יום חמישי ו' באייר תש"פ
הזריזות הנדרשת בעריכת שולחן ה'סדר' ועריכת ה'סדר' עצמו
את השולחן ל'ליל הסדר' יש לערוך מבעוד יום, בזמן שיאפשר את התחלת ה'סדר' בלילה מיד לאחר תפילת ערבית, וזאת על מנת שהילדים לא יֵרדמו, ויוכלו לשאול את אביהם את שאלות 'מה נשתנה', ויענה להם, כפי המוטל עליו במצות 'והגדת לבנך'. וכן יש להכין מראש אף את שאר צרכי הסדר, כגון: הכריות לקיום מצות ה'הסבה' (ראה להלן), המצות, היין וה'קיטל'.
ובלילה, אין להאריך בתפילה, ולא ללמוד תורה, אלא להתחיל מיד לאחר התפילה בעריכת הסדר. וגם בעריכת הסדר עצמו, לפחות עד ל'עבדים היינו', ראוי שלא להאריך יתר על הנצרך, כדי שהילדים יראו ששעת האוכל קרֵבה, ולא יֵרדמו, וישמעו את מה שאביהם עונה לשאלותיהם.
[שו"ע תעב, א, ומשנ"ב א-ג, ושעה"צ ב; וראה עוד שם; ביאורים ומוספים דרשו, 2]
מי שה'הסבה' גורמת לו צער – האם יכול לאכול ולשתות ללא הסבה?
חכמינו ז"ל תיקנו לאכול ולשתות בליל הסדר ב'הסבה', כלומר בהטייה לשמאל, מפני שהיא 'דרך חירות'. ובהמשך הסימן הנוכחי בשולחן ערוך, ובסימנים הבאים, יפורטו חלקי ה'סדר' הטעונים הסבה. וצריך להטות את הגוף לשמאל, בצורה שבין ישיבה לשכיבה; ולהישען על כריות, או על המיטה, וכדומה.
ואם אין לו כריות ומיטה, יכול להישען אף על כסא, וכדומה. ובשעת הדחק, ניתן אף להישען על ברכי אדם אחר. אולם, הטיית הראש והגוף באוויר, ללא הישענוּת על כריות או חפץ כלשהו, אינה נחשבת להסבה. ומי שההסבה, בכל אופן שהוא, קשה עליו וגורמת לו צער – פטור מהסבה, ויכול לאכול ולשתות כדרכו, אך יעשה זאת בישיבה, ולא בעמידה, (ראה להלן).
[שו"ע תעב, ב-ג, משנ"ב ז, ח ו־יא, וביה"ל ד"ה ואין; ביאורים ומוספים דרשו, 11, 12 ו־19, וראה שם, 14]
האם נשים בזמננו חייבות ב'הסבה'?
מעיקר הדין, נשים פטורות מהסבה, משום שאין דרכן להסב; אבל אשה חשובה שדרכה להסב, חייבת בהסבה. ובזמננו, כל הנשים נחשבות כחשובות, ולכן, לדעת השולחן ערוך, כל הנשים חייבות בהסבה.
אולם, לדעת הרמ"א, אף שבזמננו הנשים חשובות, אינן נוהגות להסב, משום שלענין זה סמכו על דעת הראבי"ה, שבזמננו אין חיוב הסבה אף לאנשים, מפני שבשאר ימות השנה אין מסבים כלל בשעת האוכל. ואף שהן פטורות מהסבה, חובתן לאכול ולשתות בישיבה את הדברים הטעונית הסבה, משום שהאכילה והשתייה בעמידה הן 'דרך עבדות', וסותרות ל'דרך חירות' הנדרשת באכילתם ובשתייתם של דברים אלו.
[שו"ע תעא, ד, ומשנ"ב יג; ביאורים ומוספים דרשו, 15-16]