מדוע נהגו לומר סליחות באשמורת הבוקר ?

ל' ניסן תשפ"א- סימן תקע"ט- סעיף ב'- סימן תק"פ- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה היא עבודת האדם בחודש אלול?האם אומרים סליחות בראש חודש אלול? ומתי אומרים מזמור ה' אורי וישעי?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תענית והלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תק"פ סעיף ג' – סימן תקפ"א סעיף א']

תענית שני חמישי ושני

יש מי שאומר, שגזרו שיהיו בתענית בכל ימי שני וחמישי על שלשה דברים, על חורבן הבית, ועל התורה שנשרפה, ועל חלול השם, ויש שמתענים מבשר ויין בימים אלו וגם בלילה שלפניהם, אבל בקיץ שאוכלים לפני הלילה לא צריך להחמיר אפילו שכבר התפללו מעריב, שהרי אוכלים לפני הלילה, אבל אם קיבלו על עצמם להחשיב אותו כלילה לאחר מעריב, צריך להחמיר, ומי שאינו יכול להתענות, לפחות יתפלל בימי שני וחמישי על כל הדברים הללו, ולעתיד לבוא יהפכם ה' לששון ולשמחה.

אמירת סליחות מראש חודש אלול

נוהגים לקום באשמורת לומר סליחות ותחנונים, מראש חדש אלול ואילך עד יום הכפורים, כיוון שבסוף הלילה, הקב"ה שט בעולם הזה, וזו עת רצון, ומה שנהגו זאת מראש חודש, הוא מכיוון שאז עלה משה בהר סיני לקבל לוחות אחרונות, והעבירו שופר במחנה שמשה עלה להר, כדי שלא יטעו עוד אחרי עבודה זרה, ובאותה שעה שהם התחזקו והעבירו שופר במחנה, היה עת רצון, ולכן זה נקבע לדורות כעת רצון, ויש גם אסמכתא מהפסוק 'אני לדודי ודודי לי', ראשי תבות 'אלול', וסופי תיבות בגימטריא ארבעים, כנגד ארבעים יום שמראש חודש אלול ועד יום הכיפורים, כי באלו הארבעים יום, התשובה מקובלת להיות ליבו קרוב אל דודו בתשובה, ואז דודו קרוב לו לקבל תשובתו מאהבה, ויש עוד אסמכתא מהפסוק, 'ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך', ראשי תיבות 'אלול'.

עבודת האדם בחודש אלול

יש לבאר, שג' המקורות לעת רצון שבחודש אלול, יש בהם מסר וסולם לעבודה בחודש אלול, מקור אחד אנו לומדים מזה שהעבירו שופר במחנה שמשה עולה להר סיני, מקור שני מהפסוק 'אני לדודי ודודי לי', מקור שלישי 'ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך', ראש תיבות 'אלול, והיינו, שהמקור הראשון זה 'איתערותא דלתתא', כלומר, עם ישראל התעורר לתקוע בשופר, ולכן, הארבעים יום האלו הם ארבעים יום של עת רצון, המקור השני הוא, 'אני לדודי ודודי לי', כלומר, יש כאן התקרבות של שני הצדדים, גם של עם ישראל אל הקב"ה, וגם של הקב"ה אל עם ישראל, והמקור השלישי כולו הקב"ה, אז יש כאן מסלול ודרך, קודם כל אדם עצמו צריך לתפוס את עצמו ולהתחזק, וזה הארבעים יום, וזה מה שתקעו במחנה שמשה עולה להר סיני ושלא יטעו אחרי העבודה זרה. בשלב השני הקב"ה עוזר לו, וזה 'אני לדודי ודודי לי', השלב השלישי זה כולו מהקב"ה, אבל ראשית העבודה צריכה להיות על ידי שהאדם עצמו מתעורר.

אמירת מזמור ה' אורי וישעי

בראש חודש אלול עצמו לא אומרים סליחות ותחנונים, וכן אלו הנוהגים לומר תהילים בכל אלול עם תחנונים, אין להתחיל יהי רצון בראש חודש, ונוהגים מראש חודש אלול עד יום הכיפורים לאחר התפילה לומר 'מזמור לדוד ה' אורי וישעי' בבוקר ובערב, ואומרים לאחריו קדיש, ואנו נוהגים לומר אותו עד שמיני עצרת וכן בשמיני עצרת עצמו, וביום שיש בו מוסף, יאמרו אותו לאחר שחרית לפני שאומרים 'אין כמוך', ובערב אומרים אותו לאחר תפילת מנחה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן