"קשה פרנסתו של אדם כקריעת ים סוף". ככה הגמרא אומרת במסכת פסחים דף קיז
מה הקשר בין פרנסה לבין קריעת ים סוף?
המקובל האלוקי, בעל המגלה עמוקות קדוש וטהור, אף אחד לא הבין למה הוא שינה את דעתו, למה הוא החליט לחזור בו ולהשאר רב בקרקא? מה קרה? בעל המגלה עמוקות הודיע לבני העיר קרקא שהיתה עיר ואם בישראל והודיע להם בצורה חד משמעית שהוא עוזב את הרבנות בעיר. כמה שהתחננו, כמה שהפצירו, כמה שדיברו והסבירו לו רבה תרחם עלינו תשאר איתנו, לא עזר כלום.
ביום האחרון, ביום האחרון, אחרי שבני קרקא עם דמעות בעיניים עם כאב נוראי שהרב הגדול והנערץ הקדוש והטהור בעל המגלה עמוקות רבי נתן נטע שפירא ברב שלמה זכרונו לברכה, עוזב את הרבנות. הוא הודיע להם שהוא חוזר בו. אף אחד לא הבין מה קרה. שאלו אותו רבה, מה קרה? אמר תשמעו.. היו לי שתי סיבות שכל סיבה וסיבה היתה סיבה מספקת כדי לעזוב את הרבנות. אך מה קרה? אומר היה לי עכשיו בימים האחרונים דין תורה והדין תורה שינה לגמרי את התמונה. עד כדי כך שהחלטתי לחזור בי.
ואז הוא סיפר. הגיע אליו יהודי תלמיד חכם עני ואביון, עם עשיר גדול מאד. העשיר תובע את התלמיד חכם העני הזה לדין תורה. שהעשיר הזה עבר בשוק והנה הוא רואה יהודי תלמיד חכם עני ואביון, יש לו בסטה ובסטה הזו הוא מוכר בייגלעך, הוא צועק בייגעלך, בייגלעך, בייגלעך בייגלעך בייגלעך בייגלעך, הוא לא יכל לראות את זה הוא אמר, יהודי תלמיד חכם בן תורה ככה יושב בשוק? מוכר בייגלעך בשמש הקופחת. בגשם, בשלג בקור הנורא, הקור הארופאי הנורא.
ניגש לאותו ת"ח, תגיד לי כמה אתה מרוויח ביום, אמר לו רובל אחד. אמר לו העשיר תשמע, מהיום אני נותן לך חמישה רובל כל יום, תכנס לבית המדרש ותשב ותלמד בישוב הדעת. עבר שבוע ימים, עובר העשיר הזה בשוק, ולא פחות ולא יותר את מי הוא רואה, הוא רואה את אותו תלמיד חכם שעשה איתו הסכם שנותן לו בכל יום חמישה רובל שישב בבית המדרש צועק בייגלעך, בייגלעך, בייגלעך, ניגש העשיר ואמר לו יש הסכם, תכבד את ההסכם.
אמר לו זהו זה. אל תביא לי, אני לא לוקח ממך, נגמר. שאל אותו העשיר מה קרה? הוא אומר ככה. קרא העשיר את התלמיד חכם העני הזה לדין תורה. ובדין תורה הוא תבע, איפה הוא קרא? אצל בעל המגלה עמוקות, ואומר המגלה עמוקות לאותו יהודי, תגיד לי מה קרה? ניגש אליו הצידה והוא אומר תגיד לי מה קרה?
