יעקב א. לוסטיגמן
התקשינו מאוד להשיג את ראש ישיבת המקובלים 'שער השמים', הגאון רבי גמליאל רבינוביץ שליט"א, לשיחה בימים שלפני ראש השנה. חדר ההמתנה לקבלת הקהל של הרב שליט"א, היה עמוס להתפקע, ואך בקשי הצלחנו לקבל חלון הזדמנות של מספר דקות, כדי לשמוע מפיו דברי התחזקות לקראת הימים הנוראים, לצורך הגיליון שיתפרסם בעשרת ימי תשובה.
כשהשיחה החלה, היא נמשכה והתארכה. רק פתח ראש הישיבה שליט"א, וכבר זרמו הסיפורים והמשלים, הווארטים, דברי המוסר וההתחזקות, כמים הנובעים ממעיין המתגבר. כמובן שבמסגרת זו לא נוכל להביא אותם במלואם, אבל בעזרת ה' בגיליונות הבאים נוציא מהם לאור קמעא קמעא, כדי להשקות את העדרים בדברי החכמה המאירים, ובמאמרים המחזקים לבבות נשברים ומאמצים ברכיים כושלות בעבודת ה'.
"ימי הדין, ראש השנה ויום הכיפורים, הם ימים מאוד גורליים כידוע", פותח ראש הישיבה שליט"א את דבריו, "זכיתי לשמוע פעם דיבור נפלא בעניין, מפיו של הגאון הצדיק רבי זונדל קרויזר זצ"ל, בעל 'אור החמה'.
"רבי זונדל קרויזר היה אומר: 'הצורה שבה זה עובד בבית דין של מעלה היא ככה: פעם בשנה, ביום הדין, הלא הוא ראש השנה, מעבירים אחד אחד, ובודקים… שווה לי להחזיק אותך בעולם הזה? הבאת השנה יותר תועלת מנזק? בסדר, נכניס אותך לספרן של צדיקים. אתה יכול להמשיך אתנו שנה אחת נוספת, ואז נבדוק שוב.
"'אבל אם חס וחלילה הבאת יותר נזק מתועלת, אף אחד לא אוהב נזקים. גם הקב"ה לא רוצה שיקלקלו את עולמו ויחריבו את כרם בית ישראל. מי שהשהות שלו על פני האדמה מזיקה יותר ממה שהיא מועילה, צריך להוריד אותו אל מתחת לפני האדמה. אז כל מי שנכשל ב'טסט' נכנס לרשימה השחורה, הלא היא 'ספרן של רשעים' חלילה וחלילה, ובמשך השנה הקרובה 'ייגמר לו הדלק'. הוא יעבור לעולם אחר, לתת ודין וחשבון על פעלו בעולם הזה…
"'ומה קורה עם מי שהתועלת והנזק שלו שווים? הוא לא הזיק יותר ממה שהועיל ולא הועיל יותר ממה שהזיק? הוא הולך לספרן של בינונים. מחזיקים אותו ככה בספר הזמני הזה, עד יום הכיפורים. ביום הכיפורים, ספרם של בינונים הולך לגניזה. כל מי שמופיע שם צריך לבחור צד, אם הוא הולך לספרן של צדיקים או לספר השני חלילה וחס.
"'בדיוק כמו טסט לאוטו, אם הכל בסדר אתה יכול להמשיך עוד שנה, אם לא, מורידים אותך מהכביש. אין בזה חכמות, ואם את האחראי על המוסך של הטסטים אפשר לשחד בממון או במילה טובה, את מלך מלכי המלכים אי אפשר לשחד. אצלו כל הדינים הם אמת וצדק, כל אחד מקבל בדיוק מה שמגיע לו, לא פחות ולא יותר'.
"היה אצלי בשבוע שעבר יהודי עשיר, יש לו כמה וכמה חברות ומפעלים. ברוך ה' האירה לו ההצלחה פנים. הוא התייעץ איתי כמה כסף לתת לצדקה לקראת הימים הנוראים. שאלתי אותו, נו… כמה הרווחת בשנה האחרונה?
