איזה תפילין צריכות בדיקה ?

כ"א אב- סימן ל"ט סעיף ז'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה החשיבות לקנות תפילין מסופר מומחה?ומדוע אדם שמגלה שבמשך זמן רב הניח תפילין פסולות ברכותיו אינם לבטלה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ט סעיפים ז' – י']  

קניית ספרי תורה תפילין ומזוזות מהגוי

כתוב בשולחן ערוך, אין לקנות ספרי תורה תפילין ומזוזות מהגויים יותר מכדי דמיהם, כדי שלא להרגיל אותם לגנוב או לגזול, ומבואר במשנה ברורה, שכאשר רואים שהגוי מחזיק תפילין בידיו או שאר דברי קודש, באופן עקרוני, צריך לפדות את זה ממנו כדי לגנוז אותם, אבל אסור לקנות ממנו אותם ביותר מכדי דמיהם, שמא הגוי יראה שזה משתלם לגנוב ספרי תורה תפילין ומזוזות, משום שהיהודים באים, ופודים אותם הרבה יותר מכדי דמיהם, ולכן, קצת יותר מכדי דמיהם צריך לנסות לפדות את זה, אבל הרבה, אסור וצריך להתמקח עם הגוי, ולנסות ולהוריד אותו במחיר, אבל להשתדל לא להרגיז אותו, משום שאם ייתנו לו מחיר זול והוא יתרגז, הוא עלול לבוא ולבזות את התפילין.

קניית תפילין מסופר מומחה

לוקחים תפילין רק מסופר מומחה שכתב את הפרשיות כמו שצריך, ולא יאמר אדם, אקנה תפילין מסופר לא מומחה ואבדוק אותם, משום שחוששים שמא זה יהיה לו עבודה קשה, והוא יתעצל לפתוח את הקשרים ואת הכריכות, ולבדוק את הפרשיות בפנים, אבל פרשיות של מזוזה, מותר לקנות מסופר שאינו מומחה, ולבדוק אותם בעצמו, ובכל זאת, בדיעבד, אם קנה מאה זוגות תפילין מסופר שאינו מומחה, אין צורך שיבדוק את כולם, אלא מספיק שיבדוק שלשה מתוך כל הזוגות, ואם קנה אותם חבילות חבילות, אנו חוששים שמא הם מכמה מוכרים שונים, ולכן יבדוק מכל חבילה וחבילה שלשה זוגות, שתיים של יד ואחד של ראש, או שתיים של ראש ואחד של יד.

בדיקת התפילין

תפילין שמניחים אותם יום יום, באופן עקרוני, אינם צריכות בדיקה לעולם, משום שחזקתם שהם כשרים, אבל תפילין שמניחים אותם לפעמים, חוששים שמא נפסלו או התעפשו, ולכן צריך לבדוק אותם פעמיים בשבע שנים, וכן תפילין שהיו בשמש או במים, ודאי שצריך לבדוק אותם, ובכל זאת, גם תפילין שמניח אותם בקביעות, יבדוק אותם, שמא הם נפסלו מחמת הזיעה, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו' בשם הגרש"ז אוייערבך, שתפילין שלנו היום, מכיוון שהם נעשים בצורה טובה ובהידור רב, לא יבדוק אותם, משום שלפעמים בבדיקה עצמה מקלקלים את התפילין, עוד מובא כאן בהערה בשם האשל אברהם, שאדם שבדק תפילין ונמצא שהם פסולות, כפי שכתוב לעניין חלל שעבד, 'ופועל ידיו תרצה', שחלל שעבד, בדיעבד, עבודתו כשרה, כך גם מי שהניח תפילין פסולות, בדיעבד, הנחת התפילין כשרה, וברכותיו אינם לבטלה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן