מ. סופר
מתאחדים עם התורה בכל העולם: בארגון "דרשו" מסכמים בסיפוק את סדרת מעמדי כבוד התורה וועידות גדולי התורה שנערכו במהלך חודש אדר א', אשר התקיימו בציון ובסימן סיום מסכת ברכות במסגרת יוזמת העמוד היומי שנחנכה בראשית חורף זה, ובפתיחת לימוד מסכת שבת. בשל המצב בארץ הקודש, שונתה תכנית המעמדים באופן יסודי ורוחבי, ושולבו בה מעמדי תפילה וזעקה בציבור, כאשר לשיא הגיעה התכנית במעמד התפילה "בעד עמך" על ציון מרן החתם סופר ובנו מרן הכתב סופר בפרשבורג ובציוני גדולי הדורות בבית העלמין בוינה, שם נישאו פרקי תהלים בבכי וזעקה ע"י מרנן ורבנן גדולי ארץ ישראל.
כאמור, תכנית "העמוד היומי", הוכרזה ע"י ארגון "דרשו" כבר במהלך חודשי הקיץ הקודם, ולפי התכנית המקורית, אמורה היתה השקתה להתקיים באופן סמלי באולם הכינוסים בוינה, בו התקיימה לפני 100 שנה בדיוק הכנסיה הגדולה בראשות מרנן גדולי ישראל זיע"א, ושם הוכרז ותוקן לימוד הדף היומי ע"י מרן המהר"ם שפירא מלובלין זצוק"ל. במקביל, במסלול הדף היומי אחזו הלומדים אז בחצי הש"ס, כך שהתכנית אמורה היתה לכלול את הכרזת לימוד העמוד היומי דוקא במקום בו הוכרז על לימדו הדף היומי, במלאות 100 שנים להכרזה זו.
ועידה זו תוכננה עד לפרטיה האחרונים, והיא נועדה להתקיים בראשות מרנן רבנן גדולי ישראל שליט"א, בימי בין הזמנים של חודש תשרי, מיד לאחרי חג הסוכות, כאשר לאחריה צפויים סדרת מעמדי המשך במדינות העולם בהם פועלים סניפי "דרשו". אלא שכידוע ביום שמחת תורה פרצה המלחמה הקשה והנוראה בדרום הארץ, מה שהביא באופן מיידי לדחיית האירועים החגיגיים. "עם זאת" מבהירים בהנהלת 'דרשו', "בעצת גדולי ישראל לא נדחתה השקת תכנית לימוד העמוד היומי. מהם שמענו, כי אדרבה, דווקא לעת זו ראוי להרבות בתורה ומפעליה, ולהרחיב את מעגל הלומדים בכל העולם כולו, שישמשו חרב וחנית במלחמה הקשה, שהרי תורה מגנא ומצלא".
סך המצטרפים היכה בתדהמה גם את גדולי האופטימיים: "עם פתיחת התכנית, שהוכרזה, מטבע הדברים, בשקט יחסי וללא פרסום מאסיבי, מתברר שנמנו עליה בגל הראשון, כשלשים אלף לומדים חדשים!!!" לא מסתירים ב"דרשו את ההתפעלות. "אלו הם שלשים אלף אנשים חדשים, אברכים, יהודים מבוגרים, בני ישיבות קטנות וגדולות – שלקחו על עצמם התחייבות חדשה בסדר היום".
מספר חודשים חלפו, והפלא המשיך והתעצם: "אם בדרך כלל אנו מזהים תופעה טבעית, של התלהבות בהתחלה, ולאחריה דעיכה – כאן, משום מה הדברים השתנו: ככל שחלפו החודשים, מתברר שמספר הלומדים והמצטרפים לתכנית רק עלה, וכיום, עם פתיחת מסכת שבת, עומד סך הלומדים על כשמונים אלף איש", מעידים בהנהלת הארגון, ומוסיפים: "לשם המחשה, אם בכל בתי המדרשות של ישיבת מיר יושבים כשמונת אלפים לומדים בלעה"ר, הכפילו את הכמות בעשר פעמים"…
לקראת חודש אדר, ועם ירידת היקף הלחימה בכלל, פנתה הנהלת הארגון אל גדולי ישראל וראשי הישיבות שליט"א, בשאלה האם להחזיר את תכנית מעמדי הסיומים. "צריך להבין", הם מחדדים, "בכל מקום ומקום שנערך מעמד שכזה, המשמעות מתורגמת באופן מיידי לעוד שיעורי תורה ועוד מצטרפים חדשים. גם אם המעטפת כוללת אירוע יפה וכו', הרי שקודם המעמד, בתוכו ולאחריו, אנו שוקדים על מגמה ותכנית מקומית, בכל סניף וסניף, אשר תכליתה ומטרתה לצרף עוד ועוד חיילים ללגיונו של מלך.
