בפרשת השבוע שאנו קוראים על המעמד מרטיט הלבבות של קבלת התורה, החלטנו לתת מבט נוסף על תוכנית הלימוד של ה'עמוד היומי'. העמוד היומי קוצר הצלחה אדירה תוך תקופה קצרה, כשבסייעתא דשמיא מיוחדת עם ישראל לומד בשקידה עמוד ועוד עמוד, רבבות לומדים מתקדמים ומתחילים להתקרב אפילו לכיוון סיום המסכת הראשונה.
אומנם קצב הלימוד איטי יותר באופן משמעותי, משך הלימוד של כל מסכת הוא כפול בזמן, לעומת הדף היומי, אבל בכל זאת, מתחילים לראות את הסיום הראשון וההתרגשות גואה.
פנינו לשוחח עם מגידי השיעורים של 'עמוד היומי' ב'דרשו', אשר זוכים להרביץ תורה לאלפים מדי יום ביומו באמצעות השיעורים המוקלטים והמצולמים, והפעם אנחנו עם הרה"ג ר' דוד בוק שליט"א, שמזה מספר שנים מוסר שיעורים בתוס' על 'הדף היומי' ועם פתיחת תוכנית הלימוד 'עמוד היומי' מוסר שיעורים גם בתוכנית זו על הגמרא ועל התוס' כאחד.
"הלימוד של 'עמוד היומי', מרגיל אותנו ללימוד מיוחד בכל רגע. כי באמת, ללמוד עמוד אחד בגמרא זה מאוד קל, במיוחד עכשיו שלומדים מסכת ברכות שכל בי בי רב דחד יומא כבר למד אותה בעבר והיא תמיד מתוקה בפי הלומדים.
"ובכל זאת, אנחנו מייחסים לזה חשיבות. עמוד! עמוד שלם! לומדים אותו, חוזרים עליו, עם רש"י, עם תוס', עם המפרשים. זה מקבל משמעות אחרת. אפשר ב-20 דקות לקנות עולם ומלואו! אפשר בחמש דקות לרשום הישגים כבירים.
"אני יכול להעיד על עצמי, מאז שהתחלנו ללמוד את העמוד היומי, אני מרגיש טעם חדש של מתיקות בגמרא, עומק חדש של מתיקות שלא הרגשתי קודם לכן, דווקא בגלל שההתמקדות היא בחלקים קטנים יותר, ובגלל ש'עיון העמוד' הנפלא של 'דרשו' שמביא את המפרשים על כל מילה ומילה, זה נותן טעם אחר לגמרא.
"כמובן שגם ה'מחייב' שיש לי כמגיד שיעור, לרדת לעומק הפשט ולא לוותר על כלום, הוסיף לי המון. זאת מתנה יקרה מאוד שקיבלתי מ'דרשו'. לא עוד משפטים מעומעמים, לא עוד חלקים שנשארים לא ברורים, הכל חייב להיות ברור עד הקצה האחרון, והגישמאק שזה נותן הוא עצום!".
**
אחרי רגע הוא תפס את עצמו כשראה שאני לא מזהה אותו…
שאלנו את הרב בוק אודות התגובות שהוא מקבל מהציבור, והוא מספר לנו שהתגובות מגיעות בקצב הולך וגובר, מה שמעיד על כך שמספר שומעי השיעור ולומדי 'עמוד היומי' נמצא במגמת עלייה מתמדת ב"ה.
"לפני כמה ימים כשנכנסתי לבית כנסת כלשהו, ניגש אלי יהודי לא מוכר, ואומר לי 'שלום עליכם הרב בוק', בכזאת הארת פנים. אחרי רגע הוא תפס את עצמו כשראה שאני לא מזהה אותו… הוא צחק ואמר לי "אנחנו לומדים בחברותא כל יום, שכחתי שרק אני רואה אותך ואתה לא רואה אותי…".
"הוא סיפר לי שמדי יום, כשהוא מסיים את יום העבודה, הוא פותח את השיעור ב'עמוד היומי', ומתענג על שיעור גמרא. כמובן שזה נותן לי הרבה חיזוק כשאני מקבל תגובות כאלו.
"אבל במיוחד נהניתי מזה שהוא אמר שאנחנו לומדים בחברותא, כי באמת כשאני מוסר את השיעורים אני מאוד משתדל שזה לא היה בצורה של הרצאת דברים כמו רב שמלמד את תלמידיו, אלא יותר בסגנון של לימוד משותף, כמובן שרק אני מדבר כי אני יושב לבד מול המצלמה, אבל הניגון, וצורך ההתבטאות היא יותר כזאת שלקוחה מלימוד של חברותא.
