נקודה למחשבה:
לפני שנות דור הופצה השמועה בקרב דרי ארץ ישראל על מחירי הסוכר העומדים להתייקר משמעותית. היה זה בתקופה בה השפע עוד לא היה בן בית ואשר בה למילה התייקרות היתה משמעות די מבהילה לכיס המצומצם. בבית מרן הגאון רבי יצחק זאב סולובייצ'יק זי"ע – הרב מבריסק, נכנסו אל הרב ושטחו את התכנית לצאת ולרכוש מספר נאה של ארגזי סוכר למען יעמדו ימים רבים "וכך נרוויח את ההפרש בין הסוכר של היום לבין הסוכר שלאחר ההתייקרות, ומדובר בסכום נפוח למדי" – הם הציעו.
תשובתו הבהירה של מרן הרב מבריסק היתה קצרה וקולעת: "בראש השנה לא נגזר כסף, נגזר סוכר". כאומר: "לא גוזרים בראש השנה רק כמה כסף יהיה בכיסו של האדם, אלא גוזרים בדיוק כמה סוכר הוא יקבל וישיג. אם נגזר עלינו להשיג כך וכך קילוגרמים של סוכר, הקב"ה כבר ישפיע לנו את הכסף כדי שנוכל לרכוש אותם".
התשובה המלאה בדעת תורה כמו מדברת מחדש בימים אלה: בשמים לא גוזרים על האדם רק כמה כסף יהיה לו, אלא כמה כלים חד־פעמיים יהיו בביתו ובכמה מהם הוא ישתמש. אם נצטרך – נקבל. ואם לא נגזר שנקבל – אלף הצטיידויות לא תעזורנה.
אולי קצת ניכנס לפרופורציה. מזונותיו של אדם קצובים לו מר"ה..
מחירי המזון עלו והתייקרו בעשור האחרון בצורה רצינית, המחיר עלה והאריזות קטנו. רמת המחיה עלתה בציבור החרדי: אם פעם היו אוכלים געפילטע פיש בשב"ק, כיום אוכלים סלומון ומושטים, אם פעם היה בשר בחג בלבד, יש בשר בטושלנט..
וגם מזגנים בכל חדר בבית, שצורכים חשמל ואנשים מחתנים ילדים וקונים דירות ב-1.300.000 ש"ח ולא ב450.000 ש"ח ומי מדבר על טיסות לחו"ל שנכנסו לציבור, ותוספות הבניה שעולות הון.. רכבים שצצים יותר ויותר בערים החרדיות קניית ביגוד שלא מחזיק עונה אחת בניגוד לעבר שהיה "ירושות" לאחים ועוד ועוד תחומים שונים…
ועם כל זה, אנשים חיים ושמחים, מגדלים משפחות ברוכות ילדים באושר ובנחת, ומי שרוצה להיות אברך נשאר אברך כי ה' עוזר…
אז, בא לא נרקוד לפי החליל של ליברמן, נתחזק ב'פרנסה מהשמיים', ונדע כי הקב"ה שדואג למזונותיו של האדם יידאג גם לצלחת בשבילם.
ואולי המטרה של הגזירה הזו היא להזכיר לנו, כי לא להתייחס לעולם הזה כאילו הוא ח"פ, אלא לזכור שהוא נועד לחיי נצח..
ואם מישהו הזכיר שמטרת החוק היא "איכות הסביבה" ניזכר כי איכות הסביבה האמיתית היא: כמו שנאמר "תן דעתך שלא תקלקל את עולמי".. שזה גם על רוחניות ולא רק על גשמיות (עי' מסילת ישרים פרק א' אות י"א וי"ד).