הוסיפו לזה את דרישתם של בני הקהילות בכל מקום שכזה. עבורם, מעבר לתכניות הספציפיות של 'דרשו' המוכרזות בכזה מעמד, הרי שמדובר בהזדמנויות היסטוריות של אחת לכמה שנים, בהן הם זוכים להתכנסות מפוארת שכל כולה מיועדת לכבוד התורה. מרנן ורבנן שליט"א, הורו להשיב את התכנית המקורית, כאשר על פי הכוונתם, שולבו בכל מעמד פרקי תפילה עבור העם היושב בציון, ועל כולנה – מעמד התפילה הכביר בוינה ובפרשבורג".
בשורות הבאות נסקור בקצרה את מעמדי הסיום השונים, בתחנות בכל רחבי העולם היהודי:
קונטיקט, ארה"ב: משמרות באולם הועידה
כבר כשנכנסנו ללובי היה ניתן לראות צעיר חסידי עם גרביים לבנות שביידו קופסת שטריימל, משוחח על תוספות מורכב עם צעיר ליטאי שלובש חליפה קצרה ועניבה. כל זה הוא נורמאלי לחלוטין בטריטוריה החמימה הזו, שבה לא מתקיימים גבולות, שבה כולם בני תורה, כאיש אחד בלב אחד.
למעשה, שני האברכים הללו, הם בני מזל. כבר לפני שלושה חודשים כל 800 החדרים במלון נמכרו, ובשל הביקוש הרב נשכר מלון במרחק של 40 דקות הליכה עבור מי שהתעקש ולא ויתר להיות חלק מ'שבת דרשו'.
ומה זה "התעקש"? בשבת פרשת תצווה שרר קור של 0 מעלות בחוץ. אבל מאות התעקשו והסכימו לשלם את המחיר הזה בשמחה רבה. השבת הזו, והמשמעות והכוח שהיא נותנת להם לשנה שלמה, היא דבר שהם מוכנים לשלם עבורו לא מעט.
בנוסף, בשל הביקוש הרב, הנוכחות בשבת חולקה לשני משמרות, משמר של יום חמישי ושישי, ומשמר נוסף של שבת וראשון.
***
ביום חמישי השתתפו למעלה מ-200 מגידי שיעורים מכל רחבי אמריקה, בוועידה מיוחדת של שאלות ותשובות – וועידת המגידי שיעורים" – אודות חיזוק השיעורים ולימוד התורה.
משתתפי הפאנל היו הרבנים הגאונים רבי אורי גרינשפן, מגיד שיעור בפילדלפיה, רבי אפרים גרינבוים, מגיד שיעור בשיכון סקווער ורבי יחזקאל זעפרן, מגיד שיעור בלייקווד. המנחה הוא הרב חיים מאיר טאבק שליט"א, חסיד ויזניץ' שמשמש כמגיד שיעור במונסי.
סיפור חייו של ר' חיים מאיר הוא מעורר השראה והצליח לרגש את כלל השומעים. "אני נולדת בשבט תשמ"ח, זה יום הולדתי, אבל בפועל אני חוגג את יום הולדתי כל שנה בח' טבת. זה לא היום שבו נולדתי, אבל זה היום שבנו נולדתי מחדש",
רבי חיים מאיר הוא תלמיד חכם חשוב במונסי, מגיד שיעור בדרשו ולומד במסלול קניין ש"ס. הוא מוסר שיעורים ומשתתף במבחנים. העניין הוא שעד לפני ארבע שנים הקשר שלו ללימוד תורה היה קלוש עד בלתי קיים.
