יוחנן וסרמן
ברבמשך שנים רבות משקיע הג"ר דניאל חיים אורלנצ'יק שליט"א, מאמץ רב בנושא של ליבון ופסיקת הלכות בענייני שמירת הלשון. באמתחתו כבר שורה ארוכה של קונטרסים שהוציא לאור בנושא זה, כשכל אחד ואחד מהם פונה לקהל יעד מסוים, ומלבן את הלכות שמירת הלשון בתחום ספציפי זה.
כך למשל חיבר הרב אורלנצ'יק קונטרס ייעודי לשמירת הפה כהלכה בשידוכים, עם הנחיות ברורות למחנכים ומשגיחים מתי הם צריכים להימנע מלענות על שאלות ומתי עליהם להשיב תשובות נכונות, באילו נושאים אסור להם לשנות מן האמת וחובה עליהם ליידע את ההורה המברר אצלם על חסרונות או בעיות שיש למדובר או למדוברת, ומתי הם צריכים להתחמק מהשאלה ולהימנע מלהשיב עליה תשובה חד משמעית.
כל הקונטרסים הללו הנם מעין נספחים לספר המרכזי 'שמירת הפה כהלכתו', בו מברר הרב אורלנצ'יק בעיון חקירה ודרישה הלכות נחוצות בענייני שמירת הלשון, מה שהוביל אותנו לשאול אותו כיצד התגלגל לעסוק דווקא במקצוע זה, מכל מקצועות התורה, עד שהפך למורה צדק במיוחד לענייני שמירת הלשון, ואף זכה לכתב הסמכה מיוחד מאת הגאון רבי משה שאול קליין, להשיב את שואליו דבר בהלכות אלו, ואכן הוא חבר מן המניין בצוות המשיבים ההלכתיים של 'משמרת השלום'.
האמת היא שבטבע שלי אני ממש ההיפך מזה
"האמת היא שבטבע שלי אני ממש ההיפך מזה", מספר הרב אורלנצ'יק בגילוי לב "בילדותי הייתי בעל לשון חדה מאוד, ולא פעם הייתי מדבר בעוקצנות מפולפלת, אני הייתי הילד הכי צעיר בכיתה, והילדים האחרים די פחדו ממני.
"אני זוכר באופן מיוחד את אותו מקרה שבו מישהו שנפגע מדברי, החל לרדוף אחרי, ואני ברחתי ממנו כל עוד נפשי בי, מה'חיידר' עד לביתי, מרחק של כקילומטר וחצי, כשהחבר דולק אחרי ורוצה לכלות בי את זעמו. שנים רבות אחרי, פגשתי את אותו חבר, וניצלתי את ההזדמנות כדי לבקש ממנו מחילה.
"כמה שנים מאוחר יותר, החלה התעוררות ציבורית בנושא הזה של שמירת הלשון. עד אז לא ידעו על כך, ספר החפץ חיים לא היה מאוד נפוץ, והעיסוק בו היה כמעט נדיר. אנשים מעטים היו ערים לנושא הזה של שמירת הדיבור והלשון, ואז החלה התעוררות ציבורית, וגם אני נחשפתי לנושא כמו רבים אחרים.
"כשהבנתי את חומרת העוון, הרגשתי מאוד רע עם עצמי. איך עשיתי הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלוקים כל כך הרבה פעמים? כמה פעמים דיברתי בגנותם של אחרים, עלבתי בהם, פגעתי בהם. נורא ואיום. התחלתי להתפלל על זה באופן פרטני לקב"ה שיזכה אותי לתקן את כל מה שעוויתי וחטאתי ופשעתי בחטא הלשון".
**
ואכן תפילותי נענו, והקב"ה זיכה אותי ללמוד בחברותא עם מורי ורבי
"ואכן תפילותי נענו, והקב"ה זיכה אותי ללמוד בחברותא עם מורי ורבי הגאון רבי נחמן הרשקוביץ שליט"א, שהיה מגיד שיעור שלי בישיבת קרעטשניף, וכמה שנים לאחר מכן התחיל ללמוד איתי בחברותא, ובתוך שאר הלימודים שלמדנו יחד, הוא הקדיש זמן מיוחד גם ללימוד של הלכות שמירת הלשון בצורה יסודית ומעמיקה. הוא הכניס אותי לנושא וההתחלתי לקבל מושגים קצת יותר נרחבים מה אסור, מה מותר, מה הגדר של גנות, מתי זה נחשב לתועלת ועוד ועוד.
