מתי מדליקים נרות חנוכה ?

י"א בטבת תשפ"ב- סימן תרע"ב- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם שייך להדליק מפלג המנחה?מתי הדליק החזון איש? וכיצד ינהגו אלו המתפללים מעריב בצאת הכוכבים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"ב סעיף א']

זמן הדלקת נרות חנוכה

ישנם כמה שיטות, מתי הוא הזמן המדויק של הדלקת נר חנוכה, שיטת השולחן ערוך, שהזמן הוא בצאת הכוכבים של רבינו תם, דהיינו, ד' מילין לאחר שהשמש מתכסה מעינינו, ויש מי שסובר, שזמן ההדלקה הוא בצאת הכוכבים, אבל לא של רבינו תם, אלא כמה דקות לאחר השקיעה שלנו, י"ח דקות, כ"ב דקות, כ"ד דקות, לאחר שהשמש מתכסה מעינינו, ודעת הגר"א במעשה רב, שזמן ההדלקה הוא בשקיעה ממש, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שמנהג החזון איש היה להדליק כעשרים דקות לאחר השקיעה, ובזה יוצאים ידי חובת כל השיטות, שהרי לפי דעת הגאונים הסוברים שהשקיעה זה בשעה שהשמש מתכסה מעינינו, אז עשרים דקות לאחר מכן זה כבר זמן צאת הכוכבים, ונמצא שאדם מדליק בצאת הכוכבים, ולדעת רבינו תם שצאת הכוכבים זה ד' מילין לאחר השקיעה שלנו, אז עשרים דקות לאחר השקיעה שלנו, זה תחילת השקיעה השנייה, ויוצאים בזה ידי חובה, ואפילו לאותם שיטות הסוברות שצריך להדליק בתחילת השקיעה הראשונה, בכל זאת, כל שההדלקה היא תוך חצי שעה לשקיעה, יוצאים ידי חובה גם לשיטתם, ואפילו לשיטות הסוברות שצריך להדליק ממש בצאת הכוכבים, אבל אפשר להדליק רבע שעה קודם, וכמו שמובא כאן בביאור הלכה, ומובא ביאור נוסף בשם 'ארחות רבינו', שהחזון איש לא הדליק בשקיעה ממש, משום ששרגא בטיהרא מאי אהני, ולפי טעם זה, אם רואים שכבר חשוך וכגון ביום המעונן, אפשר להדליק גם קצת קודם לכן, ומובא כאן דעת האגרות משה, שעדיף להדליק נרות חנוכה עשר דקות לאחר השקיעה, יעויין כאן בהערה.

הרוצה להקדים את ההדלקה מחמת שהוא ממהר

אומר השולחן ערוך, אין מדליקים נר חנוכה קודם שתשקע החמה, אלא עם סוף שקיעתה, לא מאחרים ולא מקדימים, ויש מי שאומר שאם הוא יטרוד, יכול להקדים מפלג המנחה ולמעלה, דהיינו, שעה ורבע לפני צאת הכוכבים, ואפשר גם לברך על זה, ובלבד שייתן בה שמן עד שתכלה רגל מן השוק, כי אם הנר שהוא הדליק בפלג המנחה, לא ידלוק גם בלילה, אין פרסומי ניסא.

תפילת ערבית לפני ההדלקה

אלו הנוהגים להתפלל מעריב בצאת הכוכבים, ידליקו לפני מעריב, כיוון שהרבה ראשונים סוברים שלכתחילה ראוי לנהוג כך, ואם לא הדליק לפני מעריב וכבר הגיע צאת הכוכבים, ועומד לפניו כרגע מצות הדלקת נרות חנוכה ותפילת מעריב, יקדים להתפלל מעריב, כיוון שמעריב הוא תדיר, וגם יש בו מצות קריאת שמע שהיא דאורייתא, וגם הנוהגים להדליק לאחר מעריב שבצאת הכוכבים, יכינו את הנרות לפני מעריב, כי אם יכינו את הנרות רק לאחר מעריב, עלול לעבור הזמן של חצי שעה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן