אלעזר גולדברג
בגליל התחתון, על רכס גבוה שוכנת העיר 'נוף הגליל'. עד לפני שמונה שנים כמעט ולא התגוררו בה שומרי מצוות אך בשנים האחרונות חל בה מהפך גדול מאוד עם התאכלסות השכונה החדשה – שכונת 'הר יונה'. כיום גרים בעיר מאות משפחות של בני תורה, ברוך השם. אמנם כבר בשנות השממה הרוחנית הוקם בה מוקד מבחנים מיוחד על ידי האברך החשוב הרב שלום פריד שליט"א ובשיחה עמנו הוא משתף על ימי ההקמה ועל המיקום המיוחד של המוקד המהווה אבן שואבת הן עבור תושבי הסביבה והן עבור האורחים הרבים הבאים לנפוש בעיר בשבתות הקיץ.
מתי וכיצד התחיל הקשר שלך עם ארגון 'דרשו'?
את ארגון 'דרשו' ופעולותיו הכבירות מכירים בכל העולם כבר שנים רבות וגם אני בתוכם מכיר את הארגון מאז שנות בחרותי הצעירות, אז גם הצטרפתי למסלולי הלימוד והבחינות. אך לאחר שהגעתי להתגורר בשכונת 'הר יונה' לפני שש שנים, לא היה מוקד מבחנים של 'דרשו' בימי שישי, אלא מוקד אחד בימי חמישי בערב בו נבחנו במסלול 'דף היומי בהלכה' בלבד. השכונה החלה אז להתאכלס והתגוררו בה עשרות משפחות חרדיות בלבד וכל מי שרצה להיבחן במסלול שאינו הלכה נסע למוקדים בעיר חיפה או בטבריה, מרחק של למעלה מחצי שעת נסיעה. לפני חמש שנים, שנה לפני התחלת המסלול הנוכחי בדף היומי בבלי, פניתי להנהלת הארגון בבקשה לפתוח אצלנו מוקד, בתחילה ביקשו שאמתין שנה אחת עד שיתחילו מחדש את הש"ס, אך הפצרתי והסברתי את הנחיצות לפתוח את המוקד באופן מיידי ולבסוף אכן נעניתי והמוקד נפתח עם כמה אברכים שהתחילו להיבחן בקביעות.
לאחר שנה מפתיחת המוקד, עם התחלת המסלול החדש בדף היומי, הצטרפו רבים לבחינות. עם הזמן שעובר מצטרפים עוד ועוד במגוון המסלולים של 'דרשו'.
מהי כמות הנבחנים כיום ובאיזה מסלולים נבחנים?
כיום ישנם כשלושים נבחנים מהאברכים תושבי המקום. המסלולים בהם נבחנים הם 'קנין תורה', 'עמוד היומי', דף היומי בירושלמי, קנין ירושלמי, משניות, 'חבורת ש"ס'. בכל מסלול ישנם כמה אברכים שנבחנים בו. אך לא רק תושבי המקום נבחנים אצלנו, אלא גם נופשים רבים מכל רחבי הארץ, כך בשבתות הקיץ ובעיקר בימי בין הזמנים מגיעים אל המוקד נבחנים רבים שנופשים בעיר ובזמנים אלו כמות הנבחנים גדולה הרבה יותר.
למרות שרוב הנבחנים הינם אברכים צעירים בגילאי עשרים עד ארבעים שנה, משתתפים גם צעירים ומבוגרים יותר. כך למשל יש בחור שמתגורר בבאר שבע ולומד בישיבה ב'מגדל העמק' ובא להיבחן במוקד שלנו מאחר שהוא המוקד הקרוב ביותר לישיבה שלו. מאידך – באחד המבחנים שהתקיימו לאחרונה בבין הזמנים ראיתי בן אדם מבוגר כבן שמונים שהגיע להיבחן יחד עם אברך לא צעיר. שאלתי את הצעיר מי הוא ומי בא איתו והוא אמר שהמבוגר הוא אביו והם לומדים במשך כל החודש בחברותא את חומרי הלימוד של 'דרשו' ומגיעים להיבחן יחד בקביעות, כעת שהם נופשים בעיר 'נוף הגליל' הם באים להיבחן במוקד שלנו…
מה דוחף אותך להיות אחראי ולקבל על עצמך את העול הגדול הזה במשך שנים רבות?
בתחילה, מאחר ולא היה מוקד בעיר, היה לי רצון עז לפתוח מוקד כזה על מנת שאוכל להמשיך בקביעות לימודי. לאחר מכן הבנתי שיש בזה הרבה מעבר לכך, בהחזקת מקום תורה שכזה יש זכות גדולה של הרבים, כי אין לי ספק שרבים הם הלומדים במשך כל החודש בשמחה ובחשק גדול בזכות המוקד הזה. אני רואה זאת כאשר אברכים באים ושואלים אותי בכל חודש מה הם זמני המבחן המדוייקים, כי לפעמים מגיעים לעיר בדיוק לקראת סוף זמן המבחן ומבקשים לאפשר להם להיבחן עד סוף הזמן האפשרי, זה מלמד עד כמה חשוב המוקד המקומי לכלל התושבים.
דבר חשוב מאוד שאני רוצה לציין הוא שבעקבות הפרסום של הארגון אודות המסלולים השונים, הרבה בני תורה מתחילים ללמוד בקביעות לפי התוכנית למרות שעדיין לא מצאו את האומץ להירשם ולהיכנס לתוכנית מחייבת. אני חושב שכל העוסקים בהנהלת הארגון אינם יודעים עד היכן מגיע זיכוי הרבים לו הם שותפים, אפשר לומר בודאות שרבבות אנשים בכל רחבי העולם לומדים מדי יום בזכות 'דרשו'! מכך אני לומד מוסר, נטעתי נטיעה קטנה ולא ידעתי שהמקום יצמיח כל כך הרבה פירות מתוקים, עד שהנבחנים בו עוסקים בתורה מדי חודש במשך אלפי שעות!
מה שמחזק אותי במיוחד הוא העובדה שתושבים שמתכוונים לרכוש דירה בעיר, מבררים תחילה האם יש מוקד 'דרשו' במקום, זה הדבר הראשון שמעניין אותם!… בכל פעם זה מזכיר לי את מאמר חז"ל על הפסוק "ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גושנה" שיעקב אבינו שלח את בנו יהודה כדי להקים ישיבה בגושן עוד לפני שהוא מגיע לגור שם, כך אותם בני תורה מבררים אם יש מוקד של תורה – מוקד מבחני 'דרשו' לפני שמחליטים אם לעבור לגור במקום, כי אם אין כזה מוקד לא שייך לגור כאן.
לסיום אציין שלפעמים אברכים ניגשים אלי ושואלים אותי: מה אתה מרויח מכל העסק הזה? כמה אתה 'מכניס' מכך שאתה אחראי על מוקד המבחנים? אני משיב להם: אמנם כסף אני לא מקבל… אבל באמת אני מרוויח 100% מכל הרווחים הקיימים, כי יש לי זכות שלימה בזיכוי הרבים שנשמרת לי לעולם הבא וזאת הזכות האמיתית.