"עברתי קשיים רבים בתור בחור" הוא מספר בגילוי לב. "לא הצלחתי בישיבה ובקושי שרדתי עד גיל השידוכים. מיד אחרי החתונה התחלתי לעבוד בחברת מחשבים. הייתי בעל-בית פשוט. לפני ארבע שנים נערך הסיום הגדול על הדף היומי. החלטתי שאני רוצה ללכת, אבל לא הצלחתי להשיג כרטיס. בסופו של דבר, הצלחתי להשיג כרטיס לסיום של דרשו.
"והכרטיס הזה שינה את חיי" הוא מעיד.
"אני זוכר שחזרתי הביתה ושאלתי את עצמי, האם שווה לי להתחיל ללמוד ברכות ולעשות מבחנים והחלטתי שאני נכנס לזה בכל הכוח. ההחלטה הראשונה שלי הייתה להיפרד מהסמארטפון שלי. בתחילת מסכת ברכות סגרת את המכשיר, ומאז ועד היום לא הדלקת אותו מחדש. אני זוכר שקיבלתי את הציון הראשון שלי, הוא היה 92. משם זה לא הפסיק".
"באותה תקופה נולד לי ילד עם בעיות בריאותיות. אשתי הייתה בבית חולים, ולראשונה הרגשתי שאולי אני עשוי להפסיק עם קצב הלימוד שלי בדרשו. אבל התאמצתי ועשיתי הכל גם בתקופה הקשה. חמישה חודשים מאוחר יותר, יום ראשון של סליחות, ביום שבו נערך מבחן דרשו, הבן שלי נפטר".
"הייתי שבור לרסיסים. הלוויה נערכה ביום ראשון בבוקר, ולא ישבנו שבעה. לקראת ערב משהו בתוכי התעורר: הלילה יש מבחן. אני לא רוצה לדלג עליו, החיים חייבים להימשך. דאגתי למשפחה שלי אבל אמרתי להם שאני חייב לצאת לזמן קצר. רצתי מהבית לישיבת 'בית דוד', לקחתי את המבחן, עשיתי אותו תוך עשרים דקות ורצתי חזרה הביתה. זה היה אחד מהימים הקשים ביותר בחיי, אבל אם להיות כנה, זו היתה חגורת ההצלה שלי".
"במהלך החודשים הבאים הרגשתי שכל האווירה בבית שלי משתנה. אפילו בתי המתבגרת שמה לב. אני זוכר כשהיא באה והעירה לי שהדיונים בבית שלנו השתנו. אם פעם דיברנו על חדשות – היום יש יותר שיח בנושא רוחניות. הרגשתי שאני מצליח להדביק את כולם סביבי, והיום ב"ה אני מוסר שיעורים, ואני שמח להיות חלק מ'דרשו' ומהרבצת תורה".
רבי חיים מאיר נשנק לרגע, עוצר ואז מסכם בפני הוכחים כשדמעות בעיניו: "מורי ורבותיי, דרשו צ'ינג מיי לייף" (דרשו עשו לי מהפך בחיים).
שערי שמים נפתחים
ובעיצומו של מעמד הסיום ביום חמישי בלילה, קם הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שליט"א, ותפס את המיקרופון ברגע שהותיר דמעות בעיניהם של אלפי הנוכחים.
הגאון הגדול רבי הלל דיויד שליט"א זה עתה סיים לדבר, כשהגר"ש גלאי, שהתבקש לשאת דברי חיזוק, הכריז ברגש: "רבותיי! אני רוצה להגיד לכם משהו מאוד חשוב. סיום מסכת הוא זמן שיש רצון גדול בשמיים. אם זה נאמר על סיום כלשהו, על אחת כמה וכמה על סיום שנעשה על ידי אלפים! עכשיו זה הזמן של כולנו לבקש על כלל ישראל שעוברים קשיים גדולים וגם כל אחד על עצמו".
לאחר מכן החל הגר"ש גלאי לשיר "שערי שמים פתח" כשהוא מתייפח מבכי והציבור נסחף אחריו בשירה המעוררת את הלב.