"אחרי תקופה נוספת קם הרב אהרן מרגלית, שמפורסם בציבור בעיקר בזכות ספרו הנודע 'אתהלך', ונדבה רוחו אותו להקים מפעל עצום של שמירת הלשון. הוא החליט לייסד כולל מיוחד ללימוד הלכות שמירת הלשון באופן יסודי לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, ויחד עם הגאון רבי נחמן הרשקוביץ הוא הלך לגדולי הפוסקים שבירכו אותו על היוזמה ועודדו אותה מאוד, וגם הנחו אותם איך לבסס את הלימודים ומה צריכים לעשות כדי שהלומדים יקבלו היתר הוראה מיוחד לענייני שמירת הלשון. בסייעתא דשמיא, מלאכת הקמת הכולל בפועל והעמידה בראשו הוטלה עלי, הודות להיכרותי הקרובה עם הרב הרשקוביץ ועם הרב אהרן מרגלית, והעיסוק הקודם שלי בנושא זה של שמירת הלשון.
"הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א, הפנה אותנו אל מורי ורבי הגאון רבי משה קופמן שליט"א, שנחשב לגדול הפוסקים בנושא זה של שמירת הלשון בדור הנוכחי. הוא חיבר סדרת חיבורים בנושא זה של שמירת הלשון, 'שבילי חיים', 'נתיב חיים', 'זרע חיים', וקונטרס 'מי מנוחה', קונטרס 'זהירות מלשון הרע' ועוד, והדפיס אותם בעשר מהדורות עם הסכמות של כל גדולי הפוסקים.
"הגר"מ קופמן בנה לנו תוכנית של תשע שנות לימוד והכשרה. שש שנות לימוד מעמיק ועיוני, שנתיים של מבחנים מקיפים ופרטניים, ועוד שנה של 'שימוש', במהלכה היינו מגיעים אליו והוא הציג בפנינו מכתבים ו'פקסים' שקיבל מכל רחבי העולם עם שאלות מורכבות בסוגיות של שמירת הלשון, ואנחנו היינו צריכים להשיב תשובות על השאלות הללו. כך הוא כיוון אותנו והנחה אותנו, מתי אנחנו צריכים להוסיף בירור, מתי צריכים לשים לב לדברים שנראים שוליים אבל משנים את התמונה כולה, ועוד ועוד, עד שהוא ראה שאנחנו אכן מכוונים להלכה וקבע שאנחנו כבר יכולים להתעטר בתואר 'יורה יורה' בהלכות לשון הרע.
"כשיצאנו לדרך היינו כעשרים אברכים, ומתוכם שישה אברכים השלימו את הלימודים והשימוש.
"הגאון רבי משה שאול קליין העניק לנו את כתב ההסמכה ומאז אנחנו עוסקים בנושא, כל אחד לפי דרכו וענייניו, ואני יכול לומר לכם שהטלפון לא מפסיק לצלצל, אין לי מושג אפילו איך אנשים מגיעים אלי, רבים מתקשרים דרך הקו של 'משמרת השלום', אבל יש גם אחרים שמתקשרים לטלפון האישי שלי, ואני שמח על כל טלפון, כל שאלה היא עולם ומלואו, וכל אחד זכאי לקבל הדרכה והכוונה פרטנית איך להיזהר מאיסור לשון הרע ושאר האיסורים החמורים הכרוכים בדיבור פה".
האם מותר למורה מקצועית שמלמדת את הבנות מתמטיקה למשל, לעדכן את מחנכת הכתה בהתנהגות של הבנות?
החיבור שהוצאתם לאור עוסק בשאלות שנוגעות לחייהן של מורות בבית ספר. כאן המקום לשאול, לפי מה אתם בוחרים נושא, ולמה בעצם אתם מחלקים את ההלכות לקונטרסים רבים וקצרים יחסית?
"הקונטרס הספציפי הזה 'קובץ לבית יעקב', הוא דווקא פרי יוזמה של מחנכת דגולה יחד עם כמה מורות צדקניות, ששמו לב שתוך כדי עבודה בבית הספר יש לה שאלות רבות בנושא שמירת הלשון, והן נשארות בלתי פתורות. אני לא מדבר על הלכות פשוטות וידועות של מה אסור ומה מותר, אלא נושאים שהם לא 'שחור לבן'.