בא יהודי במקום שתעמוד תחת השמש הקופחת בקור בשלג, ומתחנן וצועק בייגלעך, בייגלעך, עד שמגיע סוף סוף איזה קליינט לקנות בייגלעך פה אתה יושב בבית המדרש מרוויח פי חמש יש לך כל טוב רוחניות וגשמיות, מה אתה צריך? אמר אותו יהודי תלמיד חכם עם דמעות בעיניים, אמר רבה, הרבה יודע איך אני מוכר את הבייגלעך? אני צועק בייגלה, בייגלה אבל בין בייגלה לבייגלה, אני צועק אנא ה' הושיע נא, ריבונו של עולם, תשלח לי קליינט לקנות שיקנה בייגלה. ואחרי רבע שעה עשרים דקות שבא קליינט וקונה בייגלה, אני צועק ומודה להקב"ה הודו לה' כי טוב, אה, רבונו של עולם אני מודה לך על החסדים הגדולים, הנה יש לי קצת כסף כדי להחיות את הטף, את הילדים הקטנים שיהיה להם קצת לחם וחלב. וכך חוזר חלילה, בייגלה בייגלה, אנא ה' הושיע נא, אנא ה' הצליחה נא, וכשבא קונה הודו לה' כי טוב, אומר, רבה אתה יודע מה קרה לי בשבוע האחרון? רבה, והיהודי הזה מדבר בסערת רגשות נוראית, אתה יודע מה קרה לי בשבוע האחרון?
בעל המגלה עמוקות, מסתכל, מתכופף, והוא שומע, אומר היהודי הקשר הנורא והנפלא הזה עם בורא עולם. של אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא, את ההודו לה' כי טוב. אוי הקשר העצום הזה, זה חסר לי. לכן אני מוכן לעמוד עם הבסטה בשוק, בקור ובגשם, בשלג ובחום אבל הקשר הזה עם בורא עולם אני לא מותר. אומר בעל המגלה עמוקות, שמעתי את הדברים האלו, פרצתי בבכי. אמרתי אם יש יהודי כזה בקרקא אני לא עוזב את העיר.
אומרת הגמרא במסכת יומא דף עו עמוד א שאלו תלמידיו, התלמידים שאלו את מי? את התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי, למה הקב"ה נתן מן כל יום? שאלו אותו, שיתן הקב"ה מן פעם אחת בשנה לכל השנה כולה. אמר להם רבי שמעון בר יוחאי, אתם יודעים למה? משל היה לאבא ילד בן יקר וחביב, נתן לו למשך שנה שלמה אוכל ושתיה וכסף וכל טוב וטוב, הוא לא ראה את הבן יותר. אמר לו לא אני אתן לו כל יום ויום אני רוצה לראות אותו. כך הקב"ה רוצה שכל יום ויום נרים את עיניו ולבנו לשמים, ולכן, אומר הגמרא פסחים בדף קיז – קשין מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף, מה הקשר בין פרנסה לקריעת ים סוף. מה קרה בקריעת ים סוף? כלל ישראל היה נמצא הללו עובדי ע"ז והללו עובדי ע"ז. המקטרג לא עלינו לא עליכם צודק, היו במ"ט שערי טומאה הם לא ראויים שיהיה להם נס של קריעת ים סוף. משה רבנו צעק, התפלל. אמר לו הקב"ה מה תצעק אלי, מה אתה צועק?
אומר האור החיים הקדוש, אומר הבעל שם טוב, אומר הנועם אלימלך ועוד: הקב"ה אמר למשה רבינו תדע לך, כשיש קיטרוג כשיש מידת הדין, לא יעזור פה תפילה. יש פה קיטרוג הללו עובדי ע"ז, יש לי עצה. עצה, עצה אחת – אמונה של אין עוד מלבדו. כמו שרבי חיים וולאז'ינער כותב בנפש החיים, שהאדם למעשה נכנס באמונה באין עוד מלבדו-למעשה יסודו באור החיים הקדוש, כשאדם נכנס לאין עוד מלבדו הוא מסיר מעליו כל המקטרגים וכל המשטינים, וכל המרעין בישין. זה נכון שהללו עובדי ע"ז, אבל כשאדם עולה מעובדי ע"ז הוא עולה לאמונה של אחד יחיד ומיוחד, היה הווה ויהיה אין עוד מלבדו, הוא מתבטל לבורא עולם, כשהוא מתבטל לבורא עולם, כמו שאומר הבני יששכר הוא נהיה כמו תינוק שנולד דמה, כשאדם מתבטל לבורא עולם כל המחובר לטהור, טהור, כמו מקווה, מה מקווה מטהר את הטמאים, הקב"ה מטהר את הטמאים, איך מקווה מטהר את הטמאים? אותו דבר אמונה מטהרת את הבן אדם.