הגאון הגדול רבי הלל דיויד שליט"א, יושב ראש "ועד ראשי תורה ומסורה", וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, פתח ואמר: "עמוד אינו חצי דף, זה עמוד! במובן מסוים, יש בעמוד הרבה יותר מאשר בדף גמרא. כאשר אדם מוגבל לעמוד אחד ליום, יש לו הזדמנות להבין את הגמרא באמת. אין בכל הש"ס עמוד אחד שאי אפשר לומר עליו שיעור שלם. מי שידבק בעמוד, לא רק שיגביר את האיכות של הלימוד, הוא גם ילמד יותר בכמות. הוא יפתח תוספות ומהרש"א ויקנה עוד דעת. השמחה היום זה לא רק השמחה האישית של המסיימים, היא שמחה לכל כלל ישראל!"
את המשא המרכזי נשא הגאון רבי שמעון זאב מייזלס שליט"א, רב בקרית יואל וחתנו של האדמו"ר מסאטמר, רבי אהרן טייטלבוים שליט"א. "הסוד של דרשו זה הקביעות. הקביעות מכוונת כנגד קרבן תמיד, שהיה מקורב מידי יום והבאתו דחתה אפילו איסורי כרת. לבוא כל יום, באופן עקבי לשיעור, לא משנה מה מתחולל בחייך – זה קרבן תמיד. והקרבן הזה הוא קודש קודשים כל העולם נעצר".
הגרש"ז מייזלס ציין שהלחץ המתמיד ללמוד, להיבחן, לחזור, זו הדרך שלנו להראות לקב"ה שאנחנו מתמסרים רק אליו ולתורה הקדושה. "אנחנו בדור מלא בהסחות דעת. אנחנו בדור של שריפת זמן. דרשו זה הדבר שפועל בדיוק בכיוון הנגדי. זה מושך את הלומדים באופן יומיומי לתורה, וזוהי המתנה מהקב"ה לדור שלנו"
"העמוד היומי זו קריאת השעה", החרה החזיק אחריו הגאון הגדול רבי דוד גולדברג שליט"א. "העמוד היומי התחיל ממש מיד אחרי שמחת תורה ומשמים מבקשים מאיתנו לעשות שינוי גדול מאוד. ומי שמתחבר ל'דרשו', מבטיח שהחיים שלו משתנים. בכל העולם רואים אנשים רודפים אחרי גשמיות, כאן ב'דרשו' רואים אנשים רודפים אחרי רוחניות".
ביום שישי בבוקר, שבו מרבית האורחים לביתם, ותחתיהם הגיעו המשמר הנכנס של מי שביקשו להיות בשבת קודש.
התפילות נערכו באהל גדול שהוקם בסמוך למלון, כאשר גם כאן חברו יחד לתוך היכל אחד, חסידים, ליטאים, ספרדים – כולם בני 'דרשו' שמדברים שפה אחת ובראש מעיינם נושא אחד. תורה, נאר תורה.
לאחר תפילת מנחה של ערב שבת התקיימה כמידי שנה שיחה של שאלות ותשובות בענייני השקפה עם הגאון הגדול רבי ראובן פיינשטיין שליט"א ראש ישיבת סטיטן איילנד. בין קבלת שבת למעריב, הגאון רבי ניסן קפלן שליט"א, ראש ישיבת דעת אהרון, ריתק את הנוכחים בדבריו. הוא סיפר איך אפיקורוס אחד שאל פעם את מרן החפץ חיים, "למה אנחנו עושים כזה עניין גדול על זה שהשם הוציא אותנו ממצרים בניסים גדולים? האם לא היה פשוט יותר אילו הוא לא היה מכניס אותנו לשם ואז לא היינו צריכים את כל הניסים?"
החפץ חיים הסביר לאותו יהודי, שלעולם לא היינו נהיים למה שנהיינו, העם היהודי הקדוש והמרומם, – ללא מצרים. הקב"ה הכניס אותנו למצרים כדי לאפשר לנו לצמוח. לטהר את עצמנו ולצאת משם אומה אחרת לגמרי.
