הרב ישראל ליוש
הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה (יב ב)
"עשרת המכות" – אומר ה'שפת אמת' זי"ע בשם סבו בעל ה'חידושי הרי"ם' זי"ע – "באו כדי להסיר את הקליפה וההסתר מעשרה מאמרות, לעשותן עשרת הדברות".
נבאר: עיקר תכלית ותיקון העולם הוא כדי שינתנו תורה ועשרת הדברות לעם ישראל, והם ילמדוה ויקיימוה. אלא שאחר שנברא העולם בעשרה מאמרות ע"י הבורא ית"ש, רבתה הכפירה בעולם ורבו מערערים הטוענים שאחר הבריאה, העולם מונהג מעצמו ללא מחדש ומשגיח. והיתה דעת הכופרים מחלחלת, מקלקלת ופוגמת.
לקראת בחירת עם סגולה ע"י מתן תורה ועשרת הדברות, נדרש העולם לתיקון מאותן דעות כוזבות, ע"כ הביא הקב"ה עשר מכות על מצרים, לא רק כדי להכותם ולהוציא את ישראל ביד חזקה ובזרוע נטויה, אלא גם כדי להראות אות ומופת שהעולם שנברא בעשרה מאמרות מונהג על ידו ית', ולולא רצונו לא יוכלו הברואים והנבראים להתקיים בעולם, ואחר הבריאה בששה ימי בראשית, הוא מחדש בטובו בכל יום תמיד. וראיה לכל זה הם עשר המכות שהנחית עליהם הבורא ופגעו במערכות תבל, הים והיבשה, האויר והמאורות, החיות, הבהמות והאדם, כי אף אחר הבריאה, קיומם תלוי ברצונו ית'. ובזאת עשר המכות חידשו וחיזקו את האמונה בעשרת המאמרות, לקראת נתינת עשרת הדברות.
מעתה יש ליישב הדעות שנחלקו אם העולם נברא בתשרי או בניסן, כי באמת העולם נברא בתשרי, אלא שבניסן נתחדשה הבריאה ע"י עשרת המכות, והגיע העולם שוב לתיקונו בהיגלות אור יקרות לפני כל עם ועולם שהבריאה נצחית, והקב"ה מחדש בטובו בכל יום את הבריאה כולה, והוא מנהיג, מנהל ומשגיח על כל חי ונברא מביצי כינים עד קרני ראמים, והגילוי הזה נתגלה לקראת התיקון השלם, במסירת התורה ועשרת הדברות לעם הנבחר, עם סגולה.
יש לומר שעל כן נצטוו ישראל: 'החודש הזה לכם ראש חדשים', אע"פ שהעולם נברא בתשרי, והוא צריך להיות ראש לחודשי השנה, מכל מקום 'לכם' לישראל, מקבלי התורה, מקיימי ייעוד העולם, חודש ניסן, החודש בו נתגלה אור חידוש הבריאה וניתנו בו אות ומופת להנהגת הקב"ה בעולם, הוא ראשון לחודשי השנה.
על כן מונין למלכי ישראל מחודש ניסן, ולמלכי אומות העולם מחודש תשרי, כי רק בעבור ישראל נתחדשה הבריאה בחודש ניסן, ע"י שידוד מערכות תבל בעשרת המכות, כדי להכינם לקראת מתן תורה ועשרת הדברות שהם תכלית קיום העולם ורצון הבורא.
♦♦♦
מפורסמים דברי מרן הרב מבריסק זי"ע שמסילת הברזל ה'טרנס סיבירית' שנבנתה מרוסיה ליפן ע"י אלפי אנשים במיליוני שעות עבודה, נבנתה עבור תלמידי ישיבת מיר שינצלו מהמלחמה ויגיעו לשנחאי, כי כדברינו, עשרת המאמרות שבהם נברא העולם הם עבור קיום עשרת הדברות.
שאל פעם תלמיד את מרן רבי חיים מבריסק זי"ע: "אם כן שכל מה שנעשה בעולם הוא עבור לומדי התורה, מדוע ישנם ביצות בדרך לישיבת וולאז'ין? הרי הביצות הללו מקשים מאוד ללומדי התורה לבוא וללמוד בישיבה! מדוע לא עלה בדעתו של שר התחבורה לסלול שם כביש, הרי לו היו ביצות בדרך לאיזו גימנסיה או בדרך לכל מקום אחר, היו סוללים מיד כביש, מדוע נגרע חלקם של לומדי התורה?"
ענה לו רבי חיים: "הביצות גם הן החזקת תורה…" והסביר: "כולם מוכנים לעשות כל מאמץ כדי לבוא ללמוד תורה בישיבת וולאז'ין, זו הרי זכות מיוחדת… אפילו שהדרך לישיבה מלאה ביצות, זה לא מונע מהם לבוא ללמוד בישיבה… אבל פעמים קורה שאחרי שכבר באו לישיבה, לפתע עולים געגועים הביתה, לו היה כביש סלול, הבחור לא היה חושב פעמיים ונוסע, עתה שישנן ביצות וקשה לצאת מהישיבה, הוא מתחבט ומתלבט האם לצאת מהישיבה, הרי לא קל לעבור פעמיים את הביצות הללו, בהלוך ובחזור, ואז הוא נשאר ללמוד בישיבה… נו… אז הביצות הן לטובת לומדי התורה או לרעתם…?!"