הרב חגי ולוסקי
מדוע שמו של משה רבינו לא הוזכר בפרשת תצוה?
- רבי חיים פלטיאל: בפרשת כי תשא אמר משה להקב"ה 'וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ'. חז"ל אמרו: 'קללת חכם, אפילו על תנאי היא באה'. הרא"ש הוסיף שהקללה עשתה רושם, ולמרות זאת נהג הקב"ה עם משה לפנים משורת הדין, ומחה את שמו לא מכל הספר, כפי שאמר, אלא רק מפרשת תצוה, שנכתבה לפני פרשת כי תשא.
- בעל הטורים: פרשה זו מדברת בענייני הכהונה, שהיתה אמורה הכהונה הגדולה להתחיל ממשה, אולם ניטלה ממנו וניתנה לאהרן, מאחר שמשה סירב בסנה ללכת בשליחות הקב"ה.
***
"וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן" (כח, ל)
מדוע האורים ותומים נקראו כך?
- יומא עג ע"ב: "למה נקרא שמן אורים ותומים? אורים שמאירין את דבריהן, תומים שמשלימין את דבריהן".
- ירושלמי יומא פ"ז ה"ג: "ולמה נקרא שמם 'אורים'? שהן מאירין לישראל, ו'תומים' שהן מתימין לפניהם את הדרך, שבעת שהיו ישראל תמימין היו מכוונין להן את הדרך".
- רבי יונתן בן עוזיאל: "ותתן בחשן דינא ית אוריא דמנהרין מליהון ומפרסמין טמירן דבית ישראל וית תומיא דמשלימין בעובדיהון לכהנא רבא דתבע אולפן מן קדם ה' בהון דבהון חקיק ומפרש שמא רבא וקדישא". תתן בחושן המשפט את האורים, שמאירים דבריהם ומפרסמים את הסודות של בית ישראל ואת התומים, שמשלימים במעשיהם לכהן הגדול, שביקש לימוד מלפני ה', שבהם חקוק ומפורש שמו הגדול והקדוש.
- בכור שור: "ונראה לי ש'אורים' לשון מדינות, כמו: 'בָּאֻרִים כַּבְּדוּ ה", וכמו 'מֵאוּר כַּשְׂדִּים'. 'תומים': גבולים, מקום שהגבולים כלים ותמים שם, שהיה כתוב שם תחום פלוני לפלוני, וגבוליו ומיצריו כתובין ונתונין בתוך החושן, וכן לכל שבט ושבט הכתוב באבן, תחומו וגבולו נתון כנגדו.
וזהו 'מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל': שלא יוכל זה לערער על גבול זה כלום. וכשהיו בימי יהושע מטילין גורלות, היה נופל הגורל כמו שכתוב בחושן, וגם הכהן היה מכוון ברוח הקדש כן, ולא היה מערער ומתרעם כל אחד על חלקו, כי היה יודע כי מן המקום הוא לו".
***
"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר" (כז, כ)
מדוע ציוותה התורה לקחת 'שֶׁמֶן זַיִת זָךְ'?
- מדרש רבה (לו, א): "הדא הוא דכתיב 'זַיִת רַעֲנָן יְפֵה פְרִי תֹאַר קָרָא ה' שְׁמֵךְ', וכי לא נקראו ישראל אלא כזית הזה בלבד, והלא בכל מיני אילנות נאים ומשובחים נקראו ישראל? … כשם שהשמן מאיר, כך בית המקדש מאיר לכל העולם, שנאמר 'וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ'. לכן נקראו אבותינו 'זַיִת רַעֲנָן', שהם מאירים לכל באמונתם, לכך אמר הקב"ה למשה 'וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ'".
- מדרש אגדה: "ומה זכה שמן זית מכל השמנים? לפי שאין שמן זית יוצא אלא על ידי כתישה, כך אין אדם נוחל חיי העולם הבא אלא מתוך צער, ולא דברי תורה [מתקיימים] אלא מתוך צער, ולפיכך נמשלו ישראל לזית, שנאמר 'זַיִת רַעֲנָן יְפֵה פְרִי תֹאַר', ומה הזית ממתק על ידי כתישה, כך ישראל ממרקין עונותיהם על ידי יסורין".
- רבי חיים פלטיאל: כנגד עם ישראל, שנמשלו לזיתים, כפי שכתוב 'בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים'. עם ישראל נמשלו לזית ללמדנו, כשם שזית אינו קולט שום הרכבה ממין אחר, כך קשים גרים לעם ישראל כמו ספחת.
(מתוך ספרי תורתך שאלתי, שחיבר הרב חגי ולוסקי. להערות: [email protected] , 052-9453811)