כחלק מהחיוב למעט בשמחה משנכנס אב, יש למעט במשא ומתן כולל קניית חפצים, בגדים, רהיטים, אפילו שאינם טעונים שהחיינו, ואפילו לצורך שימוש אחרי ת"ב, ואפילו לא עבור קטנים (שמעתי מהגרי"י פישר זצ"ל) – ובפרט לא תכשיטי זהב וכסף. אין לקנות אפילו לא 'נעלי 'תשעה באב', אלא אם כן אין אחרות, ואז יקנו נעלים פשוטות (קרוקס) – הגר"מ פיינשטיין זצ"ל.
קניות מותרות:
א. צרכי נישואין הסמוכים לאחר תשעה באב (משנ"ב, י"ד).
ב. לצורך פרנסה מותרת אפילו קניית רכב, ויש לברך שהחיינו לאחר ת"ב. (ברכב משפחתי מברכים "הטוב והמטיב", ברכה המותרת בימים אלו).
ג. מצרכי מזון, כולל בשר (אין איסור מראית העין, שהרי אכילת בשר מותרת בשבת, סעודת מצוה וכו')
ד. דבר אבד, כגון שהמחיר עלול לעלות או כשישנה הזדמנות חד פעמית (הגרי"ש אלישיב זצ"ל), ועדיף לקנות ולבוא לקחת אחרי ת"ב.
ה. מותר להזמין רהיט ויש לקבלו אחרי ת"ב, ואם הגיע לפני – יש לכוון שלא לזכות בו אלא לאחר ת"ב.
ו. צרכי בריאות הגוף – מאורר, משקפיים, שעון, הלבשה אישית. כשאין יותר. ושמעתי מהגר"י פישר זצ"ל שעד שבוע שחל בו ת"ב עדיף לקנות לבנים וגרבים חדשים מאשר לכבס ישנים (לבני אשכנז).
ז. קניית ספרים – מותרת, כל הנחוץ ללימוד, והוא הדין ציצית תפילין ומזוזות (דעת מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל והגרי"ש אלישיב זצ"ל).
ח. קניה ונתינת מתנות – כנראה מותר (לתקן שנאת חינם), פרט ליום ת"ב עצמו. ואמר לי הגרי"ש אלישיב זצ"ל – "לא זר פרחים מפואר"… מתנה לבר מצוה, ברית – נחשבים כ"דבר אבד", כי אם לא יתנו כעת אולי לא יתנו לעולם (הגר"י שורץ שליט"א). מתנה ללידה, עדיף להביא דבר לתינוק מאשר ליולדת (שמעתי מהגרי"י נויבירט זצ"ל).
(הרה"ג רבי יצחק יעקב פוקס שליט"א)