"אתם יודעים מה השיב לי היהודי? 'אני לא יודע. אין לי מושג כמה הרווחתי ואני גם לא בטוח שהרווחתי בכלל. למה? כי יש לי כל כך הרבה עסקים, אני משקיע לטווח הרחוק, לפעמים זה מצליח ולפעמים פחות מצליח, לפעמים הרווח מגיע מיד ולפעמים אני רואה אותו רק אחרי כמה שנים. כדי לדעת אם הרווחתי וכמה הרווחתי, אני צריך לעשות חשבון מאוד מורכב ומסובך, לבדוק כל עסק ועסק בפני עצמו, ולאחר מכן לשקלל את כל החשבונות האלו ביחד, ולעשות מאזן שנתי שיגיד לי אם אני בעלייה או בירידה… את המאזן הזה עושים רק פעם בשנה, ויש עוד כמה חודשים עד לסופה של שנת הכספים, אז אני פשוט לא יודע'…
"זה בדיוק מה שעושה הקב"ה אתנו. עכשיו אנחנו מתקרבים לסוף 'שנת הכספים' של הקב"ה, ראש השנה זה סוף השנה שלו ותחילת השנה החדשה. עכשיו הוא בודק אותנו, האם הוא 'מרוויח' מאתנו או חלילה וחלילה אנחנו גורמים לו נזקים והפסדים….
"היוצא ממה שדיברנו עד כאן זה דבר נורא ואיום. יושבים עכשיו אנשים בבית הכנסת או בבית, קוראים את העלון הזה שבו מופיעים הדברים הכתובים הללו, המזגן עובד, האור דולק מצוין, מזג האוויר בחוץ נעים יחסית, גם בחשבון הבנק לא מרגישים מחסור באופן יוצא דופן, והילדים? בלי עין הרע, מתפתחים וגדלים לשם ולתפארה…
"אבל מי אמר לך שאתה נמצא ברשימה הנכונה? מי אמר לך שאתה בספרן של צדיקים? אולי אתה בספרם של בינונים? עכשיו עשרת ימי תשובה, אתה תלוי ועומד בין חיים ל… חלילה וחלילה. פחד פחדים!"
באיזו רשימה אתה?
"יתירה מזאת, איך אנחנו יודעים שאין אנו רשומים חס ושלום ברשימה השחורה? אולי אנחנו מאלו שנכשלו בטסט ה' ישמור… מי שנמצא בספר של רשעים חלילה וחלילה, מה הוא יכול לעשות? לשבת ככה ולקרוא עלונים בנחת, זה התכלית? פשוט לחכות עד שיגיע הרגע הגורלי בלי לעשות שום דבר?
"על זה אנחנו אומרים בתפילה של ראש השנה ויום הכיפורים: 'ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה'. יש פתרון! יש מוצא! יש דרך! אפשר להינצל מהגזירה, אבל צריך להרבות בצדקה, להרבות בתפילה וכמובן הכי חשוב להרבות בתשובה…
"אבל הזמן לעשות את התשובה הוא עכשיו! הרגע! אסור לנו לחכות להזדמנות אחרת. צריך לתפוס את ההזדמנות ברגע הנכון, כי אחר כך יהיה מאוחר מדי חלילה.
"הקדוש ברוך הוא בודק אותנו עכשיו. אם אנחנו עכשיו נבכה, אם אנחנו עכשיו נזעק בקול מר 'אוי נא לנו כי חטאנו', אנחנו נוכל אחר כך לשמוח ולצחוק כל השנה. אבל אם חלילה וחלילה נתעסק עכשיו עם דברי הבל ורעות רוח, אני לא רוצה לחשוב איך תיראה השנה שלנו".
התקווה האחרונה
"ובכן כמו שאמרנו, יש פתרון. עוד לא מאוחר מדי. הקב"ה ברוב רחמיו וחסדיו נתן לנו את עשרת ימי תשובה. אפילו מי שנכנס בספרן של רשעים גמורים, יכול ברגע אחד לעבור לספרם של צדיקים. מה צריך לעשות? תשובה ותפילה וצדקה?