"הלימוד ב'דרשו', במידה רבה, זה יציאת מצרים. יש קושי עצום. המבחנים, ההתמדה, הקצב והלחץ. אבל זה מה שבונה כאן בני תורה שהופכים להיות אנשים אחרים לגמרי. היום נהיית לעם – זה דרשו".
בשביל שושנה זו
במוצאי שבת נערך מעמד סיום מסכת בבא קמא, בהשתתפות מרנן ורבנן גדולי התורה באמריקה שתיארו את השבת כמאורע מכונן שיכול לשנות את מסלול חייו של יהודי מהקצה לקצה, כאשר עצם הנוכחות בקרבתם של בני עליה שכאלו – יש בכוחה כדי לחולל שינוי כביר במסלול חייו של יהודי.
מי שהגדיר בצורה מדויקת את האווירה המיוחדת בשבת, הוא הגאון רבי מיכל שטיינמץ שליט"א, דומ"צ סקווער. בדרשה שנשא בסעודה שלישית הוא תיאר בהתרגשות את שראו עיניו:
"אני חייב להודות, מעולם לא ראיתי דבר כזה. התעוררתי בשבת בסביבות השעה 5:00 בבוקר. ירדתי למטה ולא יכולתי להאמין למראה עיניי! בכל רחבי הלובי ובחדר הלימוד הגדול ישבו מאות אברכים ולמדו. איפה יש עוד בעולם שבת שבה ההתכנסות הסתיימה קרוב לשעה 1 אחרי חצות, וכמה שעות לאחר מכן אנשים כבר רכונים על הגמרות שלהם? זה קיים רק במקום אחד, רק בשבת של 'דרשו'".
מי שהנחה ברוב כישרון את מעמד הסיום הוא מגיד מישרים, ר' לייביש ליש, שהוביל את המעמד בחן חסידי בהתלהבות ובשמחה.הוא ריגש את הנוכחים כאשר סיפר על מאורע בלתי רגיל שפגש אותו מיד לאחר מעמד הסיום בליל שישי. "מיד לאחר המעמד בליל שיש פנה אליי יהודי שמתגורר באזור הפייב טאונס, וביקש לקחת אותי הצידה" סיפר ר' לייביש לנוכחים.
"אני" מספר לי אותו יהודי "סיימתי כעת מסכת ברכות בעמוד היומי. ויש לי בקשה קצת לא נעימה…" "נו" השיב לו ר' לייביש, "אני רגיל ששואלים אותי שאלות לא נעימות".
"ראיתי בסיום שיש פרחים אדומים מאד יפים על במת הכבוד, יותר נכון שושנים אדומות. אני אומר לך את האמת, ממש לא נעים לי, אבל אני חוזר הביתה לשבת, ואני רוצה להניח שושנה אדומה מהסיום על שולחן השבת שלי".
"אני רוצה שאשתי תראה, אני רוצה שהילדים שלי יראו, אני רוצה שכולנו נדבר על הלימוד הזה, נעריך אותו, ונאהב אותו… כמו שושנה אדומה".
ר' לייביש, שאמנם רגיל לשאלות מביכות, הופתע מהכנות והפשטות יוצאת הדופן של היהודי.
"לא שושנה אחת, קח שלוש שושנים" – השיב לו מיד ר' לייביש.
"מורי ורבותיי!" זעק ר' לייביש בגרון ניחר במעמד המלווה מלכה. "תראו מה צומח כאן בין הספסלים של 'דרשו'. שושנים אדומות שמפארות לא רק את שולחן שבת, אלא את העם היהודי כולו. עם יהודי כזה, מלא בתמימות ובחן כובש, אנחנו ראויים לצאת ולקבל פני משיח".
"ציבור קדוש", המשיך ר' לייביש, "בזמן אמת לא ידעתי למה אמרתי לאותו יהודי לקחת שלוש שושנים, אבל בשבת הבנתי למה. במנורת הזהב בבית המקדש היו שלושה פרחים, ושלושת הפרחים הללו מסמלים במידה רבה את המעגל שדרשו משפיע עליו.
