מאת: אלעזר גולדברג
לפני מספר חודשים נוסדה תוכנית 'עמוד יומי' וכבר הצטרפו אליה עשרות אלפים ואלפים רבים מהם שומעים שיעור יומי מפי מגידי שיעור בבתי מדרשות בכל רחבי העולם. מקום יחודי בו נוסד שיעור כזה הוא בישיבת 'מעלות התלמוד' בירושלים. בשיחה עם מגיד השיעור הרב יוחנן יהודה ישועה שליט"א, שמענו על הביקוש הגדול להצטרף לתוכנית מצד תלמידי הישיבה ועל השיעור המיוחד הנמסר בהיכל הישיבה.
- שיעור יומי בתוככי אולם הישיבה, כיצד נולד הרעיון ואיך הגיבו הבחורים כששמעו על השיעור החדש ב'עמוד יומי'?
בתחילת השנה, כאשר עלה הרעיון לפתוח שיעור יומי במסכת ברכות לפי תוכנית 'עמוד יומי', חלק מתלמידי הישיבה נבהלו. הם חשבו שיהיה קשה להם להשתתף בשיעור יום יומי ולעשות מבחן חודשי, אבל לאחר שנכנסו לשיעור בתחילת הדרך וראו כיצד הם מגיעים מהבנת פשט הגמרא, דרך עיון הלימוד באמצעות חוברות 'עיון העמוד', עד ההלכה למעשה, נכנסה בהם תחושת השייכות וההנאה ובעקבותיהם הגיע הרצון להשתתף בשיעור ולהפוך אותו לקביעות יומיומית.
יש לנו בישיבה בחורים שבמבחן הראשון הם לא השתתפו ולכן הם אינם זכאים לקבל מלגה על הצלחה במבחנים, אולם הם בכל זאת המשיכו וממשיכים להשתתף בשיעורים ובמבחנים שלא על מנת לקבל פרס, כי תחושת השייכות לתורה ולומדיה שהם מקבלים מהלימוד הזה גוברת על כל הקשיים והאתגרים. זה לא רק אצלנו, ידוע לי שבשיעורים ובמוקדי מבחן רבים משתתפים ילדים מתחת גיל בר מצוה, זה מראה שה'מחייב' להיות חלק מתוכניות 'דרשו' אינו פרס חומרי אלא הזכות להיות חלק מהדבר הגדול שנקרא 'דרשו', בפרט כאשר הלומדים יודעים עד כמה הארגון משקיע מחשבה בכל פרט למען הצלחתו, שיהיה להם לימוד נעים ונחמד.
- איך השיעור מתנהל? וכיצד השיעור משפיע על הבחורים המשתתפים בו?
השיעור נמסר כל יום בהיכל הישיבה בשעה 8:30 בערב. בתחילת הדרך הייתה קבוצה קטנה של שומעים ועם הזמן הקבוצה גדלה עד שכיום יש כבר עשרות שבאים לשמוע את השיעור שסוחף אחריו עוד ועוד תלמידים. לפני השיעור אני מניח את חוברות 'עיון העמוד' של 'דרשו' על בימת בית המדרש וכל תלמיד נוטל חוברת שמסייעת לו בהבנת הסוגיה הנלמדת.
כאשר אני מכין את השיעור, אני מתייעץ עם מגידי שיעור נוספים ב'עמוד יומי'. אנו מעין קבוצה של חמישה מגידי שיעור שמתייעצים זה עם זה, בעיקר כאשר צריכים למסור שיעור בסוגיה יותר מורכבת להבנה. הרצון הוא תמיד לפשט את הדברים באופן שכל השומעים יבינו את פשט הגמרא ואת דברי המפרשים ויצאו בסוף השיעור עם הבנה טובה ויסודית של העמוד. אחד הבחורים ניגש אלי פעם לאחר השיעור ואמר לי: שמעתי כעת שיעור במסכת ברכות, אבל אני מרגיש שקיבלתי הבנה בסוגיות נוספות בש"ס, הלימוד של העמוד היומי בעיון והבנה השלים לי את ההבנה והידיעות בסוגיות של נשים ונזיקין שנלמדים בישיבה.
שמתי לב שהתלמידים אצלנו יוצאים מכל שיעור עם הנאה מיוחדת. הרבה פעמים אני רואה שלאחר סיום השיעור אחד מהבחורים אוסף חמישה מחבריו שלא השתתפו בשיעור ומלמד אותם את מה שלמד זה עתה בשיעור וכך אותו בחור הופך להיות מגיד שיעור בעצמו… דבר כזה גורם לי תענוג שאין לתאר, אני מגיע למסור שיעור 'עמוד יומי' ומיד זוכה לראות את הפירות שיוצאים מזה בדמות שיעורים נוספים שנמסרים מפי משתתפי השיעור.
התוכנית הזו מביאה את תלמידי הישיבה לידי 'ויגבה ליבו בדרכי השם'. כל אחד מהמשתתפים בשיעור היומי מרגיש 'גאוות יחידה' בכך שהוא משתייך לתוכנית סדורה שנועדה להקנות לו ידיעה בש"ס יחד עם מתיקות וגישמאק בלימוד.
- איך מתכוננים אצלכם למבחן החודשי ב'עמוד יומי'?
ביום המבחן יש 'סדר הכנה' לבחינה וכך הוא נעשה יום מיוחד מאוד בישיבה. מלבד תלמידי הישיבה, מגיעים להיבחן גם ראשי ישיבות, מגידי שיעורים ועוד תלמידי חכמים, לצד צעירים ומבוגרים מעמך בית ישראל. בזמן המבחן ניתן לראות בחוש את האחדות הגדולה שקיימת בעם ישראל, איך מכל הזרמים והעדות מתאספים ובאים לכבודה של תורה.
המבחן הראשון של 'עמוד יומי' היה קצת מאתגר עבור תלמידי הישיבה שלא הורגלו במבחנים כאלה וחשבתי שזה יגרום לחלקם להפסיק את השתתפותם בתוכנית, אך למרבה ההפתעה כולם ללא יוצא מן הכלל המשיכו להשתתף בשיעור היומי והתגברו על הקושי. זה מראה עד כמה הסיפוק וההנאה מהתוכנית היא גדולה ומאפשרת להתגבר על האתגרים שבדרך. כולי תקווה שכך זה ימשך הלאה גם במסכת שבת שאנו מתחילים בימים אלה וגם בשאר המסכתות עד להשלמת כל הש"ס.