"אבל מה זה תשובה? מה זה אומר לחזור בתשובה? אנחנו עומדים ובוכים, על חטא שחטאנו לפניך אוי אוי אוי… אנחנו מבטיחים לא לחטוא עוד, ומה שחטאתי לפניך מחוק ברחמיך הרבים…
"נו, שוין… אומר היהודי אני לא אחטא עוד. את מי אתה מרמה? תגיד לי, אתה בטוח שאתה יודע איך נוטלים ידיים לסעודה כדת וכדין, שאתה מבטיח לא לחטוא? הרי אם חסר לך פרט בנטילת ידיים, אתה תיגש במוצאי יום כיפור לסעוד את הסעודה ותאכל בלי נטילת ידיים כשרה. מה זה? זה לא חטא?
"מספרים שמרן רשכבה"ג הגר"ש ואזנר זצ"ל, עמד פעם על יד הכיורים של בית המדרש, בזמן שנטלו ידיים לסעודה שלישית וצפה בנעשה. אחרי שכולם נטלו ידיים וברכו 'המוציא' על 'לחם משנה', הוא אמר: 'מכל הקבוצה כאן יש רק יהודי אחד, שאכל עם נטילת ידיים כדת וכדין. כל השאר בירכו ברכה לבטלה, את ברכת 'על נטילת ידיים', ולאחר מכן ישבו לשולחן ואכלו פת בלי נטילת ידיים. למה? כי חוץ מאותו יהודי שדקדק בהלכה, כל השאר נטלו ידיים באופן שאינו עומד בדרישות ההלכה, ולכן לא עלתה להם הנטילה. הם בירכו לחינם ואכלו בלי ליטול ידיים'.
"אז אתה עכשיו מתייפח כמו תינוק שלא תחטא עוד, ורגע אחר כך אתה עובר אסורים נוראיים, בלי שתדע בכלל שעברת על איסורים. זה נקרא לחזור בתשובה???
"הרבי רבי יהונתן אייבשיץ כותב ב'יערות דבש', ובח"ח מביא את זה בהקדמה להלכות שבת, שמי שאינו יודע הלכות שבת על בוריין, לא ימלט שייכשל באיסורים מדאורייתא בכל שבת!
"כבר למדת את הלכות שבת על בוריין? אם כן, אשריך ואשרי חלקך, אבל אם אתה לא שולט בכל ההלכות הללו כראוי, מה אתה מתחייב שלא תחטא עוד? הרי אתה חוטא על ימין ועל שמאל בלי ששמת לב לכך… ככה חוזרים בתשובה?
"כדי לחזור בתשובה צריך ללמוד הלכה! זה הבסיס. אי אפשר לחיות יום אחד בעולם הזה, בלי לדעת הלכה! כל אחד חייב לקבל על עצמו ללמוד שתי הלכות לפחות בכל יום, לפחות שתי הלכות!".
סיני הלומד 'נדרים'
"תארו לעצמכם שמגיע עכשיו גוי סיני, והוא מחליט להתגייר. נאמר שבית הדין קיבל את הגירות שלו כדת וכדין, הוא מל וטבל ועכשיו הוא יהודי כשר וישר, אבל הוא לא יודע כלום.
"אותו גר צדק ישאל אותך: 'נו.. מה אני צריך עכשיו ללמוד?' מה תגיד לו? אולי תשלח אותו ללמוד ספרי חסידות או מסכת נדרים? אולי רשב"א וריטב"א? אולי תגיד לו שיגיד את כל התהילים כל שבת?
