ברצוני להביא דבר מעניין ומרגש, הנותן חיזוק לכל אחד, ומראה כי העם היהודי שונה מכל אומות העולם.
בכל ערב שבת מדליקות נשות ישראל נרות שבת. יש בתים בהם גם הבנות, אידישע טעכטער'ס, מדליקות אף הן נרות, כל בית ומנהגו. כל עדה ומנהגיה.
והנה ראו נא דבר נפלא שכותב ה"בני יששכר". על הפסוק (בראשית ב, ג) "ויברך אלקים את יום השביעי ויקדש אותו", מביא המדרש (בראשית רבה יא, ב) כמה דרשות של תנאים על פסוק זה, ואחת מהן היא דרשתו של התנא הקדוש רבי אליעזר בן הורקנוס: "ברכו בנר".
מספר רבי אליעזר בן הורקנוס על עצמו: "ובי היה מעשה, פעם אחת הדלקתי את הנר בלילי שבת, ובאתי ומצאתי אותו במוצאי שבת דלוק ולא חסר כלום". כלומר, אשתו הדליקה נרות שבת כדרכה מדי ערב שבת, והנה פעם אחת הוא שב הביתה במוצאי שבת, וגילה כי הנרות המשיכו לדלוק לכל אורך השבת. הוא ידע שהיתה בנרות אותה כמות שמן כמו בכל שבוע, כמות שבדרך כלל הספיקה לכמה שעות, והנה באותה שבת דלקו הנרות עד מוצאי שבת. מכאן דרש רבי אליעזר את הפסוק האומר כי הקב"ה יברך את יום השביעי, שהכוונה לנרות שבת. עד כאן המדרש.
שואל ה"בני יששכר" : אנחנו יודעים שדברי חז"ל קדושים הם. כל מילה בחז"ל באה ללמד אותנו דבר מה. בואו ונתבונן: האם יש בסיפור שסיפר רבי אליעזר על הנרות, איזה דבר חידוש? הרי אצל התנאים והאמוראים היתה כל צורת חייהם למעלה מדרך הטבע. הגמרא (תענית) מספרת על רבי חנינא בן דוסא שראה את בתו עצובה לשאלתו, היא סיפרה לו כי – "כלי של חומץ נתחלף לי בכלי של שמן והדלקתי ממנו אור לשבת". אמר לה רבי חנינא: "מאי אכפת לך? מי שאמר לשמן וידלוק הוא יאמר לחומץ וידלוק". ממשיכה הגמרא ואומרת כי "היה דולק והולך כל היום כולו עד שהביאו ממנו אור להבדלה". הקב"ה מתנהג עם הצדיקים למעלה מדרך הטבע, כי גם הצדיקים מתנהגים למעלה מדרך הטבע, עם כך, מה החידוש בסיפורו של רבי אליעזר שהנר דלק עד מוצאי שבת?
אומר ה"בני יששכר" הקדוש דבר נורא:
"ומוכרחים אנחנו לומר, שזה הוא לכל איש הישראלי, שנרות של שבת מתברכים יותר באורם מכל ימות החול, לזה רב ולזה מעט, (וכמדומה שהמבינים יודעים זה)"!
מהמדרש הזה יש הוכחה, שבכל בית יהודי בו מדליקים נרות שבת, יש הנהגה שלא כדרך הטבע, והנרות דולקים מעבר לזמן הרגיל בימות החול, לזה רב ולזה מעט. אם לדוגמה מדליקים נר שאמור לדלוק ארבע שעות בימות החול – הרי בשבת הוא ידלק זמן רב יותר. אם הכמות היא שש שעות – בשבת יהיה זה יותר, כל אחד לפי דרגתו, אבל אין ספק שבכל בית בו מדליקים נרות שבת, הם ידלקו יותר מהזמן הרגיל בימות החול. עד כאן דברי קודשו של בעל ה"בני יששכר" זצ"ל.
עם זאת צריך לסייג ולומר, שלא בהכרח שכל אחד יראה זאת, כי הרי ה'בני יששכר' עצמו כותב שכל אחד לפי הדרגה שלו. אבל רבים וטובים נוכחו לראות כי תורת אמת היתה בפיו.
הסגולה להסתכל על נרות השבת
לפני זמן לא רב יצא ספר בשם "רחמי הרב" ובו דברי תורתו של מרן רבי שמואל הלוי ואזנר זצ"ל, בעל "שבט הלוי".
ומה פשר שם הספר?
יש ספר בשם "רחמי האב" שחיברו אחד מגדולי ישראל, הצדיק רבי יעקב קטינא זצ"ל, שהיה רב מפורסם בעיר חוסט שבאוקראינה, מרן הרב וואזנר היה מרבה ללמוד בספר זה, והיו תקופות שהוא החזיק אותו בתיק של הטלית והתפילין שלו. הוא העיד על עצמו, שהספר הזה גידל אותו בתורה ויראה. על משקל שמו של אותו ספר, הוציא אחד מתלמידיו דברים ששמע מפי מרן ה"שבט הלוי" בענייני תורה ומועדים, וקרא לספר "רחמי הרב".
בספר הזה מובא דבר פלא בשם הגאון הקדוש רבי צדוק הכהן מלובלין כידוע רבי צדוק הכהן חיבור ספרים רבים בכל מקצועות התורה, בנגלה ובנסתר, ובהם ספרו הידוע "פרי צדיק", ואמר הרב וואזנר זצוק"ל, שרבי צדוק הכהן זכה לחבר ספרו זה כי הרבה להסתכל בנרות שבת קודש כאשר הם דולקים. כך הוא קיבל מגדולי ישראל, רבותיו הקדושים, וכך אמר לתלמידיו!
(מתוך דורש טוב ויקרא)