יום שני כ' באב תש"פ
מדוע אסור להדליק אש 'חדשה' ביום טוב?
מותר להדליק אש ביום טוב מאש קיימת בלבד, אך לא ליצור אש 'חדשה'. יש אומרים שהאיסור הוא מן התורה, ויש אומרים שהאיסור הוא מדרבנן, וכן דעת רוב הפוסקים. וטעם האיסור, משום 'מוליד', דהיינו שהדבר דומה למלאכה, שברא את האש ביום טוב.
ומחמת איסור זה, אין להצית אש בגפרור ביום טוב באמצעות חיכוכו במקום המיועד לכך בקופסת הגפרורים, אלא יש להציתו באש קיימת. וכן ניתן להציתו בחוט ברזל לוהט עד כדי התאדמות, שנחשב כאש. ונחלקו הפוסקים אם מותר להצית את הגפרור על ידי קירובו אל האש, אך ללא מגע בה.
[שו"ע תקב, א, משנ"ב ד, וביה"ל ד"ה אין; ביאורים ומוספים דרשו, 5-6]
מה הם האיסורים הכרוכים בהדלקת אור החשמל ביום טוב?
יש מהאחרונים שחיו קרוב לזמן המצאת החשמל, שהתיר את הדלקת אור החשמל ביום טוב, אך העיד על עצמו שאיננו בקי באופן פעולת החשמל.
ודעת שאר הפוסקים, מאז ועד עתה, שהדלקת נורת חשמל אסורה ביום טוב, משום שבשעת סגירת המעגל החשמלי עובר זרם החשמל דרכו ויוצר אש, והרי זו 'הולדת' אש האסורה ביום טוב, (ראה לעיל).
וזאת, בנוסף על דברי החזון איש הידועים, שסגירת מעגל חשמלי מכל סוג שהוא, 'קרובה' לאיסור מלאכת 'בונה' דאורייתא.
ועל פי דברים אלו, אין כל מקום להקל ביום טוב בהדלקת אור החשמל, או בהפעלת מכשיר חשמלי מכל סוג שהוא.
[ביאורים ומוספים דרשו תקב, 1]
כשחל ליל יום טוב במוצאי שבת – האם מותר לקרב את הנרות זה לזה בהבדלה?
את ברכת 'מאורי האש' בהבדלה, מצוה מן המובחר לברך על 'אבוקה'. ושני נרות שלהבותיהן מחוברות יחד, נחשבות כאבוקה. ולכן, מי שאין לו נר המיוחד להבדלה, המורכב מכמה נרות, כמצוי בימינו, ידליק שני נרות ויצמיד את הלהבות זו לזו.
וכשחל ליל יום טוב במוצאי שבת – יש אומרים שמותר לקרב שני נרות זה לזה, ויש להקפיד שהפתילות לא תגענה זו בזו, אך בדיעבד, אם נגעו זו בזו מותר להפרידן; ויש אומרים שאסור להפרידן, משום איסור 'כיבוי'. ויש אומרים שאסור לקרב נרות שעווה – או חומר נוטף אחר – זה לזה, כיון שמצוי מאוד שעל ידי כך נוטפים הנרות ומכבים זה את זה.
[ביאורים ומוספים דרשו תקב, 14, ו־רחצ, 9; (שו"ע שם, ב)]