"האם מותר למורה מקצועית שמלמדת את הבנות מתמטיקה למשל, לעדכן את מחנכת הכתה בהתנהגות של הבנות? אולי יש בזה משום לשון הרע? ברור שלא כל דבר מותר לספר וגם ברור שיש דברים שאפשר וגם צריך לספר. איפה עובר הגבול?
"אם המורה מחזיקה בדעה שלילית על כיתה מסוימת, מותר לה לבקש מההנהלה שלא יתנו לה לחנך את הכתה הזאת בשנה הבאה כי זאת 'כיתה קשה', או שיש בזה משום לשון הרע? מותר למורות להחליף ביניהן חוות דעת על תלמידות או על כיתות שלמות, מתי כן, מתי לא. מה מותר לומר לאמא שבאה לאספת הורים, האם הותרה הרצועה ומותר לומר לה הכל על הבת, או רק מה שהמורה בטוחה שיביא לתועלת?
"השאלות הללו הם שאלות לא פשוטות, וגם התשובות לפעמים לא חד משמעיות, כי זה מאוד תלוי במקרה הספציפי. כמובן שגם מורה שלומדת את הקונטרס הזה מרישא ועד גמירא ויודעת אותו בעל פה, עדיין תצטרך לשאול מדי פעם שאלות הלכה למעשה, אבל יהיו לה מושגים, היא תהיה ערה יותר למה שאסור ומה שמותר, ותדע לשאול את השאלות הנכונות.
"אותה מחנכת אספה צרור של שאלות כאלו ושלחה לי באופן מרוכז, ואכן ישבתי על המדוכה ועיינתי בנושאים הללו, וכתבתי תשובות קצרות ותמציתיות ככל האפשר, וכך יצא לדרך קונטרס מיוחד בנושא, כמובן שאחר כך הוספנו עליו עוד כמה שאלות נחוצות ונפוצות, ממה ששאלו אותי מורות בטלפון, וב"ה יצא מתחת ידינו דבר נאה ומתוקן בסייעתא דשמיא.
"לגבי השאלה שלכם למה אני מעדיף להוציא קונטרסים קצרים, שתי תשובות בדבר. קודם כל להוציא קונטרס זה לא משהו שבא בחינם, זה עולה כסף. הייתי שמח לחבר ספרים עבי כרס, אבל צריכים מימון כדי להדפיס ולהפיץ אותם.
"אבל יותר מזה יש כאן גם עניין של תועלת. הקונטרס הזה ממוקד למורות. באופן ספציפי ופרטני. קונטרס אחר ממוקד לשידוכים! יש לי קונטרס שחיברתי וממוקד לקבוצות תמיכה, שזה מקום שבו אנשים באים ושופכים את לבם ועלולים להיכשל בלא מעט לשון הרע שמדברים על ההורים ועל בני הזוג ועל הילדים ועל מי לא…
"מטפלת שמנחה קבוצות תמיכה, לא תמצא עניין בשאלות שנוגעות למורות, ומורות בבית הספר לא מתעניינות יתר על המידה בהלכות הנוגעות לקבוצות תמיכה. לכל אחד יש את התחום שלו, וכשאני ממקד את ההלכות הספציפיות והחשובות ביותר לבעלי מקצוע מסוים, בקונטרס ממוקד, התועלת גדולה לאין ערוך".
- הזכרתם את סוגיית המימון. איך באמת מממנים הוצאת ספרים וקונטרסים. מדובר בהוצאה כבדה, האם כיסוי ההוצאות מגיע ממכירת הספר?
"זאת שאלה שאלתית. כיסוי ההוצאות אולי מכסה את ההשקעה אבל רק אחרי זמן ממושך מאוד, וההכנסה ממכירת ספרים נכנסת טיפין טיפין. אתה צריך לשלם בפעם אחת סכום נכבד מאוד כדי לממן את ההדפסה, ואחרי כך מקבל את זה בתשלומים של כמה מאות ואפילו כמה עשרות שקלים בחודש…
"לכן לא תראה כמעט ספר שיוצא היום לאור בלי שמישהו מימן לפחות את החלק הארי של הוצאתו, וכל מחבר ספר יגיד לכם שיש לו סיפורי מופת אודות הסייעתא דשמיא המיוחדת שליוותה אותו כדי שהספר יראה אור. ואני יכול לספר בהקשר זה סיפור נפלא שאירע כשהוצאתי את הספר הראשון, שלי 'שמירת הלשון כהלכתה', שהוא בעצם דומה לספר הנפלא והמיוחד במינו, 'שמירת שבת כהלכתה', אלא שהוא עוסק במקצוע אחר בתורה.
