כלי שכתוב עליו שמות הקדושים
אדם הזמין גביע יקר מזהב וחרט עליו "קודש לה'" וייחד את הגביע לקידוש והבדלה וסעודות מצוה כאשר במשך השבוע הגביע עטוף וסגור בארון, ורק לצורך קידוש וכוס של מצוה מוציאו ומקדש עליו ושותה בו.
נשאלת השאלה האם הגביע קדוש, והאם מותר לשתות מגביע שכתוב עליו שמות הקדושים.
כמו כן דנו הפוסקים האם מותר לרקום סדר קידוש על המפית של החלות, והאם מותר להשתמש במפית כזו שרקום עליה שמות הקדושים.
הסוגיא בערכין
נדון זה נפתח בסוגייתנו במסכת ערכין (דף ו.) שאם היה שם הקודש כתוב על ידות הכלים ועל כרעי המטה הרי זה יגוד ויגנז, ובשולחן ערוך (יו"ד סי' רע"ו סי"ג) נפסק כלי שהיה כתוב עליו שם, קוצץ מקום השם וגונזו. התוס' כתבו בד"ה יגוד וישתמש במותר, שזהו רק על ידי שיחתוך את הקורה ולא יהנה מאותה חתיכה שכנגד השם, מבואר שיטתם שכל זמן שלא חתכו אסור להשתמש בכלי.
מחלוקת הפנים מאירות והחוות יאיר
הפנים מאירות (ח"ב סי' קל"ג) נשאל בחבורה שחקקו פסוקים על כוסות זכוכית וגם שמות הקודש, ושאלו האם מותר לשתות בהם, ותחלה צידד להקל שיתכן שדווקא בידות הכלים וכרעי המטה הצריכה הגמרא לחתוך שזה מקום מבוזה, אבל בכלים חשובים אין בזה בזיון ותמה על השו"ע שכתב את היין בכלי, ודן שכלים לשתייה אינם מבוזים כדמצינו בהלכות סוכה שמותר להניחם בסוכה, וכתב עוד שמאחר שמבואר בסוגיא בערכין שהשם אינו מקדש בהיותו כתוב על הכלים שלא במקומו, א"כ י"ל שהאיסור רק משום בזיון לשמות הקדושים, לכן אם מכסה את השמות במשי מותר לשתות בכוסות, שהכיסוי מציל מבזיון כמו שמועיל כיסוי למזוזה משימושים מבוזים.
מו"ר הגרמ"ש קליין שליט"א בספרו שאלת משה שער הכתב (שיעור נ"ט) דן בדבריו ותמה שלא הזכיר שיטת תוס' שאסרו בפירוש להשתמש בכלי בעוד השמות עליו, וכתב דהפנים מאירות סובר כפירוש רש"י בלשון השני שכשהשם אינו כתוב במקומו על נייר אינו מקדש.
עוד הביא מו"ר דברי החוות יאיר (סי' ט"ז) שכתב ע"פ רש"י בלשון הראשון, ותוס' שיש איסור להשתמש בכלי כ"ז שהשם עליו.
וביאר מו"ר שלדעת החוות יאיר לא יועיל כיסוי כיון שהאיסור מחמת הקדושה, ורק להפנים מאירות שסובר שהאיסור משום בזיון מועיל כיסוי.
הכרעת השאלת משה
ומסיק להלכה שאין להקל להשתמש בכלים שכתוב עליהם שמות אף כשכסה אותם.
מפית שרקום עליה קידוש
הקסת סופר (סי' י"א בלשכת הסופר אות כ"ח) כתב שיש למנוע מלהדפיס קידוש עם שמות על מפית החלות משום שמא ימחק ע"י הכביסה ויבוא לידי בזיון, וכתב מו"ר שליט"א שלפי האמור יש לאסור להשתמש במפית כ"ז שרקום עליה שמות הקודש.