הפרח הראשון, הוא ההשפעה על הלומד עצמו שזוכה להתעלות במדרגות התורה; הפרח השני, הוא ההשפעה על המשפחה שזוכה להיות משפחה של תורה; הפרח השלישי הוא ההשפעה על עם ישראל כולו, שמתקדש בקדושה של מעלה בזכות כל עוד 'דרשו איד'. בזכות שושנה זו – ינצל העולם"!
מקסיקו: "מעמד קבלת התורה"
מקסיקו התורנית מבוססת על כמה קהילות ומרכזים רוחניים עיקריים – "כתר תורה", "ארם צובא", "מגן דוד" ו"טוב", לצד מספר ישיבות קטנות וגדולות המפארות את המדינה.
כבר במהלך השבוע שקדם למעמד הגדול, קראו מנהיגי היהדות התורנית במקסיקו, הגאונים רבי דוד שוויקי שליט"א – רב קהילת קהילת ארם צובא, רבי אברהם שבות שליט"א – רב קהילת כתר תורה (אשר שיחה מרתקת שנערכה במעונו ורבי מיכאל פרץ שליט"א – רב קהילת טוב, לאברכי הכוללים במקסיקו ולבעלי הבתים, ליטול חלק במעמד הכביר, שיש בו משום קידוש השם וכבוד התורה.
ואכן, כבר משעות הערב המוקדמות, החלה נהירה של ציבור אברכים, בני ישיבות, בעלי בתים ונערים לכיוון אולם האירועים במלון 'קמינו רויאל' בשכונת פולנקו היהודית. למעמד הציבורי קדם חלק ראשון וסגור באולם סמוך, לשם התכנסו עשרות רבני קהילות ובתי כנסת, מורי הוראה, מגידי שיעורים, בראשות מנהיגי הקהילות הגאונים רבי דוד שוויקי שליט"א ורבי אברהם שבות שליט"א, וראשי הישיבות הגאונים רבי מנחם יוני שליט"א ורבי שמואל בדוש שליט"א, אליהם הצטרפו בהמשך אורחי הכבוד מארץ ישראל, הגאון הגדול רבי יצחק אזרחי שליט"א והגאון הצדיק רבי רפאל אבוחצירא שליט"א.
במעמד זה הביע נשיא "דרשו" הרה"ג רבי דוד הופשטטר שליט"א את הערכתו לרבני הקהילות במקום, המוסרים את נפשם וכל כוחותיהם להעמדת הדת והרחבת גבולות התורה והקדושה בכל רחבי מקסיקו, והביע את שמחתו להיות שותף להרבצת התורה והאדרתה במקסיקו, הן בקרב אברכי הכוללים ובני הישיבות, והן בקרב בעלי הבתים, במסגרות ההלכה, הדף היומי והעמוד היומי.
במקביל, החלו להתכנס באולם המרכזי והענק למעלה מאלף אברכי כוללים, יהודים בעלי בתים, בני ישיבות קטנות וגדולות, אשר באו לחלוק כבוד לתורה ולגדוליה, וליטול חלק ביומא טבא לרבנן ההיסטורי הנערך במדינה.
תורות ארוכים נרשמו מאחורי דוכני הספרים, בהם נמכרו בהנחה מיוחדת ומשמעותית כרכי "שולחן ערוך – דרשו", "משנה ברורה – דרשו", "ספר המפתח על המשנה ברורה", וספרי "דרש דוד". אלפי ספרים נמכרו תוך שעה קלה, ורבים הזמינו כמות נוספת של ספרים, שיסופקו בתקופה הקרובה. "ששה טון ספרים, שהובאו בארבע מכולות, שונעו לדרום אמריקה" מגלים ב'דרשו', "והכל נמכר, עד הכריכה האחרונה בסדרת המעמדים".
עם פתיחת המעמד, נישא פרק תהלים להצלת עם ישראל ופדיון השבויים, ולאחר מכן הזמין מנחה הערב ונציג ארגון דרשו במקסיקו, הרה"ג רבי משה פרץ שליט"א, את הגאון הגדול רבי יצחק אזרחי שליט"א לשאת את המשא המרכזי.