"תקופה לפני שהשלמתי את כתיבת הספר לאחר עמל ויגיעה של שנים, התחלתי ללמוד עם יהודי שאינו שומר תורה ומצוות. הוא ביקש ממישהו שיסדר לו חברותא ללימוד גמרא, הוא רוצה להכיר את תורת ישראל, ואני לקחתי על עצמי את האתגר. כמובן שלא היה לי זמן מיותר, ולא חיפשתי ריגושים, אבל יש בזה שליחות עצומה, לשבת עם יהודי שרוצה להכיר את בוראו דרך התורה הקדושה ולקרב אותו לתורה ולמצוות.
וואו! כמה שנים השקעת בזה?
"כשהגעתי לישורת האחרונה של הכנת הספר לדפוס, התחלתי לחשוב על מקורות מימון. הייתי כבר בתחילתה של תקופת השאת הצאצאים בלי עין הרע, הוצאות יש בשפע, הכנסות הרבה פחות… מאיפה אני ממן את הוצאות הדפוס שבאותה תקופה, לפני כ-13 שנה, עמדו על כ-50 אלף שקלים.
"חשבתי לגייס לעניין כמה ידידים נדיבי לב, שכל אחד יתרום סכום קטן וביחד יהיה משהו, אבל זה לא פשוט, לא נעים לבקש טובות, ואני לא רוצה לגרום לאנשים לתת כסף רק כי לא נעים להם לומר לי לא…
"באחת הפעמים בהן למדתי עם אותו יהודי, נפלה עינו על תכריך הכתבים שהיה איתי. הוא הסתקרן ושאל אותי מה זה, ואני אמרתי לו שזה ספר שאני עומד להוציא לאור בעז"ה, מיד אחרי שיהיה לי את המימון…
"מה זה הספר הזה", הוא שאל, והסברתי לו על הנושא של שמירת הלשון, חשיבות העניין והחובה להיזהר בכל דבר שמוציאים מהפה.
"מבחינתו זה היה ממש דבר פלא. ספר שלם אתה כותב על מה מותר לומר ומה אסור לומר? וואו! כמה שנים השקעת בזה?… כשהוא הבין במה דברים אמורים, הוא פשוט התלהב ובו במקום הודיע לי שהוא תורם לי 25 אלף שקלים, ובלבד שאנציח את שם אביו המנוח על הספר, לעשות נחת רוח לנשמתו.
"את החצי השני תרם יהודי חרדי נדיב לב שהתלהב גם הוא מהרעיון ורצה לקחת זכות בזיכוי הרבים הזה, וכך הגיע הספר לדפוס, ויכולתי גם למכור אותו במחיר מוזל מאוד, אחרי שעיקר ההוצאות כוסו מבעוד מועד".
**
איך לומדים הלכות שמירת הלשון במשך שש שנים בעיון?
איך לומדים הלכות שמירת הלשון במשך שש שנים בעיון? הרי ספר ההלכה היחיד שעוסק בנושא הוא 'חפץ חיים', אפשר ללמוד ולסיים אותו בתוך שבוע לכל היותר, גם מי שמקדיש רק עשר דקות ללימוד מסיים אותו בתוך ארבעה חודשים, מה למדתם כל כך הרבה זמן?
"החפץ חיים הוא אכן הראשון שקיבץ את כל ההלכות למקום אחד וכתב אותן בצורה מסודרת, אבל ההלכות האלו קיימות ומפוזרות בכל רחבי הש"ס והפוסקים, כמו שהח"ח עצמו כותב בהקדמה לספרו.
