עמוד היומי עם גישמאק: והמהדרין מן המהדרין
הדפים הנלמדים השבוע בדף היומי, עוסקים רבות בענייני החנוכה. גמרתנו נדרשת לענייני חנוכה אגב עיסוק בהלכות פתילות ושמנים הכשרים להדלקת נרות שבת, ומתוך העיסוק בהם הגמרא דנה בהלכות פתילות ושמנים הכשרים להדלקת נרות חנוכה, וביתר הלכות החנוכה.
מעיקר הדין, די בהדלקת נר אחד בכל יום מימי החנוכה. לדעת בית הלל, שהלכה נפסקה כמותם, המהדרין מן המהדרין מדליקים בכל יום נר נוסף, עד שביום השמיני של חנוכה הם מדליקים שמונה נרות.
מה לעשות עם שני נרות ביום השלישי: מסתבר, שלא תמיד כל אחד יכול להיות 'מהדרין מן המהדרין'. הנה, הפוסקים דנים, כיצד ינהג יהודי העומד ביום השלישי של חנוכה, ובידו שני נרות בלבד. האם ידליק לכל הפחות את שני הנרות שברשותו, או שמא מאחר שהוא אינו יכול לציין על ידי ההדלקה כי היום הוא היום השלישי של חנוכה, ידליק נר אחד בלבד.
הדלקת שני נרות, תמעיט מן הנס: חבר פוסקים, ה"חיי אדם" (קנ"ד- נ"ה), ה"כתב סופר" (או"ח סי' קל"ה), ה"ערוך השולחן" (סי' תרע"א סעי' י'), ה"כף החיים" (סי' תרע"א י') וה"משנה ברורה" (סי' תרע"א ס"ק ה') הכריעו, כי ידליק נר אחד בלבד. ה"כתב סופר" (שם) מבאר זאת בכך, שאם ידליק שני נרות חלף שלושה, הרי הוא ממעיט מן הנס, שבכך הוא מורה כי עד אותו יום הנס התפרס על פני שני ימים בלבד, ולא שלושה… ואילו בהדלקת נר אחד בלבד, הוא אינו מתייחס למניין הימים אלא לעיקר הנס.
הגאון רבי יוסף דב מבריסק זצ"ל, בעל ה"בית הלוי", תולה נידון זה במחלוקת סוגייתנו: בגמרא נחלקו בטעם בית הלל הסוברים שהמהדרין מן המהדרין מוסיף נר בכל יום. יש אומרים, כי על כל יום נס שעבר, יש להוסיף נר. יש אומרים כי משום 'מעלין בקודש' יש להוסיף נר. כאשר נבדוק את המקרה שלפנינו לאור מחלוקת זו נמצא, כי אכן, אם הוספת הנרות באה לציין את מספר הימים שחלפו, על יהודי זה להמנע מהדלקת שני נרות בלבד, כאמור. ברם, אם הוספת הנרות היא משום 'מעלין בקודש', כל אשר לאל ידו יוסיף ויעלה, אם שלושה – שלושה, ואם שניים – שניים.
מרן הגאון רבי אליעזר מנחם מן ש"ך זצ"ל ("אבי עזרי" הל' חנוכה פ"ד הל' א') מתייחס לדברים אלו והוא טוען, כי אין הכרח בהם. יתכן, כי שני הצדדים למחלוקת יודו, כי על יהודי זה להדליק את שני הנרות שברשותו. שכן, סברתו של ה"בית הלוי" זצ"ל מבוססת על ההנחה, כי יש להוסיף נר בכל יום כדי לציין את אורכו של הנס עד כה. ברם, יתכן שכוונת הדברים היא, שכל נר נוסף מציין יום נוסף של נס, ללא התייחסות להמשכיות הנס ולאורכו. מעתה, מי שבידו שני נרות, ידליקם! יציין נא לפחות שני ניסים מתוך שלושה שהתרחשו.
(מאורות הדף היומי)