האם מותר לכבות את הנרות לאחר חצי שעה ?

י"ב בטבת תשפ"ב- סימן תרע"ב- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כמה שמן צריך לתת בנרות?כיצד ינהג אדם שהדליק רק נר אחד מתוך שתי נרות? ועד מתי מותר להדליק נרות חנוכה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"ב סעיף ב']

כמות השמן הנצרכת להדלקת נרות חנוכה

לכתחילה לפי שיטת השולחן ערוך, הדין הוא, שצריך להדליק נר חנוכה, בסוף שקיעה שנייה, דהיינו בצאת הכוכבים של רבינו תם, אבל בדיעבד, אם הוא לא הדליק נר חנוכה בזמן, יכול להדליק עד שתכלה רגל מן השוק, שהוא כמו חצי שעה לאחר צאת הכוכבים שאז עדיין יש עוברים ושבים, ויש בזה פרסומי ניסא, ומכיוון שכל הפרסומי ניסא, הוא רק עד שתכלה רגל מן השוק, ולאחר שכלתה רגל מן השוק, אין פרסומי ניסא, לכן, גם אדם שמדליק נר חנוכה בזמן, צריך לתת בחנוכייה כמות של שמן שיספיק לדלוק עד שתכלה רגל מן השוק, ומדייק מזה המשנה ברורה, שכל זה אם הוא הדליק בשקיעת החמה, אבל אם הדליק לאחר שקיעת החמה, מספיק שייתן שמן פחות מחצי שעה, וכל זה אמור בזמן שהיו מדליקים נר חנוכה בחוץ, שהפרסומי ניסא היה לעוברים ושבים, אבל בזמן שמדליקים נר חנוכה בפנים, שהפרסומי ניסא הוא לבני ביתו, לעולם צריך לתת כמות של שמן כשיעור שיכול לדלוק חצי שעה.

הדליק רק נר אחד מתוך שתיים

אדם שבלילה השני שצריך להדליק בו שתי נרות, בירך על נר חנוכה והדליק רק נר אחד, אם יזדמן לו אחר כך נר נוסף, שידליק ולא יברך, משום שעל הידור מצוה לא מברכים, וגם אם לא היה דעתו על הנר השני, כשיזדמן לו נר נוסף, לא יברך עליו.

כיבוי הנרות והשתמשות לאורם לאחר חצי שעה

אדם שנתן שמן בנר יותר משיעור שיכול לדלוק חצי שעה, הדין הוא, שהוא יכול לכבות את הנר לאחר שעבר חצי שעה, וכן יכול להשתמש לאורו לאחר חצי שעה, משום שמה שדולק מעבר לחצי שעה, זה כבר לא נר חנוכה, ומוסיף המשנה ברורה, שהוא לא מקצה את השמן אלא רק מה שצריך לעיקר המצוה שהיא חצי שעה, ולכן מותר לכבות ולהנות מהשמן לאחר שדלק חצי שעה, אבל אומר המשנה ברורה, שהסכימו כמה אחרונים, שלכתחילה טוב להתנות, שהוא לא מקצה את השמן אלא רק לשיעור ההדלקה בלבד, משום שיש פוסקים שסוברים, שאדם שנתן סתם שמן בנר, הוא הקצה את כל השמן למצוה, גם את מה שידלק לאחר חצי שעה.

סוף זמן הדלקת נרות חנוכה

אומר הרמ"א, יש אומרים, שבזמן הזה שמדליקים נרות חנוכה בפנים, ואם כן ההיכר הוא רק לבני ביתו, אז לא צריך להיזהר להדליק עד שתכלה רגל מן השוק, כי בני ביתו מצויים גם לאחר שכלתה רגל מן השוק, ומכל מקום טוב גם בזמן הזה להיזהר להדליק קודם שתכלה רגל מן השוק, ומבאר הביאור הלכה, שאף על פי שמדליקים בפנים, אבל כיוון שמדליקים בפתח הבית, ופתח הבית פתוח, יש היכר לעוברים ושבים, ואומר המשנה ברורה, שכל זה לכתחילה, אבל בדיעבד, אפילו אם עבר הזמן הזה ולא הדליק, מדליק והולך כל הלילה עד עמוד השחר ובברכה, וכל זה אם בני הבית ערים, אבל אם הם ישנים, ידליק בלי ברכה, משום שאין פרסומי ניסא, ואם עבר כל הלילה ולא הדליק, לא יכול להשלים ביום אחר, ואדם שהזיד ולא הדליק בלילה אחד, בלילות הבאות ידליק כמו שאר בני הבית, ולא אומרים שחסר לו הדלקה אחת וממילא בלילה השני ידליק את כמות הנרות שבלילה שהוא לא הדליק, למשל, בלילה השני שצריך להדליק שתי נרות, הוא לא הדליק, אז בלילה השלישי ידליק שתי נרות, או למשל אם בלילה הראשון לא הדליק, אז בלילה השני ידליק שתי נרות כמו כולם ולא רק נר אחד.

לימוד תורה לפני ההדלקה

אפילו ללמוד אסור משהגיע זמן הדלקת נר חנוכה, וכן אסור לאכול, ואפילו התחיל לאכול, פוסק מלאכול.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן