פסחים נו
מי כתב את ספר הרפואות שחזקיה המלך גנז?
גנז ספר רפואות
בתשב"ץ קטן [לרבי שמשון בר צדוק, תלמיד המהר"ם מרוטנבורג, ורוב חיבור זה הוא מה ששמע מרבו בהיותו עמו במגדל הסוהר 'אינזיגשהיים', סימן תמז] כתב: הא דאמרינן (פסחים נו.) חזקיהו גנז ספר רפואות והודו לו, ואם תאמר מאין בא לו ספר רפואות. ויש לומר, כשהיה נח בתיבה היו עמו שדין רוחין ולילין, והיו מזיקין אותו עד שנעשו רובם חולים, וגם נהיו חולים מפני ריח הרע שהיה בתיבה, עד שבא מלאך אחד ולקח אחד מבני נח והביא אותו לגן עדן, ולימד אותו כל רפואות שבעולם, ואותם רפואות כתבו בספר, וזהו נקרא ספר רפואות.
הילקוט ראובני (פרשת בראשית, דף נג.) הביא בשם ספר ׳הפליאה׳ [הנקרא גם 'ספר הקנה', והוא סודות התורה שקיבל אלקנה בן צוף אפרתי מאליהו הנביא] שכאשר נברא אדם הראשון, שמו הקב״ה בגן עדן, ירד מלאך ולימדו וכתב לו ספר, והזהירו על כל דבר ודבר, והראה לו סדר המזלות, וסיבבו והראה לו השתלשלות העולם, שלא נשאר שום גרעין ושער שלא למד, והראה דור דור ושופטיו, דור דור וחכמיו, לידע ענין איוב וסיבתו, והראה לו איברין וגידין, וכל מה שנברא בגופו, סיבתו, וענינו, על אותו הספר נמצאו, ואותו הספר היה לחזקיה המלך.
אולם הרמב"ם בפירוש המשניות (פסחים פ"ד) והרמב"ן (בהקדמתו לפי' החומש) והרשב"א (שו"ת ח"א סי' תי"ג) כתבו ששלמה המלך כתב את ספר הרפואות, וזהו אחד מעשרים וארבע ספרים שכתב (שם הגדולים)
והגראי"ל שטיינמן באילת השחר (פרשת נח), הביא את דברי הרמב״ם הרמב״ן והרשב״א, ששלמה כתב את ספר הרפואות, ואומר שיתכן שכתבו כן מסברא, ועל דברי התשב״ץ קטן אומר שעל כרחך או שהיה מקובל כך בידו מרבותיו או ממדרש או שנתגלה לו, דחידוש כזה לא אומרים מסברא.
(אוצר פלאות התורה)
הגמרא במסכת ברכות (י.) עוסקת בחוליו של המלך חזקיה ובנבואת ישעיהו אליו 'כי מת אתה ולא תחיה'. וחזקיהו מתפלל על עצמו ואומר 'זכור נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלב שלם והטוב בעיניך עשיתי', ודורשת הגמרא מאי 'והטוב בעיניך עשיתי', א"ר יהודה אמר רב שסמך גאולה לתפלה, ר' לוי אמר שגנז ספר רפואות. מה ענין של שתי דברים אלו לבקשת רחמים על עצמו.
ומפרש בספר פנינים יקרים, גינת ורדים – הנביא אמר לו 'צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה'. ודרשו חז"ל מת אתה לעולם הזה, ולא תחיה לעולם הבא, ועל זה מתפלל חזקיה. על מה שהוא אמר שלא תזכה לעולם הבא, מזכיר חזקיהו את הענין של זכות סמיכה גאולה לתפילה. וכדברי הגמרא (ברכות ד:) – איזהו בן העולם הבא זה הסומך גאולה לתפלה. על מה שהוא אמר 'ולא תחיה לעולם הזה', אומר חזקיהו גנזתי ספר רפואות. חז"ל אומרים שהסיבה שהוא גנז את הספר רפואות, כי כל חולה היה מסתכל בספר ומתרפא. לא היו פונים לקדוש ברוך הוא, שזה הרי מטרת החולי שבא על האדם. אמר חזקיה, ריבונו של עולם, אני גרמתי שכולם יפנו אליך, האם מגיע לי עונש על כך. כי אם היה עכשיו ספר רפואות, ואני כעת חולה, הרופא היה אומר לי יש לך את הבעיה הזאת והזאת, הייתי פותח ספר רפואות ומתרפא. עכשיו, אין לי את ספר הרפואות, כי גנזתי אותו, אז היות והוא עשה את זה, הוא מבקש מהקב"ה – תאריך לי את חיי.
(הרה"ג רבי ברוך רוזנבלום)