מ"ט שערי טומאה שהרהורי עבירה קשים מעבירה שזה במחשבה, האמונה שזה במחשבה שאדם מתדבק שאין עוד מלבדו במצב כזה הוא מבטל את כל המקטרגים והמשטינים, אומרת הגמרא פסחים דף פז, קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף, כמו שבקריעת ים סוף היו צריכים להגיע לאמונה – גם כשאדם רואה קשה לו הפרנסה יש מקטרגים יש משטינים, שהרי תינוק בא אומרת הגמרא בירושלמי, וככרו בידו.
לאף בריה בעולם לא צריך להיות חסר שום דבר בעולם, הגמרא אומרת הזן ומפרנס מקרני ראמים ועד ביצי כינים, כל הג'ונגל מלא ולאף אחד לא חסר כלום. לתולעים לא חסר כלום, עד ביצי כינים, הביצים של הכינים, זה הכל הקב"ה מפרנס, כפי שהגמרא אומרת במסכת קידושין בפ"ב. אומרת הגמרא, מעולם לא ראיתי צבי קייץ, לא ראיתי צבי שהוא מייבש תאנים, הוא עובד.
ושועל חנווני, לא ראיתי שלשועל יש מכולת או יש קיוסק. ולא ראיתי אריה שהוא חזק שהוא סבל, שהוא סוחב משאות. מה אלו שנבראו לשמשני, מתפרנסים שלא בצער ג'ונגל שלם מתפרנסים שלא בצער. אני שנבראתי לשמש את קוני, אינו דין שאתפרנס שלא בצער? ככה הגמרא אומרת בקידושין, בסוף קידושין, נו מה הסיבה? מה הסיבה שאנחנו צריכים להתאמץ לפרנסה? אומרת הגמרא הרעותי את מעשי וקיפחתי את פרנסתי.
הקב"ה זן הקב"ה משפיע שפע עד בלי די, כפי שהבאר מים חיים מביא משל, שפעם היה מלך והוא הביא באר מים חיים, באמצע העיר ואמר לכל בני העיר, המים הללו מרפאים את כל הגוף,?? נותן אריכות ימים ואת כל טוב וטוב לגוף. כל אחד שיעשה צינור ויעשה אצלו ברז בבית שהמים האלו ירפאו אותו וזה יהיה נורא מאד, החכמים שבהם, עשו צינורות הגיעו להם לבית מים זכים מים בריאים, הטפשים לא שמרו על נקיון הצינור, וגם התערבבו בביוב, במים סרוחים.
פתחו את הברז ראו מים באושים, מים מלוכלכים, צעקו איזה מלך רע, איזה מלך רוצה להרוג אותנו. אמרו, טפשים הבאר הוא באר מים חיים, הקב"ה רוצה להיטיב, אתם מלכלכים את הצינורות. ולכן אומר הזוהר הקדוש, בפרשת בשלח הוא אומר, מה תצעק אלי, באתיקא תליא מילתא, אתיקא זה אריך, הכוונה, כמו ? בשביעי של פסח מה הכוונה באתיקא תליא מילתא שיש עולם גבוה מעל גבוה שמתחברים אליו ע"י אמונה באין עוד מלבדו, שהעולם הזה הוא כולו רחמים אין רע גשמי נמצא שם. הוא לא יכול להתערבב. וכשהאם מגיע לידי עולם של אמונה בבורא עולם של אין עוד מלבדו, והוא מסלק מעליו את כל מקטרגין, כל המשטינים.
