הרב מרדכי הלוי שוורצבורד
שאלה: יש מגדלי הדסים שממליצים על שמירת ההדסים בקרור, אך לא בפנים המקרר רק בדלת המקרר כך נשמרים טוב יותר, והשאלה שאם ההדסים מוקצה בשבת כיצד נוכל לפתוח את המקרר בשבת כשבפתיחת הדלת אנו מטלטלים מוקצה, ויש מי שרוצה לעשות עצה להניח את ההדסים בדלת המקרר ויחד עמם להניח שרשרת זהב יקרה שכך הדלת תהיה בסיס להיתר ולאיסור באופן שדבר ההיתר יקר יותר מן האיסור, האם עצה זו מועילה.
תשובה: תחילה נבאר אם ההדסים נחשבים מוקצה בשבת שבסוכות, והנה יש חילוק בין שבת שבתוך סוכות ליום טוב ראשון שחל בשבת, דבשבת שבתוך סוכות שאסור להריח בהדסים משום שהוקצו למצוה הרי הם מוקצה כיון שאינם ראויים לשימוש, משא"כ ביום טוב ראשון שחל בשבת שעדיין לא השתמשו בהדסים למצוה ולא נאסרו משום מוקצה להריח הרי הם ראויים להריח ואינם מוקצה כלל, כ"כ בספר שונה הלכות סי' תרנ"ח ס"ג בשם הגר"צ גרינהויז שליט"א, שאכן הגרש"ז אויערבך זצ"ל כתב בשש"כ (פכ"ב הערה ס"ב) דבזמננו שנמנים מלהשתמש באתרוג והדסים המיועדים למצוה ונזהרים מאוד לייחד להם מקום ולשומרם הרי הם מוקצה מחמת חסרון כיס, [ויעו"י בביאורים ומוספים דרשו סי' תרנ"ח בשם הגריש"א], ולפי דבריו גם בשבת שחל בו יו"ט ראשון יהיו הארבע מינים אסורים בטלטול.
עתה נדון אם מותר לפתוח דלת מקרר שמונח בה מוקצה, הנה בסי' רע"ז התיר לפתוח דלת של בית שקבוע בה נר [כשאין חשש כבוי והבערה] כיון שהדלת בטלה לבית ואינה בסיס למוקצה, והבאור הלכה שם מפקפק בזה ונשאר בצ"ע, ובמוספים של דרשו שם הביא להגרשז"א והגריש"א שהתירו גם לטלטל דלת מקרר שיש בה דברי מוקצה, והגר"נ קרליץ החמיר דאפשר שדלת מקרר אינה דומה לדלת הבית ונאסרת בטלטול, ולפי דבריו יש להניח דבר היתר יותר חשוב כדי שיהיה בסיס להיתר, וכן כדי לצאת ידי הבאור הלכה.
אכן יש לדון להמבואר בסי' ש"ט שכלי שיש בו מוקצה ודברי היתר שמותר לטלטלו לצורך ההיתר אף שמטלטל את המוקצה כיון שזה טלטול מן הצד, אך כאשר יכול לנער את המוקצה צריך לנער ורק אח"כ לטלטל את ההיתר, ולפי"ז יש שסוברים שראוי מערב שבת להסיר דברי מוקצה מדלת המקרר [כגון קמח] בכדי שלא יבואו לטלטול מן הצד, ורק אם לא הוציא מערב שבת מותר לו לפתוח, אבל לכתחילה צריך להוציא את המוקצה, וכ"כ שם הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, ולפי"ז יש להמנע מלתת את ההדסים בדלת המקרר אף כשישים שרשרת זהב בצדם.
לסיכום: בשבת שבתוך החג ההדסים מוקצה, ביו"ט ראשון שחל בשבת שעדין לא הוקצו למצוה אינם מוקצה וי"א שהם מוקצה מחמת חסרון כיס, באופן שהם מוקצה לא נאסר לפתוח את דלת המקרר ויש מחמירים שצריך לתת דבר היתר כדי שלא יהיה בסיס, וי"א שבאופן שהם מוקצה יש להמנע מלתת אותם בדלת המקרר כדי שלא יטלטלם בפתיחת המקרר.