שאלה: מעשה באחד מתושבי הישובים בדרום שהתחזק ביהדות ובעצת רבו נשאר לגור בישוב על מנת להשיב את שכניו בתשובה.
והנה בליל שב"ק, שמחת תורה בא אליו רבו בחלום והזהירו שסכנה קרובה ויברח עם בני משפחתו. הוא התעורר ולא יחס חשיבות מיוחדת מה גם שלא עלתה על דעתו לנסוע בשבת, התהפך לצד השני וחזר לישון ואז רבו הגיע אליו פעם נוספת ואמר לו מה לך נרדם, קח את אשתך וילדיך והמלט על נפשך, ואז ראה שהחלום רציני והעיר את אשתו ונכנס עם ילדיו לרכב ונמלט, ולאחר שמחת תורה נודע גודל האסון ומתוך צער על שכניו שנפגעו בחרב ובשבי הודה להשי"ת על הצלתו המופלאה.
וכעת בא לשאול את מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א האם נכון עשה שנסע בשבת, או שמא אסור לסמוך על חלום ולחלל שבת וצריך כפרה.
תשובה: מובן שהנדון מסור לגדולי הדור, וארשום כאן צדדי הנדון ע"פ הלכה, הנה מצאנו בסנהדרין דף ל. הרי שהיה מצטער על מעות שהניח לו אביו ואינו יודע היכן הם, ואמרו לו בחלום שהם במקום מסויים וסכום מסויים, והוסיף לו שהכסף הוא של מעשה שני ואסור להשתמש בו מחוץ לירושלים, הדין הוא שיכול לקחת את הכסף שנתגלה לו בחלום ולהשתמש בו ואינו חושש לאיסור מעשה שני שדברי חלומות לא מעלים ולא מורידים. הרי מפורש שגם אם כל פרטי החלום נתבררו במציאות, אין צריך לחוש לאיסור מעשר שני.
ומצד שני מצינו בנדרים דף ח. שאם נדוהו בחלום צריך התרה ע"י עשרה, וכן מצינו שאם חלם חלום רע צריך להתענות תענית חלום אפילו בשבת, אף שיש איסור להתענות בשבת.
והנה בשו"ת תשב"ץ ח"ב סי' קכ"ח דן בדבר אם יש לסמוך על חלומות, והביא שלגבי מעשר שני לא חששו ולגבי נידוי חוששים ודן לומר דהוי כמו ספק וחוששים להחמיר, ולגבי ממון מעמידים ממון בחזקתו, ומסיים שהריב"ש חשש למי שחלם שצרה קרובה על הציבור וגזר על כל הציבור תענית שני וחמישי ושני, ואח"כ נתחרט ע"ז, וכותב התשב"ץ על עצמו שגם הוא התענה באותה עת כיון שהורה הריב"ש.
עוד יש לדון במעשה הנורא שלפנינו נתברר שהיתה נסיעתו הצלת נפשות וא"כ גם אם אין לחלל שבת ע"פ חלום, אחר שנתברר שהיה בזה פיקוח נפש א"צ כפרה, וכבר האריך מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א בעובדא שמחלל שבת נסע בשבת ומצא חולה מחוסר הכרה, והסיעו לבית חולים והציל את חייו, ואח"כ נתחזק בשמירת שבת, אם צריך כפרה על נסיעה זו שנתבררה כמצילת חיים, ונחלקו בזה גאוני בתראי בספר למודי ה' למוד ר"ג.
ואח"כ שמעתי מידידי הרה"ג רבי משה רייך שליט"א בעהמ"ח דבר השם ששמע מאדם נאמן שדיבר עם חולם החלום ושמע את הפרטים איך שבחלומו תקף אותו רבו וחנק אות ובכדי להקיצו שיברח, וסיפר שראה עליו סימנים אדומים בצוארו, ולפי זה אינו ענין לדברי החלומות אלא רואים שליחות מן השמים.
ומי שעשה ניסים לאבותינו הוא יגאל אותנו בקרוב מדרום ומצפון ומארבע כנפות הארץ ונאמר אמן.