יהודי אחד תושב שיקגו בשם ר' רפאל נפתלי משה בן רחל חלה ל"ע בווירוס הקורונה וניזוק בכל חלקי גופו. מערכות גופו חדלו מלבצע את תפקידן והרופאים נאלצו לחברו למכונת 'אקמו' (ECMO) המחקה את תפקיד הריאות והלב, כשבלבם מפעפעת התקווה שמערכות גופו תתעוררנה מתרדמתן.
אולם, כאשר שכב כך שלושה שבועות ושום דבר לא השתפר למרות שהרבו למענו בתפילה ובאמירת תהלים, הגיעו הרופאים יחד עם העסקנים לשערי יאוש, באמרם כי לאחר זמן רב כל-כך שאברי הגוף לא ביצעו את תפקידם באופן עצמאי, פחתה תקווה שישובו לפעול כמקדם.
לפני כשבועיים החליטו רבני ועסקני הקהילה כמוצא אחרון, לחזק ולהתחזק בברכת אשר יצר, באמרם שמא זכות ההתחזקות בברכה זו תועיל לו לחולה שישוב לאיתנו. מהרה יצאה ההודעה כי במוצאי שבת קודש יימסר שיעור התחזקות בעניין ברכת אשר יצר, איש בל ייעדר.
וכמה נפלאים דרכי ה', כאשר תיכף לבקשתם, עוד בטרם נכנסה השבת, הגיעה הבשורה המרנינה כי החולה פקח את עיניו… במוצאי שבת הגיעה בשורה נוספת שאפשר להוריד את 'רמת תפקוד' (function level) המכונה ממאה אחוז לשמונים וחמשה אחוז, ולפני ימים אחדים חזקה הבשורה כי ניתקו אותו לגמרי מהמכונה והנה כל מערכות גופו עושות את מלאכתן נאמנה, וכך הולך האיש ומתחזק מיום ליום, ישלח ה' דברו וירפאנו רפואה שלמה.
חזק ונתחזק בעד עמנו, נוכחנו לראות בגודל כוחו של ציבור המתחזק בברכת אשר יצר. הבה ונתחזק אף אנו בעד עמנו לברך ברכה זו בכוונה, אשר כפי הידוע מהקדמונים סגולתה גדולה ונפלאה להינצל מכל מחלה ופגע רע.
עצתו של חסיד בן תשעים
לפנינו עצה נפלאה כיצד להתחזק בברכה זו, שיש ללמוד אותה מהנהגתו של חסיד ותיק, וכך סיפר לי יהודי: כשהחסיד הנודע רבי אלעזר בריזל זצ"ל היה בגיל תשעים ומעלה, ביקש ממני פעם לאחר צאתו מבית הכסא שאגיש לו סידור. הוא לבש את המעיל העליון ואת המגבעת, קשר את עצמו עם ה'גארטל' ואז פסע לאטו אל המזוזה…
כששאלתי אותו לפשר הדבר, הסביר לי בפניו המסבירות, כי בתחילה משראה שקשה לו לכוון היטב בברכת אשר יצר, קבע מנהג לעצמו לברך אותה אך ורק מתוך הסידור; אכן כעבור זמן כשראה שגם יעילותה של עצה זו פוחתת עם הזמן, משום שנעשית כמצות אנשים מלומדה, הוסיף וקבע מנהג לעצמו – לברך אותה תמיד על יד המזוזה בתור קביעות מקום…!
הפלא ופלא! כשקובעים את המקום ואת הדרך לברך ברכה זו, ועומדים על המשמר שלא לוותר על הקביעות, המוח והלב נמצאים במלואם בשעת הברכה, והברכה פועלת את פעולתה.
יש וקשה לנו ללמוד מאותם חסידים שרידי דור דעה אשר היו טפח וטפחיים גבוהים מעל הארץ, אבל הנהגה מעין זו היא הנהגה פשוטה השווה לכל נפש, ובוודאי יכולים אנו לחקות אותה וייטב לנו. לא לחינם היה חסיד זה חי בטוב ובנעימים עד קרוב למאה שנה, וראה נחת בחייו מבניו ונכדיו וניניו – הוא בירך אשר יצר כראוי!
הקב"ה הראה לנו זאת בדורנו, כדי שנדע שכך הדבר פועל – ברכת אשר יצר ממשיכה בריאות ואריכות ימים.
ולסיום יש להביא את פירושו של הרמ"א ב'דרכי משה' על השייכות שבין "רופא כל בשר" ל"ומפליא לעשות": היות שהקב"ה מרפא את בשרנו, הנשמה יכולה להתקשר בגופנו, והפלא של 'מפליא לעשות', דהיינו ההתקשרות של הדבר רוחני בדבר הגשמי – יכול להתקיים, וממילא אנו יכולים לעבוד את ה'. ועל כך תודתנו, על הכוח שהקב"ה נותן לנו לעבדו בלב שלם.
(מתוך שיעורו השבועי של הרב שמעון שפיצר שליט"א, קונטרס 'הביננו')