"אנחנו למדנו את כל הסוגיות הללו הדק היטב, עם כל הראשונים, ללבן כל הלכה והלכה בדיוק מה הגדר שלה, מה השורש שלה, עד היכן מגיעים הדברים ועוד. הרי הח"ח השקיע מאמץ רב כדי שהספר יהיה שווה לכל נפש, הוא כתב רק את תמצית הדברים, אנחנו למדנו את הדברים בהרחבה גדולה.
"כך למשל יש שני דפים במסכת 'ערכין' שעוסקים בנושא של שמירת הלשון, יש רי"ף במסכת שבת דף ל"א שעוסק בהרחבה בנושא זה, הסוגיא של 'באפי תלתא', נמצאת במסכת בבא בתרא, ומשם אפשר להגיע לבירורים הלכתיים דקים ומפורטים בשאלה מה נקרא דבר מפורסם ומה לא, ומתי ההיתר 'באפי תלתא' אכן מאפשר לומר משהו שכבר ידוע לכולם. אני בעניי הגעתי ל-13 תנאים שונים שנצרכים כדי להשתמש בהיתר של 'באפי תלתא'! 13 תנאים שאם לא התקיים אחד מהם, ההיתר הזה לא תופס, ומי שעיין ב-13 התנאים הללו, מבין מיד שזה כמעט 'בלתי עביר', נדירים מאוד המקרים שבהם אפשר להשתמש בהיתר הזה, וכמובן לא המצאתי שום תנאי, אלא הכל לקוח מתוך הסוגיא עצמה והראשונים המבארים אותה, רבינו יונה, תוס', מהרש"ל ועוד.
"ויש עוד סוגיות שונות בגמרא כשרבינו הקדוש אומר לבנו 'כלך לך מלשון הרע', ודברי חז"ל במדרשים השונים ועוד ועוד. יש הרבה מאוד מה ללמוד בנושא של שמירת הלשון, אלא שזה מפוזר בכל חלקי התורה, וצריכים לקבץ וללקט בעמל וביגיעה רבה".
- ומה התגובות של הציבור לעיסוק בנושא ולקונטרסים היוצאים לאור תמידין כסדרם?
"התגובות מאוד נלהבות. קודם כל התגובות של גדולי התורה שנחשפים לזה ומעודדים בכל פה. מרן שר התורה רבינו הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שיבח כמה פעמים את הקונטרסים הללו, ועלעל בהם בנוכחותי, יש גם הסכמה שלו על ספר 'שמירת הפה כהלכתו', כשמחמת חולשתו מי שכתב אותה בשמו היה נכדו הרב מתתיהו זאב שטיגל שליט"א, שכתב אותה בנוכחותו ועל פי דברו. כמו כן זכנו להסכמה נוספת החתומה בחתימת ידו של מרן שר התורה זצ"ל בחודש אב תשפ"א, אולי היתה זו ההסכמה האחרונה עליה חתם, ומי שכתב אותה היה בנו חביבו הגאון רבי יצחק שאול קניבסקי שליט"א. מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין גם הוא מאוד תומך בעניין בכל כוחו ואף כתב לנו הסכמה מיוחדת במינה.
"כמו כן זכינו להסכמה נלהבת של הגאון רבי ישראל גנס שליט"א, והאמת שמי שיודע שמאוד קשה להגיע אליו כיום, בגלל עיסוקיו הרבים בהרבצת תורה, אבל הגברת שמשמשת כעורכת לשונית של הקונטרסים הללו נמצאת בקשרי ידידות עם הרבנית, וכשהרבנית שמעה ונחשפה לתוכן היא הראתה אותו לרב שליט"א שמאוד התלהב וגם כתב הסכמה בהתאם, הגאון רבי משה שאול קליין, כמובן מלווה את כל הפעילות הזאת עוד מהצעדים הראשונים שעשיתי בתחום הזה של ההוראה של שמירת הלשון וגם הוא מאוד נהנה מכל התקדמות ולא מסתיר את השמחה שלו על כל קונטרס נוסף שיוצא לזכות את עם ישראל בנושא זה של שמירת הלשון על כל חלקיה בכל התחומים ובכל המקצועות.
"אבל הכי חשוב זה שהציבור מגיב בצורה חיובית. אנשים פשוט לומדים בקונטרסים הללו ומשנים את ההתנהלות שלהם בעבודה ובחברה, וזה מה שחשוב יותר מהכל".
לבירורים, הזמנת הרצאות ורכישת הקונטרסים: 0504125999.