ולכן הגמרא בפסחים דף קיז, כשהאדם רואה קשין מזונותיו, כשהאדם רואה שהמזונות שלו קשים. העצה היא כקריעת ים סוף, כמו בקריעת ים סוף האמונה בקעה את הים, אם אדם רוצה שיפתח לו שערי פרנסה שאין עוד מלבדו. כמו הסיפור עם האלשיך הקדוש. האלשיך הקדוש פעם דיבר על אמונה ובטחון, העגלון לא הלך לעבוד, לא היה לו מה לאכול. יום יומיים שלוש, הסוס שלו נגנב, ואז אחרי שלושה ימים חזר הסוס עם אוצר, שאלו התלמידים של האלשיך הקדוש למה אנחנו לא זוכים, הוא באמת אמר האלשיך הקדוש, הוא למעשה באמת התכוון. ראיתי שהרב זילברשטיין כותב שאחד מתלמידי כולל בית דוד בחולון, היה בטבריה, בקברו של הרמב"ם.
ואז ניגש אליו נהג מונית ואומר לו, כולו סוער, כולו מרוגש. הוא אומר, אתה יודע מה היה לי היום? שאל אותו מה, הוא אומר אל תשאל. כל יום אני בא הביתה ואשתי שואלת אותי מה היומית שלך, לא פעם ולא פעמיים אני מתמלא בושה וכלימה, לא פעם ולא פעמיים אני בקושי מכסה את הדלק. אני לא מוצא קליינטים, לא פעם ולא פעמיים אני מגיע הביתה ואני לא יודע מה לענות לאשתי, והנה הבוקר, יצאתי מהבית אני מסתובב כמה שעות במונית ואין קליינט, אין קליינט אחד, אמרתי רבונא דעלמא כולא, מה אני אענה לאשתי, אשתי שואלת אותי מה היומית, מה הבאת הפדיון היומי, עצרתי את המונית בצד, ואני עוצר בצד, ואני ניגשתי ליד עץ. אמרתי רבונו של עולם תעזור לי, אני צריך פרנסה, אני צריך פרנסה אני מתבייש מאשתי, אין לי מה לתת אוכל לילדים. ואז אני נכנס למונית דופק עלי מישהו על החלון, אומר תגיד לי אתה יכול אולי לקחת אותי מאשדוד לטבריה? שאלתי אותו כמה זמן המתנה, הוא אומר תראה, אני לא רוצה שתלחיץ אותי אומר הלקוח עם המתנה, כמה אתה רוצה מאשדוד לטבריה אומר המחיר 1500 ₪. אומר אותו לקוח, אני נותן לך אלפיים שקל, אלפיים שקל אני נותן לך אבל כמה זמן שאני ארצה.
אומר אותו נהג מונית: "הגענו לטבריה הוא לא היה מעבר לשלושת רבעי שעה וחזר ונתן לי עשר שטרות של מאתיים שקל"…
פשוט, לדבר עם בורא עולם. אומרת הגמרא, שאלו תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי בגמרא ביומא דף עו, מפני מה לא ירד מן לשנה, כמו הסיפור של בעל המגלה עמוקות כדי שיהיה לנו קשר עם בורא עולם, כשאדם יש לו קשר עם בורא עולם, יש פה דבר עמוק, כשאדם יש לו קשר עם בורא עולם הוא פותח את, והוא מסיר את כל המקטרגים ואת כל המשטינים שמפריעים שהפרנסה שלו תגיע, כך למעשה הוא פותח את כל השבילים שכל השפע האלוקי, שבא תינוק וככרו בידו, את כל כמו שהגמרא אומרת הרעותי את מעשי וקיפחתי את פרנסתי הכל נפתח. כל השפע נפתח לו, בברכות עצומות.
חי החיים יתן לכם חיים ארוכים טובים ומתוקנים!