לפי מה נבחר איזה לחם עדיף לברכת המוציא?

כ"ג תשרי- קס"ח ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ח סעיף ה'

– על איזה מין פת מברכים –

פת ישראל ופת עכו"ם לפניו על איזה מהן יבצע? הוא אינו מקפיד על פת עכו"ם ובני ביתו מקפידים, אחרי מי הולכים? הוא מקפיד ואורחו לא מקפיד על מה יבצע? | מה הדין בהנ"ל כשאינה חביבה לו? |

אם מונח לפניו שני מיני פת, אחת של ישראל, ואחת של עכו"ם, ופת העכו"ם יותר נקיה, אם אינו נזהר במשך השנה שלא לאכול פת עכו"ם [פת עכו"ם אמנם אסור אבל חז"ל התירו בשעת הדחק, ובעשי"ת יזהר אדם שלא לאוכלה] יאכל מה שירצה, דשני המעלות שקולות, אבל אם נזהר במשך השנה שלא לאכול פת עכו"ם, מבואר בשו"ע, שיסלקנה מע"ג השולחן וממילא נותר לפניו רק פת ישראל ויבצע עליה, והמ"ב מביא, שהרבה אחרונים חולקים וסוברים שא"צ לסלקה, שכיון שנזהר מזה כל השנה, אז כלפיו היא כאינה קיימת, ויבצע על פת הישראל.

כאשר יושבים בסעודה יחד בעה"ב ובני ביתו, והוא לא מקפיד על אכילת פת עכו"ם, ובני ביתו מקפידים, והוא הבוצע והם שומעים ויוצאים יד"ח, הולכים אחרי הבוצע, ויבצע על פת העכו"ם.

אדם שיושב בסעודה ויש לו אורח, ובעה"ב לא אוכל פת עכו"ם והאורח אוכל, יבצע בעה"ב על פת עכו"ם מפני כבודו של האורח, ואומר הרמ"א, שזה הכל אם פת העכו"ם חביבה לבעה"ב אלא שמפני האיסור נמנע מלאוכלה, אבל אם אינה חביבה לו, יבצע על פת הישראל, כי היא גם חביבה וגם היא פת של ישראל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

2 תגובות

  1. אילון מאיר הגב

    1. אם מתי שבע"ב מקפיד אז בוצע על פת העכו"ם משום כבוד האורח, אז למה מתי שבעה"ב לא מקפיד, בוצע על הפת עכו"ם? איפה כבוד האורח?
    2. האם זה ש"נזהר" בעה"ב מפת נכרי אינו כדין נדר? (אני מבין שהביאור הלכה דן בזה, אבל לא הבנתי אותו עד הסוף.)

    תודה רבה על כל העבודה הנפלאה הזאת!

    אילון

    • צוות אתר 'דרשו' הגב

      שלום אילון,

      1. לא נזכר במפורש מקרה שבעה"ב אינו מקפיד והאורח מקפיד, אך נזכר בשו"ע מקרה של בעה"ב האוכל פת עכו"ם ובני ביתו אוכלים פת ישראל, שבוצע על פת עכו"ם, ודברי השו"ע שם "הואיל והוא הבוצע ואין דעתו לאכול אלא מאותו פת", נכונים גם לגבי מקרה של בעה"ב ואורח, וכפי שהבנת לדינא, שבעה"ב בוצע על פת עכו"ם. אך במקרה שבעה"ב מקפיד והאורח אינו מקפיד, לא ניתן לומר "הואיל ואין דעתו לאכול אלא מאותו פת", שהרי בעצם היה מעדיף פת עכו"ם [שהרי היא נקיה יותר, ובשניהם שוים אין כל נדון להקדמת פת עכו"ם. משנ"ב ס"ק יז], ורק בגין האיסור אינו חפץ בה, וכיון שהתירו לו מפני כבוד האורח, שוב לא ניתן לומר שדעתו לאכול רק מפת ישראל. ואכן, כשפת ישראל חביבה עליו מצד עצמה, בוצע עליה למרות כבוד האורח, כמפורש ברמ"א.

      2. שאלת איסור נדר אכן נותרה פתוחה, ואין עליה תשובה ברורה במקורות אליהם ציין המשנ"ב, אא"כ נפרש שמדובר כאן שקיבל על עצמו זהירות בעלמא, ללא נדר, ראה פרי מגדים אשל אברהם ס"ק יב.

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן