אחד מהמצוות החשובות המקיימות את העולם, ובלעדיה איש את רעהו חיים בלעו, היא המצוה לדון כל אדם לכף זכות, והיא מצות עשה המפורשת בתורה בפסוק "בצדק תשפוט עמיתך" ופירש רש"י, הוי דן את כל האדם לכף זכות.
מצוה זו מלבד חיוניותה לקיום יחסי אנוש בין בני האדם, שהרי רוב הבעיות המחלוקות והמריבות, נובעות מחוסר ראיה נכונה ועין טובה כלפי האחר, יש בה גם סגולה ומעלה גדולה לאדם, וכמו שהביא מרן רבי חיים שמואלביץ (שיחות מוסר) עצה נפלאה לזכות ביום הדין לפי דברי חז"ל (שבת קכז, ב) שהדן את חבירו לכף זכות, דנים אותו לכף זכות.
***
עצה נפלאה כדי להגיע למידה זו של ראיית הזכות אצל השני, הביא מרן רבי יחזקאל מקוזמיר זצ"ל, בדייקו את לשון המשנה באבות (א, ו) 'הוי דן את כל האדם לכף זכות', מדוע לא כתב התנא 'הוי דן את האדם' מה זה 'את כל האדם'? אלא ללמדך שהדרך לדון את השני לכף זכות, זה לראות את כולו! לראות את כל הצדדים שבו, לראות את כל הסיבות והמסובבים למעשיו!, רק ככה נוכל לדונו לכף זכות, שהרי אֵם כל חטאת של ראיית מעשהו של האדם באופן שלילי, היא ההסתכלות הצרה על המעשה כמות שהוא מבלי לבחון את כל המצב שהיה בו האדם בעת עשיית המעשה, ומבלי לראות את הסיבה והמסובב למעשהו, רק כשנדון את 'כל האדם' מכל בחינותיו ומצבו, אז נראה שברוב הפעמים הרי הוא צודק וצדיק ולא אשם ורשע!
נפלא מאד מסבירים לפי זה את דברי בלק לבלעם בבואו לקלל את עם ישראל, כאשר חיפש חסרונות בעם ישראל כדי שתחול עליהם קללתו "אפס קצהו תראה וכולו לא תראה" (במדבר כג, יג), שבזה רצה בלק לומר לבלעם, תסתכל על עם ישראל רק על קצהו, ואז תמצא בו 'מומים ופגמים', אבל "וכולו" – אם תתבונן בכולו בכל מעלותיו, "לא תראה".
נפלא למתבונן – בא נסתכל בכל אדם את כל האדם, את כל צדדיו ומצביו, ובודאי נמצא בו 'כף זכות'!
***
מעשה נעלה של מחשבת זכות כשלא היה נראה לכאורה שום צד לזכות, קרה במעונו של מרן הגאון רבי שמואל סלאנט זצ"ל, כשבאחד הימים הוכנס לחדרו יהודי פצוע וזב דם. המלוים של אותו יהודי צעקו לרבי שמואל, רבנו, אלו הם מעשי ידיו של פלוני, יראה רבנו כמה רוע יש לו כיצד הכה עד זוב דם את חברו זה, מבקשים אנו שרבנו יעכב ממנו את 'החלוקה' הקבועה עד שיעמוד לדין על מעשהו האכזרי!
רבי שמואל אכן הראה רחמים על המראה של אותו יהודי, אך לא היה ניכר כלל סער בפניו, ומיד קרה למשמשו ואמר לו 'מהר ולך לביתו של אותו פלוני שמאשימים אותו במעשה זה, וראה מה שלומו'
הנוכחים במקום התחילו להתרעם וכי לא רואה רבנו את מצבו של המוכה? וכי רבנו לא מאמין לנו? אולם רבי שמואל כלל לא התרשם, ואמר 'נמתין ונראה מה מצבו של אותו פלוני, והוסיף, מחוייב אני לבדוק את הטענות, וחוששני, כי מצבו של פלוני המואשם בהכאה, חמור יותר ממצבו של היהודי שהבאתם לפני, חושש אני שמצבו כה חמור עד שלא היה בכוחו לבא לפני.
המתינו כולם בדריכות לשמש שיחזור, כשחזר תיאר בפנים קודרות את מצבו של אותו פלוני בדיוק כפי שחשש רבי שמואל. התברר אכן כי אותו פלוני הוכה כמעט עד יציאת נשמתו, וניסה להתגונן מפני תוקפיו ולא היתה בו כל אשמה. מששמעו זאת הנוכחים חפו פניהם על האשמה שניסו לגולל על יהודי חף מפשע, וכולם נדהמו מכח הראייה של רבי שמואל, שאף שהמראה שהיה לפניו אמר כולו 'חובה' על אותו פלוני, מיד חיפש צד זכות שהתברר כאמת לאמיתה.
בכל המצבים, גם כשנראה הדבר כרחוק. תמיד יש לנסות למצוא צד זכות על כל אדם! הוי דן את 'כל האדם' לכף זכות!