כן נשאו דברי חיזוק והתעוררות הגאון הצדיק רבי רפאל אבוחצירא שליט"א, הגאון רבי אברהם שבות שליט"א רב קהילת "כתר תורה", הגאון רבי דוד שוויקי שליט"א, רב קהילת "ארם צובא", והגאון רבי שאול קרדי שליט"א ראש מדרש "כתר תורה" – טקמצ'לקו. בנאומו, קרא הגר"א שבות שליט"א בהתרגשות, כי במושגים של מקסיקו למעשה מדובר במעמד "קבלת התורה" מחדש.
סיום מסכת ברכות במסגרת העמוד היומי, וכן מסכת בבא קמא במסגרת הדף היומי, נערכו ע"י אברכים תושבי המקום, כאשר באמירת הקדיש התכבד הגאון רבי שמואל בדוש שליט"א, ראש ישיבת 'לב אליהו'.
עם תום אמירת הקדיש, פרצו הקהל בריקודי שמחה לכבודה של תורה, כאשר הרבנים וראשי הישיבות שליט"א מבמת המזרח מצטרפים לציבור הענק בריקוד של שמחה ומצוה, אליהם מצטרפים מאות בני הישיבות של הקהילה, השמחים בשמחתה של תורה.
את ברכת ארגון "דרשו" הביא נשיא הארגון הרה"ג רבי דוד הופשטטר שליט"א, שאף נשא משפטי פתיחה בספרדית, אשר הפליא לשבח ולרומם את בני הקהילות ויהודי מקסיקו שהשכילו להעמיד שמורה של מקום תורה נפלא, ומרבים תורה בישראל.
היה זה מעמד שכולו כבוד התורה ולומדיה. את במת המזרח פארו כמעט מאה מרבני המקום, רובם המוחלט ילידי מקסיקו ובוגרי מוסדותיה, כאשר בשורה הראשונה יושבים גדולי התורה שליט"א ומנהיגי הקהילות היהודיות, ובשורות שמאחוריהם – תלמידיהם, הלא הם רבני בתי הכנסיות, מורי ההוראה, הדיינים ומגידי השיעורים בקהילות ובישיבות, המביטים כולם נוכח האולם, המכיל למעלה מאלף איש, שבאו לשוש ולשמוח בכבוד התורה, ולתת יקר וכבוד לעמליה. בני המקום אף טרחו והביאו את ילדיהם הצעירים לאולם הכינוסים, ליטול חלק במעמד הכביר.
ארגנטינה וברזיל: ויתור על נאום הנשיא
עם תום המעמד במקסיקו, המריאו חברי משלחת והנהלת "דרשו", ובראשם הגאון הגדול רבי יצחק אזרחי שליט"א והגאון הצדיק רבי רפאל אבוחצירא שליט"א, אל ארגנטינה, בה התקיים המעמד שנעל את שרשרת המעמדים העולמיים.
רחובות בואנוס איירס לא הסגירו את הדרמה הגדולה העומדת להירשם הערב, ודומה שהציבור הכללי כולו עסוק יותר בשאלת האינפלציה הדוהרת לשחקים במדינה כולה. עבור רכישת כוס משקה חם בבירה הארגנטינאית תיאלץ להיפרד מסכום בן 3000 פזו, והתשלום כולו הופך למסורבל בצורת ערימות שטרות שמחליפות ידיים.
אגב, הנשיא החדש והשנוי במחלוקת הציבורית (והאהוד לחלוטין במדינת ישראל) מר חבייאר מילי, הוזמן אף הוא להשתתף במעמד, אלא שמצידו נרשמה דרישה לשאת דברים, מה שהביא מצד "דרשו" לוותר על הכבוד. "בערב זה ישאו דברים רק גדולי התורה ולומדי התורה; לא תינתן תשומת לב לאף אישיות אחרת, מכובדת ככל שתהיה", הבהירו.
גם כאן, קודם המעמד הציבורי והכללי, מתכנסים רבני הקהילות בבואנוס איירס לישיבה מקדימה, אותה מנחה מנהל "דרשו" העולמי הרב שלמה רוזנשטיין שליט"א, ובה נושא דברים נשיא "דרשו" הרה"ג רבי דוד הופשטטר שליט"א. הוא מביע את הערכתו והוקרתו ליו"ר דרשו בבואנוס איירס, הרב הגאון רבי דניאל הכהן טלגם שליט"א, והוא שב ומבקש: "אנא, המשיכו את השותפות; אנו נעניק את הפלטפורמה, את האמצעים והתקציבים, אך אתם, רבני המקום – עשו שלא תשתכח תורה! הוסיפו עוד שיעורים, רשמו עוד משתתפים, ויחד נגדיל תורה ונאדירה".
