הילד איננו ואני אנה אני בא (ל"ז ,ל)
זכורני שפעם כשהייתי בעריכת השולחן בליל שבת אצל כ"ק האדמו"ר ה"בית ישראל" מגור, הסתובב האדמו"ר כמנהגו בין הקהל, ולפתע נעצר במקום אחד וחזר ואמר כמה פעמים "הילד איננו ואני אנה אני בא", והמשיך לדרכו, ולאחר מכן שאלתי את מקורביו מה היתה כוונתו, ואמרו לי שעמד שם יהודי אחד שהוציא את בנו מהישיבה ושלחו ללמוד מקצוע, והאדמו"ר נעמד בסמוך לו לרמוז לו ש"הילד איננו ואני אנה אני בא", אם האב מוציא את בו מדרך התורה, "אנה אני בא", איך יישא פניו בעולם העליון כאשר ישאלוהו על הילד מדוע אינו הולך בדרך התורה, [ובפרט שאם האדם מחנך את בניו להתנתק מהתורה וללכת ללמוד מקצוע, הרי הוא מוכיח בזה שאינו רוצה בדרך התורה, וא"כ "אנה אני בא" איך יוכל להראות פניו לאבינו שבשמים]
וסיפר לי מחותני הרה"ג ר' ישראל משה סלומון שליט"א
ודע שהרבה פעמים שורש החטא הוא משום שרואים בעלי עבירה חוטאים ומתקררים מזה, וכמו שפירש רבינו הגאון רבי מאיר שמחה בעל האור שמח זצ"ל, מה שנאמר בתורה (דברים י"ז ז') "יד העדים תהיה בו בראשונה ויד כל העם באחרונה ובערת הרע מקרבך", ש"מקרבך" הכוונה לעדים, כי מאחר שהעדים רואים איך אדם מתוך עם ישראל מחלל שבת וממשיך לחיות כרגיל, מתקרר אצלם עי"ז הפחד מהחטא וכבר אינם מסתכלים על עוון חילול שבת כדבר נורא ואיום כפי שהיה אצלם עד עתה, ולכן אמרה תורה יד העדים תהיה בו בראשונה – כדי שיוקיעו מליבם מחשבה זו על ידי שישתתפו הם בפועל בעונש החוטא.
ומה נענה בזמנינו שמרוב חילולי שבת בעוה"ר נעשה הדבר קל בעינינו רח"ל, וסיפר לי מחותני הרה"ג ר' ישראל משה סלומון שליט"א שאביו הגאון רבי ברוך שמעון סלומון זצ"ל אב"ד פתח תקוה אשר נלחם במסירות נפש נגד חילול שבת קודש, נכנס לסטייפלער (הגר"י קנייבסקי) וסיפר לו שטוענים לו שיש סכנה בהפגנות על כבוד השבת בפתח תקווה, שכן אפשר שיגיע הדבר לפיקוח נפש ממש, והשיב לו הסטייפלער "מי יודע האם לא צריך מסירות נפש על עקירת השבת".
וסיפר לי הגאון רבי שמחה ווסרמן זצ"ל
ושמירת שבת היא אות ברית בינינו להקב"ה, וכשאנו שומרים על שבת קודש כשומר שדואג שגם אחרים לא יפרצו גדר, גם הקב"ה שומר אותנו. וסיפר לי הגאון רבי שמחה ווסרמן זצ"ל בנו של הגאון הקדוש רבי אלחנן, שפעם עלתה הצעה שכל יהודי שומר שבת יתלה תג בולט במשך כל ימות השבוע שכתוב בה "אני שומר שבת", ואמר ששתי מעלות טובות יש בזה, האחת, לקיים בזה מצוות עשה ד"זכור את יום השבת לקדשו", כשיהיה נגד עינינו תמיד שמירת השבת ונהיה קשורים כל השבוע בשבת, ושנית, כשהחופשיים יראו כמה חשובה אצלינו שמירת שבת, הם ייזהרו ויחששו יותר לחלל שבת קודש
(מתוך ספר ביאורים והנהגות וישלח – וישב)