"מקרה אחר, דווקא מצחיק קצת, אירע עם שכן בבניין שלי. לפני מספר שבועות הוא עצר אותי בחדר המדרגות ושאל אותי אם אני קשור לרב בוק מהקו של 'דרשו', כי לשנינו קוראים דוד בוק, ואולי אנחנו בני דודים…
"שאלתי אותו "למה אתה שואל", והוא הסביר לי שהוא מקשיב לשיעורים של הרב בוק כל יום בדרך לכולל, דרך קו השיעורים של 'דרשו'.
"כשהוא ראה שאני מחייך בסיפוק הוא הבין את הטעות שלו: "רגע… זה אתה???". כשאישרתי לו את הדבר, הוא התקשה להאמין…".
**
הוא סיפר לי שבמשך חצי שעה הוא התאמץ להשיג את הטלפון שלי, כי יש לו משהו מאוד חשוב לומר לי
שאלנו את הרב בוק, מה הסוד של ההצלחה במסירת השיעורים, ומדוע הם כל כך אהובים וברורים.
"באמת שזה עניין של סייעתא דשמיא. לב יודע מרת נפשו, איני ראוי לאצטלה הזאת, אבל הקב"ה זיכה אותי שהשיעורים שלי מתקבלים על לב השומעים וזה חלקי מכל עמלי.
"אם נשאל מה ה'סוד' בהצלחה הזאת, אני לא יודע לומר, אבל אני כן יכול לומר שאני מאוד משתדל שהשיעור יועבר בצורה כזאת שהוא יתקבל בקלות אצל השומעים. אני תמיד משתדל לחלק אותו לנושאים, שיהיה ברור על מה אנחנו מדברים עכשיו, היתה שאלה, היתה תשובה ודחינו את התשובה. עכשיו שאלה חדשה, ועליה יש שתי תשובות. ברגע שהלומד יודע בצורה ברורה איפה אנחנו נמצאים, באיזה שלב של המהלך, זה מקל עליו מאוד ועוזר לו להבין את ההיגיון שבכל דבר שהגמרא אומרת.
"כך גם בלימוד התוס', לפעמים יש כאלו 'תוספותים' ארוכים שמתפרשים על חצי עמוד, וזה מאוד מפחיד את הלומדים שלא רגילים בכגון דא. אבל אם לוקחים את התוס' ומחלקים אותו לחלקים, זה נהיה הרבה יותר קל, וזה באמת כך, הרי התוס' הארוך הזה מורכב מכמה מהלכים, הוא שואל שאלה משיב עליה כמה תשובות, ולאחר מכן שואל שאלה חדשה. כל מה שצריך לעשות זה לסמן נקודה, סיימנו לעסוק בשאלה הקודמת ועכשיו עוברים לנושא חדש. זה הרבה יותר קל כשלומדים כך.
"עוד משהו שאני יכול לומר, זה נושא הסיכומים. אני מאוד מאוד משתדל בסוף כל שיעור לעשות סיכום, מה למדנו היום. זה לוקח בין דקה ולדקה וחצי, והתועלת של זה עצומה.
"היה מקרה אחד שבו מישהו התקשר אלי, וסיפר לי שבמשך חצי שעה הוא התאמץ להשיג את הטלפון שלי, כי יש לו משהו מאוד חשוב לומר לי.
"בשיעור של היום לא עשית סיכום", הוא אמר, "אני לא יודע אם שכחת לסכם, או שהחלטת שאתה מפסיק לסכם כל שיעור, ולכן אני מתקשר. אם שכחת, אז אני רגוע, זה אומר שמחר ובימים הבאים כן יהיו סיכומים.
"אבל אם החלטת להפסיק לסכם, אני מתחנן אליך, תחזור לסכם. זה חשוב, זה נותן לי המון. אני מאזין לשיעורים שלך בעיקר בגלל הסיכום שיש בסוף. זה נותן לי את כל העמוד מסודר ביד, עם הבנה ברורה ומדויקת".
הרגעתי אותו שבאמת שכחתי לסכם באותו יום. טעויות קורות, אבל אין לו מה לדאוג, לא הפסקתי, ובסייעתא דשמיא אני מקווה שהקב"ה ייתן לי את הכח והכלים לסיים ולסכם את הש"ס כולו, יחד עם אלפי הלומדים".