שאלה: מנקה גוי שעובד בישיבה התאונן בפני בחורים מהישיבה על מצבו הכלכלי הנמוך, ואמר שברור לו שאם יתפללו בני הישיבה לבורא עולם שישלח לו פרנסה ודאי יעזור לו, לכן רוצה לתת לכל בחור שמסכים להתפלל בעדו סך עשרים ₪ בעבור שיתפלל שבורא העולם ישפיע לו פרנסה ברווח.
עתה שואלים הבחורים האם הדבר נכון להעתיר להצלחתו של גוי, והאם ראוי ליטול ממנו תשלום על כך.
תשובה: הנה מצינו בר"ה דף ד. גבי כורש שנתן תרומה לצורך הקרבנות בבית המקדש וביקש שיתפללו בעדו משמע שמותר להתפלל בעד גוי, אך יתכן ששם הוא בכלל הוי מתפלל בשלומה של מלכות, והנה בחשוקי חמד נדה לג: הביא בענין תפילה על גוי מדברי הגר"ח פלאג'י בספר חיים ביד סי' ג"ל שם נוטה דעתו להתיר להתפלל לרפואת גוי חולה שמטיב עם יהודים ופרנסתם תלויה בחיי הגוי, ומספר שהיה גוי סוחר שנטה למות וביקש מהגר"ח שיתפלל בעדו ונתרפא וחלם חלום שתפילת הרב עשתה פירות והיה קידוש ה' גדול.
ומאידך בספרו חוקי חיים פרשת וארא כתב שאין להתפלל על גוי שיחיה כשם שאין מרפאים גוי ואין מילדים גויה, ואולי שם אין תועלת לישראל, אמנם בר"ה דף ד. מבואר בגנות כורש שתרם עבור תפילה, ומפרש שישראל שנותן צדקה ע"מ שיחה בני הוא צדיק אבל גוי אם אין מטיבין לו גמולו קורא תגר, לכן אין ראוי ליטול כסף מהגוי שמא לא ירגיש בהצלחתו ויתרעם.