יומא יז
האם יש מנהג של י"ג חלות בשבת קודש?
לחם הפנים
״לחם הפנים ״נקרא כך מפני שיש לו ״פנים״ (מנחות צו.) ופירש רש״י — דפנות. לשון אחר שהיו לו פינים, זויות והן הן הקרנות. אבל למה נקרא השלחן ״שלחן הפנים״? — מפני שמניחים עליו את לחם הפנים. ובמקום אחר האריך הכתוב לומר ״ואת השלחן אשר עליו לחם הפנים״ (שמות מא ז), וכאן קיצר ואמר ״שלחן הפנים״. ואפשר לפרש שקראו כך מפני שהוא עומד לפני ה׳ וכן הוא אומר: ״זה השלחן אשר לפני ה׳״ (יחזקאל מא כב). ושינה הפעם לקרותו בשם זה, ללמד שאף בשעת המסעות הוא כמו לפני ה׳, והלחם שעליו אינו נפסל ביוצא, כמבואר במנחות (צה:), וזה דוקא במסודר על השלחן, הרי שהשלחן הוא תמיד לפני ה׳׳ ולפיכך קראו ״שלחן הפנים״.
(אזנים לתורה במדבר ד ז)
פעם אחת שמו לפני האדמו"ר הרה"ק רבי שלמה מזוועהיל זי"ע בליל שבת י״ג חלות, י״ב חלות קטנות, מלבד החלה שביצע עליה, ושאלו הרב הלפרין אם אין קפידה שלא יהיו יותר משתים עשרה, המכוונות כנגד לחם הפנים. וענהו, שהטעם של שתים עשרה הוא נגד אות ״וו״ במילואה, כמו שאומרים ב״ווין תתקטר״, וכשנכתב במילואה עם ״א״, [״ואו״], הרי לפנינו י״ג.
(צדיק יסוד עולם)