בבא קמא דף כה
כיצד יכולים לפקוד עקרות על ידי תורת הנגלה?
ואביה ירוק ירק בפניה
מסופר שפעם אמר בעל ה'אבני נזר' לתלמידו בעל ה'חלקת יואב' : מדוע לא תקרא ״קוויטל׳ך״? משך רבי יואב יהושע בכתפיו והתנצל: ״אין לי שום ידיעה בענינים כאלה״.
תמה עליו ה״אבני נזר״; "וכי אינך יודע ביבמות?״ התרגש רבי יואב יהושע ושאל: ״האם הכוונה לפירוש רבינו חננאל?״ אמר לו: ״אם כך, הרי אתה כן יודע!״
ובנשימה אחת הוסיף: ״הבריות סבורים שניתן לפעול ישועות רק ע״פ נסתר, ואני אומר שיתכן לפעול גם ע״פ נגלה, כמו שכתוב בספר ״בני יששכר״ (מאמרי חודש סיון סוף מאמר ר) שניתנו י״ג מדות שהתורה נדרשת בהן בתורה שבע״פ כדי שיוכלו לעורר באמצעותן י״ג מדות ש לרחמים, וכדברי המגיד הגדול ממזריטש זצ״ל שהתפלל משה רבנו על מרים בלשון ״א־ל נא רפא״ מפני שרצה להמשיך אליה מדת רחמים של א־ל, ואמר לו הקב״ה ״ואביה ירוק ירק בפניה״ שחז״ל למדו ממנו דין קל־וחומר לרמוז לו שיכול לעורר רחמים ע״י קל־וחומר, הרי שיכולים לפעול בנגלה, ויודע אני למשל קטע מסוים ב״נימוקי יוסף״ בבא־קמא שיכולים לפקוד בו עקרות״. ככה דיבר הרבי אליו, ולא יסף, ולא פירש לו היכן הקטע ב״נימוקי יוסף״ שרמז אודותיו…
(מרביצי תורה מעולם החסידות)