"ברור שלא! אנחנו נשים לו ביד 'קיצור שולחן ערוך' ונגיד לו תקרא! תקרא מקצה לקצה, לא פעם אחת אלא עשר פעמים. תקרא ותסכם ותשנן עד שתדע את הכל. רק אחר כך אפשר לדבר על דברים אחרים. אתה לא יודע כלום מהחיים שלך, אתה אוכל בלי נטילת ידיים, אתה מתפלל בלי לדעת איך מתפללים, אתה לא שומר שבת כי אין לך מושג מה הן המלאכות שאסור לעשות, ואתה רוצה לומר תהילים או ללמוד נדרים? קודם תדע את הבסיס ואחר כך נדבר על כל השאר…
"ומה אתנו? מה עם הילדים שלנו? מה עם הבנים והבנות שלנו? מה עם החברים שלנו? אנחנו כן יודעים את כל הבסיס? הילדים שלנו כבר יודעים בדיוק מה מותר ומה אסור?
"אבי מורי, הגאון בעל ה'מעדני השולחן' זכר צדיק לברכה, הוא היה מתייחס להלכה בחרדת קודש. לא היתה סעודת שבת, שהוא לא לימד אותנו שתי הלכות בנחת ובשמחה, בביאור נפלא ובפרוטרוט. "היו לו שש בנות ושני בנים. כל אחת מהאחיות שלי יודעת את הלכות שבת על בוריין! זה היה הדבר הכי חשוב בבית. ככה נראה יהודי שבאמת חשוב לו לקיים את ההלכה.
"אז כשאנחנו צועקים ביום כיפור 'ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה', כדאי שנחשוב על זה… מה זה התשובה הזאת. לחזור בתשובה זה אומר לדעת את ההלכה ולקיים אותה. בלי לקיים את ההלכה אין פה לא תשובה ולא עזיבת החטא!
"לפעמים באים אלי אנשים שסובלים מצרות שונות ומשונות, מחלות ושידוכים ובעיות בשלום בית ובפרנסה ובבריאות ומה לא… הם אומרים לי, שהם מרגישים שיש שעליהם קללה. אולי כישוף, מישהו הטיל עליהם כישוף ולכן יש להם צרות. אחרים חושבים שאולי זה עין הרע, פעם הם הצליחו מאוד, והיתה איזו שכנה שמאוד קינאה והטילה עליהם עין הרע…
"הם מבקשים שאני יאבחן את הבעיה ואגיד להם אם זאת קללה, או כישוף, או עין הרע, ושגם אמליץ להם על טכניקה מתאימה, איך להסיר את הכישוף הזה שגורם לכם כל כך הרבה צער…
"אתם יודעים מה אני אומר לאנשים אלו? – 'אין שום בעיה! אני אגיד לכם בדיוק מה הגורם לכל הצער הזה. אבל לפני כן יש לי בקשה פשוטה… הנה ספר 'קיצור שולחן ערוך', קחו אותו הביתה ותתחילו לקרוא מסימן א', סעיף א'. קחו ביד עיפרון, וכל פעם שיש איזה סעיף אחד שאתם לא מקיימים אותו כי לא ידעתם או כי שכחתם או כי התעצלתם, תסמנו 'כוכבית' בצד.
"'אם אתם מסיימים לקרוא את כל הספר כולו, ולא היתה שום 'כוכבית', כי קיימתם את הכל, תחזרו אלי, ואז אני אגיד לכם אם זה כישוף, או קללה או עין הרע.
"אבל אם יש סעיף אחד! אחד! בכל הקיצור שולחן ערוך, סעיף אחד שאתם נכשלים בו, ולא משנה למה, אז בבקשה – אל תדברו איתי על קללות וכישופים. הגורם לייסורים הוא מאוד פשוט, אי ציות לחוקים של הקב"ה! זה מה שמביא ייסורים על האדם.
"ומידה טובה מרובה, ועל כל סעיף וסעיף שאנחנו כן מקיימים – אנו זוכים לשכר מופלא משמי מרום, מה רב טובך אשר צפנת!
"יהי רצון שנזכה שיהיו הדברים להתעוררות, ונרבה בלימוד ההלכה ונשוב בתשובה שלמה, ונזכה יחד עם כל עם ישראל לגמר חתימה טובה!".
תודה
רציתי להודות לכם ,אני נמצא במקום נידח בעולם ,נותן לי כח לקרוא את העלון בטוב טעם עם הרבה כח לכל השבוע !!