סימן תלג סעיף ד
- אומר השו"ע שזיזין הבולטים מהבית או חורים שבקירות הבית, אם הם לא גבוהים ולא נמוכים הם צריכים בדיקה, משום שמשתמשים בהם לפעמים ויש לחשוש שמא הוא שם שם חמץ.
- ואומר השו"ע שאם החורים או הזיזים הם גבוהים יותר מגובה של יד אדם או שהם נמוכים פחות מג"ט לא צריכים לבדוק, ואומר המ"ב שאם ידוע לו שהוא השתמש אפילו פעם אחת במקומות הללו, הוא צריך לבדוק.
- אם יש לו בבית תינוקות אזי בכל מקום שידם מגיע הוא צריך לבדוק, שהרי יש לחוש שהם הניחו שם.
- תא שנמצא בביהכנ"ס, אומר הגרש"ז שאם לפעמים מכניסים לשם חמץ, כגון שמחת תורה, אזי צריך לבדוק אותו.
- בית שיש בו תינוקות, אומר הגרנ"ק שיש לבדוק בו אפילו בשירותים ובמקלחת, משום שהתינוק מכניס לכל מקום חמץ.
סימן תלג סעיף ה
- מקומות שהם משופעים, כגון ארונות או יציע וכו' אומר השו"ע שאינם צריכים בדיקה משום שאין אפשרות להשתמש בהם, ואפילו אם הם בתוך הבית.
- אומר המ"ב שאם יש לו ארון גג ישר, היות והדרך להניח עליו דברים, לכן צריכים לבודקו.
- גגות הבתים אם הם ישרים ולא משופעים שהדרך להניח עליהם דברים, צריכים לבדוק אותם מחמץ.
- התקרות שהם מתחת לגגות המשופעים שהדרך לפעמים להניח עליהם דבר, כגון באמצע הסעודה שיש לו פת והוא הולך לקחת משם משהו, הם צריכים בדיקה, אך אם יש לו טורח לבדוק שם, יכול למכור את המקום לגוי, גם אם יש שם חמץ, ואז לא צריך בדיקה.
- מדברי המ"ב כאן משמע שלא ימכור לגוי חדר שמניחים בו חמץ כדי להיפטר מבדיקה באותו החדר, אך בהמשך כתב המ"ב שאף מלכתחילה מותר למכור מקומות כאלה לגוי.