לצד רבני ותושבי ארגנטינה המקומיים, מארח המעמד כמות מרשימה של אורחים מהארצות השכנות: רבני ומנהיגי הקהילות התורניות בברזיל, פנמה, צ'ילה, פרוגוואי ואורגוואי, לצד קבוצה מתלמידי הישיבות בברזיל עשו גם הם את דרכם למקום, מה שהופך את המעמד לאירוע היסטורי של אמריקה הדרומית בכלל, המתכנסת לכבודה של תורה. ראשי "דרשו" מתארים בהתפעלות: "קשה לזכור מתי ראינו סביב שולחן אחד את ראשי כל החוגים, וכל הקהילות שמצטרפים ומתאחדים לעניין אחד. זה רק מוכיח את עוצמת וטהרת הרעיון – לימוד התורה הוא מטרה עליונה המאוחדת לכולם, בכל מקום בעולם, ומכל חוג ועדה".
את המעמד פותח הגאון רבי יצחק דישי שליט"א, רב קהילת מקור חיים בברזיל, ולאחריו נערכת קבלת עול מלכות שמים ותפילה נרגשת להצלת ישראל מיד צר. כתלי "לונה פארק" כמו רועדים מהזעקה הנצחית של "שמע ישראל", ואחד ממארגני המעמד לא מסתיר את התרגשותו: "צריכים להכיר את המקום ואת האיזור להבין איזה סוג של זעקות בוקע כאן בלילות האחרים. קול ענות חלושה, אגרופים ומאבקים. וכעת, יהדות ארגנטינה זועקת 'השם הוא האלוקים'!"
דברי ברכה נושא הרב הגאון רבי דניאל הכהן טלגם שליט"א, אשר הוא ומשפחתו זוכים לשבחים רבים על ארגון המעמד בחודשים שקדמו לו, וכן נשמעים דבריהם של רבי אברהם צרויה שליט"א, ומשאות הברכה והחיזוק של גאוני וצדיקי ארץ ישראל שליט"א.
עדות מרגשת נשמעת מפי אחד מחשובי האברכים המקומיים המספר על קביעותו בדף היומי, שהחלה כמעט ב'מקרה' וכעת עומד לסיים את מסכת בבא קמא, וכן נושא דברים איל ההון רוני דיין, בעל בנק גדול בברזיל, המדבר בהתרגשות וקנאה בלתי מוסתרת בבני התורה, ובוחר להסביר מדוע הצטרף הוא למעגל לומדי התורה – כשהוא משתמש במונח מעולם הספורט הפופולארי בארגנטינה: "בחרתי להיות שחקן, לא רק צופה"!
עם אמירת הסיום, ושמיעת הקדיש מפי הגאון רבי אפרים לניאדו שליט"א מברזיל, פוצחים אלפי הנוכחים בריקודים של מצוה, עליהם מנצחים בעלי המנגנים ר' שלמה כהן ור' מרדכי שטיינמץ שהגיעו במיוחד מארץ הקודש.
למחרת, יתקיים האירוע הנועל בסאו-פאולו בברזיל, בהשתתפות מאות בני תורה, ראשי הקהילה המקומית, ומנהלי סניפי 'דרשו' המקומיים, המציגים את ההתפתחות המרשימה שחווה ברזיל התורנית, כאשר רבים וטובים נוטלים חלק בתכניות הלימוד השונות של 'דרשו', ומצטרפים ללגיונו שלך מלך בכל העולם כולו.
ושוב חוזר הניגון, ובת קול בוקעת וסובבת את וינה ופרשבורג, טסה לקונטיקט, מרחפת מעל מקסיקו ובואנוס איירס וקולה נשמע עד ברזיל ופנמה:
"אשריכם תלמידי חכמים שדברי תורה חביבים עליכם ביותר"!