדברי חז"ל, אלא מדובר באדם שהוא גוי שאדוק בעבודה זרה, ונחלקו הדעות, האם הוא כתבם לשם עבודה זרה וממילא אפשר לשרוף את התפילין עם האזכרות שבהם, או, מכיוון שהוא כתבם את זה למכור לישראל, הוא כתב אותם בצורה טובה, ולכן אסור לשרוף אותם, אלא ייגנזו, ומאותה סיבה, אי אפשר לומר שמדובר באפיקורוס יהודי שאינו מאמין בדברי רבותינו, שהרי אדם כזה, ודאי שהפרשיות שהוא כתב לא יישרפו.

תפילין שנמצאו בידי אפיקורוס

תפילין שנמצאו ביד אפיקורס, ואיננו יודעים מי כתב אותם, האם יהודי כשר כתבם, או יהודי שאינו כשר, מספק, צריך לגנוז אותם, לעומת זאת, תפילין שנמצאו ביד גוי ואיננו יודעים מי כתב אותם, כשרים, משום שבדרך כלל, גוי לא כותב פרשיות של תפילין, ואם בכל זאת יש בידיו פרשיות של תפילין, מסתבר שהוא קנה אותם מישראל אחר כדי למכור לישראל חבירו, והם כשרים.

גר תושב שכתב תפילין

דן הביאור הלכה, בגר תושב שכתב פרשיות תפילין, והיינו, אדם שקיבל עליו את כל המצוות כולם, והוא אוכל נבילות, ומביא הביאור הלכה, שיש מי שרוצה לומר, שכיוון שהוא קיבל על עצמו את כל המצוות, הוא שייך בהנחת תפילין, אבל הביאור הלכה אומר, שזה לא נקרא שהוא שייך בהנחת תפילין, כיוון שהוא לא מצווה, אלא הוא רק קיבל על עצמו, וכי אשה שתקבל על עצמה להניח תפילין, נחשב שהיא מצווה בהנחת תפילין והיא כשרה לכתיבתם?

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. נדב כהן הגב

    תשובה לשאלתו החמורה של הרב אריה זילברשטיין בשיעורו הדף היומי בהלכה ליום רביעי כ מנחם אב תדפ"ב
    יעניין בשו"ע הרב על סעיף ו' שכתב בתו"ד וז"ל: ואינו דומה למין דלעיל בסעיף ה שהמין הוא יודע לכתוב ויש לחוש שמא אירע מקרה שכתב גם תפילין וכו'. יעו"ש. הא קמן שהבין בסעיף ה כהפשטות של אפיקורוס שהוא מין ורק בסעיף ד על כורחנו איירי בסוג אפיקורוס אחר, ופשוט.

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן