ראש השנה כט
אם הרמת משה את ידיו הביאה לניצחון ישראל למה הניח את ידיו?
וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה
צריך להבין, הלא נסים גדולים מאלו עשה משה רבינו ע״י הרמת מטהו, ובודאי שיוכל לעשות נס ע״י הרמת ידיו. וגם התירוץ אינו מובן, אם נצחו את עמלק ע״י שפנו למעלה, הרמת ידיו של משה מה הועילה?
וההסבר הוא, כי מלחמת מצוה זו של עמלק, שונה משאר מלחמות שלחמו ישראל. בשאר מלחמות, השם ילחם להם וינצחו בדרך נס בזכות צדיקי הדור, אף אם הם לא היו ראויים, אבל מלחמת עמלק מסר הקב״ה לישראל עצמם, ורק הם בעצמם יוכלו לנצחו ולהכניעו, וסיבת הדבר היא כי עמלק בא בתחבולה להסיר את ישראל מדרך ה׳ ולקרר אותם באמונתם, כמו שנאמר ״אשר קרך בדרך״ (דברים כה יח), ועי״ז יוכל לשלוט בהם. ונמשך מזה שאי אפשר להנצל מידו ועוד להתגבר עליו, אלא רק אם יעשו את ההיפך ממה שרצה עמלק, יתגברו ויתחזקו באמונתם וישובו אל ה׳ בכל לבם, אז יתבטל כוחו וכעשן יכלה. וזאת היתה גם מגמת משה בהרמת ידיו, שנם הם יעשו כמוהו, לעמוד בידים פרושות לשמים להתפלל ולשים את לבם לאביהם שבשמים.
(מרגליות הש"ס – ״גנזי ישראל״ (טשורטקוב) פורים תרפ״ה, ע׳ קט״ז)
יש שואלים, אם הרמת ידיו של משה היתה מביאה את ישראל לידי נצחון — למה באמת הניח את ידיו? אלא, פשוטו של דבר כך הוא: בזמן שהיו ישראל מפנים לבם לאביהם שבשמים היו ידיו של משה מתגברות ועומדות זקופות, והלשון ״היו מתגברים״ נסוב על ״ידיו של משה״. אבל כשהסירו ישראל את לבם מאביהם שבשמים, היו ידיו של משה נחלשות ונופלות. כוונתו הטובה ותשובתו של העם נותנות כוח במנהיג, שיובל לפעול למענם נצחון וישועה…
(שפת אמת)