איזה בנייה מותרת בחול המועד ?

ו' טבת תשפ"א -סימן תק"מ- סעיף א'- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לטוח גג בטיט? מדוע התירו לאדם לבנות כותל שנוטה ליפול?וכיצד מקיימים מצות בניית מעקה בהיתר?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תק"מ סעיף א' – ד']

בנייה בחול המועד

אסור לבנות בניין בחול המועד אפילו שזה לצורך המועד, ואפילו בנייה כל שהיא אסור, והאיסור הוא רק מעשה אומן, אבל מעשה הדיוט מותר, ולכן, אם נפרצה לאדם הגדר של הגינה שלו, או שנפרץ הכותל שמפריד בינו לבין חברו, מותר לו לבנות אותם במעשה הדיוט, ומבאר המשנה ברורה, שהשולחן ערוך נקט דווקא את שתי הדוגמאות האלו, משום שאם נפלה גדר אחרת שעלול להיגרם מזה נזק, כגון, שעל ידי זה יגנבו לו את רכושו, מותר לבנות בחול המועד את הגדר אפילו במעשה אומן, ולכן נקט השולחן ערוך את הדוגמאות האלו, משום שכאשר גדרות כאלו, בדרך כלל לא עלול להיות לאדם הפסד מזה.

בניית מעקה

מעשה הדיוט הוא על ידי שמניח אבנים אחת על השנייה בלי טיט, ולטוח את הגג בטיט זה נחשב מעשה הדיוט, ומותר לצורך המועד, ודווקא כאשר מטייח את הגג כדי שיהיה חלק, אבל אם יש סדקים בגג, אסור לטוח אותו בחול המועד, ומותר לעשות סולם במעשה הדיוט, אבל אם מייפה את הסולם, נחשב הדבר למעשה אומן ואסור, ומותר לאדם לגדור בקנים את המקום שנפרץ וכדומה, ודווקא תיקון פירצה מותר, אבל אסור לגדור את כל הגינה אפילו במעשה הדיוט, ומותר לבנות מעקה לגג במעשה הדיוט, והביאור הלכה מביא מהריטב"א, שבגג כזה שחייב במצות מעקה, מותר לבנות את המעקה גם במעשה אומן, אבל שאר הפוסקים סתמו ולא חילקו בזה, ונראה מדבריהם, שגם בגג כזה שמקיימים בו מצות מעקה, מותר לבנות את המעקה רק במעשה הדיוט.

בניית כותל מחשש לגניבה

כותל חצר הסמוך לרשות הרבים שנפל, מותר לבנות אותו כדרכו ואפילו במעשה אומן, כיוון שעל ידי זה שהוא סמוך לרשות הרבים, יש בזה הפסד, משום שגנבים עלולים להיכנס לשם, וכיוון שזה דבר האבד, לא צריך שינוי, וכן כותל שבין חצרו לחצר חברו שנפל, ויש שם אנשים שחשודים על הגניבה, או שגרים שם גויים, מותר לבנות אותו כדרכו.

הריסת כותל הנוטה ליפול

כותל שנוטה ליפול, מותר לסתור אותו מפני הסכנה, ולבנות אותו כדרכו, משום שאם לא נתיר לו לבנות אותו, הוא ימנע ולא יסתור, והרי אנחנו מעוניינים שהוא יסתור, כיוון שהכותל רעוע והוא עלול ליפול, ואפילו אם הוא נוטה רק לחצר או מבוי, מותר לסתור אותו ולחזור ולבנות אותו מפני הסכנה, וכן בשאר דברים שיש לחשוש בהם לסכנה, בונה וסותר כדרכו.

אף על פי שלמדנו שאסור לבנות בחול המועד אפילו בניין כל שהוא, בכל זאת מותר ליטול גבשושית שבבית כדי שלא ייתקל בה, ואפילו שלגבי שבת יש בזה איסור דאורייתא של 'בונה', ואפילו שלצורך המועד מותר לבנות רק על ידי שינוי, בכל זאת כיוון שאין בזה טורח, מותר.

טיוח גג שדולפים ממנו גשמים

גג שיש בו סדקים והגשם יורדים דרך הסדקים, מותר לסתום אותם ביד וברגל, דהיינו, שבועט ביד וברגל לסתום את הסדקים, ואפילו שעושה את זה יפה כמו שעושים בכלי אומנות, מותר, משום שזה נקרא מעשה הדיוט, ומותר בחול המועד, אבל אסור לעשות את זה בכלי אומנות, וכל ההיתר של מעשה הדיוט בחול המועד, זה דווקא באופן שלא יכוון מלאכתו במועד, והביאור הלכה אומר, שמדובר בסדקים שהגשם עלול לדלוף דרכם, אבל אם מדובר בסדקים בגג שהגשמים ממש דולפים בבית, מותר לסתום אותם כדרכו, כיוון שאדם לא גר בדירה סרוחה.

תיקון הדלת

ציר של דלת, וכן הפתח והמנעול והצינור והקורה, בין שהם של עץ ובין של ברזל, ונשברו אפילו מערב יום טוב, יכול לתקן אותם ללא שינוי, כיוון שאם ישאיר את הדלת פתוחה, עלול לאבד את כל מה שבבית, וכל ההיתר הוא כשלא מכוון מלאכתו במועד, והחידוש במה שאמר השולחן ערוך 'ברזל', מבאר המשנה ברורה, שאם זה של ברזל, התיקון שלה יותר מורגש, משום שיש רעש של פטיש וכדומה, ובכל זאת מותר, ואם אין חשש לגנבים, גם זה אסור.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן