מאת: אלעזר גולדברג
עשרות אלפי לומדי תוכנית 'עמוד יומי' בכל העולם היהודי התחילו בלימוד מסכת שבת. בימים אלו נוסד שיעור שבועי חדש ב'קו השיעורים' של 'דרשו' בו נמסרים ידיעות ורעיונות, מעשים נאים ודברי דרוש ואגדה בנושאים הנלמדים באותו שבוע, ב'עמוד היומי'. שוחחנו עם מגיד השיעור הרב אליהו שור שליט"א, על השיעור, שמסביר על מטרתו בשיעור להמתיק את הלימוד היומי הקבוע בפנינים ורעיונות מרתקים המושכים את הלב ומהווים 'סימן' לזיכרון העמודים שנלמדו.
'בהיותי אברך צעיר כתבתי והוצאתי גליון שבועי בשם 'החינוך והמנחה', בו רוכזו פנינים ורעיונות על סדר המצוות שמנויים בספר החינוך על פרשת השבוע. לפני ארבע וחצי שנים, בשנת תש"פ, לקראת התחלת לימוד ה'דף היומי' במחזור הי"ד, ריכזתי בעלון כמה וכמה עצות להצלחת הלימוד, אחת מהן הייתה ללמוד לפי סדר 'דף הכולל' שיזמו ב'דרשו' על מנת לסיים את הש"ס תוך 14 שנים, יוזמה ברוכה הדומה במהותה לתוכנית 'עמוד יומי'.
עצה נוספת שהבאתי שם ונוגעת לענין השיעור החדש שנוסד זה עתה, היא לבחור מימרא אחת מעניינת מן הדף ואותה לזכור היטב על ידי שינון וחזרה פעמים רבות, המימרא הזו תזכיר ללומד גם את מה שכתוב לפניה ולאחריה באותו דף. עצה זו נצרכת ביותר, מפני שרבים הם הלומדים ומסיימים את הש"ס אך מרגישים שה'אליה' אמנם עלתה בידם אולם 'קוץ בה' – מאחר שאינם זוכרים מאומה. עשיית 'סימן' בדמות אותה מימרא שנצרבת בזיכרון מועילה מאוד לזכירת החומר הנלמד.
רעיון מעין זה עלה במהלך לימוד מסכת ברכות במסגרת 'עמוד יומי', להקליט שיעור שבועי מסכם על נושא אחד או שניים מתוך הדפים שנלמדו באותו שבוע, למסור בו רעיון או מעשה רב, דרוש או דבר אגדה, על מנת להרוויח שני דברים: הראשון – להכניס את מתיקות הגמרא אל הלב, כדי שגם בלימוד סוגיות קשות ומורכבות תהיה ללומד את האפשרות להאזין לשיעור שכולו מתיקות, מה שישמח וידחוף אותו להמשיך וללמוד בקביעות יום יום. והשני – כדי שאותם ווארטים מתוקים יהוו 'סימן' עבור הלומדים, שיזכירו להם בהמשך את החומר שמובא באותם דפים, מה שיהיה תועלת עצומה לכל לומד שעתיד לסיים את הש"ס.
אין כל ספק ששיעור כזה יועיל מאוד לכלל הלומדים לזיכרון כלל החומר ובזה נקיים את דברי הרמב"ן באגרתו: "וכאשר תקום מן הספר – תחפש באשר למדת, אם יש בו דבר אשר תוכל לקיימו". בפשיטות כוונתו ליישם את הלימוד הלכה למעשה, אולם אפשר לומר שב"לקיימו" טמון ענין עמוק נוסף, והוא לקיים את הלימוד לבל יישכח ממנו. את זה ניתן לעשות כאשר הלומד יחפש איזה מימרא מעניינת שנכנסה אל ליבו, ישנן ויזכור אותה, דרכה יוכל לזכור את כל מה שלמד. כך גם באמצעות שמיעת דבר דרוש ואגדה מתוק על הסוגיה ניתן 'לקיימו' בזיכרון ולזכור יחד איתו את כל הסוגיא, פשוטו כמשמעו!
- כאשר הנך מקליט את השיעור השבועי, מי הוא קהל היעד של השיעור ולמי הוא אמור להעניק את התועלת הברוכה?
ראשית – אסביר את התהליך ולאחר מכן מי יוכל לקבל ממנו את התועלת הגדולה.
השיעור מוקלט אחת לשבוע, בדרך כלל באמצע השבוע, וכולל בתוכו את הנושאים שנלמדו בימים שקדמו לו. עד היום כבר זכיתי להקליט ולהכניס ל'קו השיעורים' מספר שיעורים בלשון הקודש ובאידיש וברוך השם השיעור כבר זוכה לשמיעות רבות של הלומדים והתגובות חיוביות מאוד.
השיעור נמסר בשפה נעימה ועם תכנים נעימים וקליטים, הממתיקים את לימוד הגמרא ככפית סוכר בכוס תה… ידועים דבריו של מגיד המישרים הנודע הגאון רבי יענקל'ה גלינסקי זצ"ל, שהיה רגיל לומר בדרשותיו רעיונות תורניים עמוקים, מטובלים עם הרבה חוש הומור, כדי שהשומעים יקבלו את הדברים ללא קושי והמשיל זאת לילד קטן שהרופא ציוה עליו לבלוע תרופה מרה והוא אינו רוצה, שהוריו החפצים ברפואתו מכניסים את התרופה לכוס שתיה מתוקה כדי למתקה… כך גם הרעיונות העמוקים שלעיתים קשים לקבלם, נכנסים אל המוח ואל הנפש ביתר קלות כאשר הם מונגשים עם מסרים מרתקים ומעוררי סקרנות ה'מדברים' לכל אחד באשר הוא.
השיעור מיועד לכלל הלומדים מכל המגזרים והרמות הרוחניות, כי זה גם מעניין ומרתק וגם מקשר את הגמרא למעשה. אני משתדל למסור תכנים שיש בהם תועלת מעשית בחיי היום יום. גם אם אין בשיעור דברים שהם 'אליבא דהלכתא', מכל מקום יש בו ענייני מידות והנהגות ישרות שיש לנהוג בהם בכל מהלכי החיים.
בספרי החסידות מובא, שמכל ענין שלומדים בתורה ניתן להוציא איזה ענין 'למעשה', גם מפרק 'שור שנגח את הפרה' שכולו מלא בהלכות של שוורים שהזיקו, אף על פי שבימינו אין שוורים ברחובות, גם מזה יכול כל יהודי ללמוד משהו לחייו, כיצד עליו לנהוג בין אדם למקום ובין אדם לחבירו. בספרי ההלכה מתייחסים להלכות שכתובות בפרק זה לענין מכוניות שהזיקו בתאונת דרכים, אולם על פי דרכנו נוכל ללמוד משם הליכות והנהגות, על פי מעשה רב, דברי אגדה או רעיונות מוסריים.
אמחיש זאת בדוגמא מרעיון שנמסר באחד מהשיעורים האחרונים בסוף מסכת ברכות. בגמרא שם (נח ע"א) מובאים דבריו של בן זומא: "אורח טוב מהו אומר – כמה טרחות טרח בעל הבית בשבילי, כמה בשר הביא לפני, כמה יין הביא לפני, כמה גלוסקאות הביא לפני, וכל מה שטרח – לא טרח אלא בשבילי!". בהשקפה ראשונה נראה שבן זומא בא ללמד דרך ארץ לאורחים, כיצד עליהם להתנהג עם מידות טובות ועין טובה כלפי מארחם. אולם באמת ניתן ללמוד מדבריו לכל הנהגת האדם בחיי היום יום, כי כל אדם הינו 'אורח' של הקב"ה בעולם הזה, ומי שהוא 'אורח טוב' מסתכל על כל מה שנמצא סביבו בעין טובה, בהתפעלות מהעולם הנפלא שנברא עבורו ועד כמה דואג לו הקב"ה בכל רגע ורגע. הסתכלות כזו תביאו לאמונה וביטחון בהשם יתברך וגם להתחבב על הבריות בכך שישבחם תמיד על הצדדים הטובים שיש בהם.
כך הוא בכל דף ודף. מכל מאמר שאמרו חכמינו ז"ל בגמרא אפשר ללמוד הנהגות ישרות ומוסר השכל, לדעת את הדרך שנלך בה והמעשה אשר נעשה!
הקשיבו ותחי נפשכם!
***
את השיעור תוכלו לשמוע בקו השיעורים של 'דרשו' 077-2222-666 בשלוחת עמוד היומי, לאחר בחירת השפה. השיעור מוגש כאמור, גם בלשון הקודש וגם בשפת האידיש.