באיזה אופן מותר לתקן חלון שבור בחול המועד ?

ז' טבת תשפ"א -סימן תק"מ- סעיף ה'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד בונים אבוס בהיתר לצורך הבהמות? איזה תנור מותר לבנות בחול המועד?האם מותר לקצוץ ציפורניים של חמור?ומה הטעם שמותר לחדד סכין בחול המועד?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תק"מ סעיף ה' עד סוף הסימן ]

בניית אבוס לבהמות

מותר לבנות בחול המועד 'אבוס' לצורך הבהמה, אבל רק מעשה הדיוט ולא מעשה אומן, כי אמנם מאכל הבהמה מוגדר כצורך המועד, אבל גם בדברים כאלו שיש בהם צורך המועד, מותר רק מעשה הדיוט.

בניית איצטבא

מותר לבנות בחול המועד איצטבא כדי לשבת או לישון עליה, משום שזה לצורך המועד, וכל דבר שהוא לצורך המועד, מותר במעשה הדיוט, אבל אם זה לא לצורך המועד, אסור אפילו במעשה הדיוט.

בניית תנור וכיריים

תנור וכיריים מכיוון שעושים בהם אוכל נפש, מותר לעשות אותם אפילו מעשה אומן, וזה הכל אם יתכן שהם יתייבשו והוא יאפה בהם במועד, אבל אם לא, אסור לעשות אותם, ומוסיף המשנה ברורה, שאם אין בהם צורך המועד והם לא יתייבשו במועד, אפילו מעשה הדיוט אסור, משום שמעשה הדיוט מותר רק לצורך המועד, ובזמן הקור, מותר להעמיד תנור בית החורף כדי להסיק את הבית אפילו אם הוא תנור שלא ראוי לאפות בו, משום שכולם חולים אצל צינה, וכן אם נשבר החלון באופן שאם הוא לא יתקן אותו הוא יישב בקור, מותר לתקן אותו, וכן עשיית קדירות ואלפסין, מותר באופן הנ"ל כשיהיה בהם צורך המועד, ובונים על חרס של תנור ועל הכירה הטפילה שלהם.

תיקון רחיים של חיטים

רחיים שהיא חלקה, והחיטים לא יכולים להתפרך, מנקרים אותה כדי שיהיה שם בקעים, ועל ידי זה החיטים יתפרכו, ואף על פי שזה מעשה אומן, ולצורך המועד מותר רק על ידי שינוי, בכל זאת כאן הרחיים נחשבים כמכשירי אוכל נפש, ומותר לנקר אותם, ופותחים להם עין, כלומר, נקב שעושים באמצע הרחיים, ומותר לתקן אותם יפה על עומדם, כדי להשתמש בהם, ומותר לבנות אמת המים של רחיים, שעל ידי אמת המים טוחנים ברחיים, ומותר לקצוץ ציפורניים של חמור שמגלגל את הרחיים, משום שהציפורניים מכבידים עליו בהליכה.

תיקון וחידוד סכין

מותר לחדד סכין בחול המועד, וסכין שנשברה במועד, מותר לעשות סכין אחרת, משום שזו מלאכת אוכל נפש, אבל אם הסכין נשברה לפני המועד, אסור לעשות אחרת, כיוון שזה רק מכשירי אוכל נפש, והאיסור הוא דווקא אם היה יכול לעשות אותו מערב יום טוב ובכל זאת הניח את זה ליום טוב.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן